Citat:
Ursprungligen postat av
Viktim
Även fast detta inte är ett klassiskt exempel på en halmgubbe så är det ju definitivt att röra sig in på det spåret vilket ohederliga debattörer gör. Visst är det en intressant frågeställning du gör, men hur pass relevant är den i det stora hela? Bör fallen du nämnde som exempel studeras som enskilda unika fall istället?
Utan att ha någon statistik tillgänglig, utan bara på rak arm direkt från magen, hur stor del av alla fall med otrohet är ensidiga tror du?
Vad jag försöker säga är att jag inte har något bra svar på dina exempel, men jag har däremot ett bra svar på mina exempel.
Men viktim, din lagidé skulle göra alla åklagare/ familjerätter helt vansinniga från start av en radda praktiska skäl.
jag har bara tagit upp några. Det allra krångligaste är bevisbördan ex. Hur bevisar du som gift man att din fru varit just otrogen då hon vill skilja sig? Om hon är medveten om svensk lag så säger det sig själv att hon aktar sig jäkligt noga att avslöja nån annan man i sitt liv, ska svensk polis verkligen behöva ägna sig åt detta? Och vem ska vittna? den andre mannen? Du? Kvinnan?
Sen anser vi från start här att otrohet är en privatsak, det är inget som rättssystemet anser som olagligt, har med det sekulariserade samhället att göra, det var i vart fall väldigt länge sen, typ 1600- talet så man avrättade folk för otrohet. Du kanske vill återinföra det? man brände folk på bål också.
Sen som sagt det alldeles uppenbara, det helt ologiska i att straffa 3:e part i dessutom kanske dennes mest ömtåliga fas i livet.
Som svar på din fråga...är väldigt vanligt att en partner som hämnd svara med att själv vara otrogen ja. Kan inte ge dig nån statistik på detta, men att det sker är nog rätt uppenbart , och som sagt då faller hela din lilla hämndaktion och det blir ologiskt för ett fungerande rättsystem.
Enda anledningen till att föräldrar ska förlora vårdnaden om barn är: psykisk, fysisk eller sexuell misshandel inom familjen, den som utför detta ska inte ha med barn att göra. Om det är så infekterat i familjen så föräldrar inte klarar att vara vuxna med varandra så det går ut över barnen, då ska den som har och haft mest kontakt med barnet få ungarna. Andra anledningar finns inte ...enligt mig. Ev. otrohet får du som vuxen man deala själv med, inget som ditt barn ska behöva ha nått att göra med.