2014-06-25, 09:38
Medlem
Helvete vad förbannad jag blir på sånt skit. Hur kan det vara tillåtet? Det har hänt att jag ibland köper upp den "sista" posten på en viss kurs och att detta också påverkar mitt köp. D.v.s. jag vill att den kursen ska upphöra och att handeln börjar på den som är ovanför. Istället ploppar i samma sekund upp en säljorder som är exakt lika stor. Garanterat robot och hur fan är det tillåtet?
Citera
2014-06-25, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacklight
Helvete vad förbannad jag blir på sånt skit. Hur kan det vara tillåtet? Det har hänt att jag ibland köper upp den "sista" posten på en viss kurs och att detta också påverkar mitt köp. D.v.s. jag vill att den kursen ska upphöra och att handeln börjar på den som är ovanför. Istället ploppar i samma sekund upp en säljorder som är exakt lika stor. Garanterat robot och hur fan är det tillåtet?

politics..
Citera
2014-06-25, 11:12
Medlem
fluffiss avatar
Behöver inte vara en robot, det kan vara vem som helst som ska ut med en större post. Istället för att manuellt lägga ut säg 5000 aktier av en post på 50 000 så lägger man in i systemet så man slipper hålla koll på det själv.

Skulle funktionen inte finnas hade det fått skötas manuellt, vilket ändå hade gjort att nya säljordrar hade dykt upp när du köpt. Finns ett starkt köpintresse tuggas säljsidan bort efterhand och kursen stiger.
Citera
2014-06-25, 11:24
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Varför skulle det vara förbjudet?
Citera
2014-06-25, 11:25
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Behöver inte vara en robot, det kan vara vem som helst som ska ut med en större post. Istället för att manuellt lägga ut säg 5000 aktier av en post på 50 000 så lägger man in i systemet så man slipper hålla koll på det själv.

Fast det där är ju också en sorts robot, även om algoritmen är väldigt okomplicerad.
Citera
2014-06-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Varför skulle det vara förbjudet?

För antingen är det till salu, eller inte. För att inte tala om alla extra courtagekostnader som uppstår. Så onödigt.
Citera
2014-06-25, 14:57
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
För antingen är det till salu, eller inte. För att inte tala om alla extra courtagekostnader som uppstår. Så onödigt.

Ja? Så är det ju här.

Du vill alltså förbjuda robothandel för att du upplever att det uppstår courtagekostnader för dig när du försöker manipulera priset på marknaden?
Citera
2014-06-25, 15:31
Medlem
c014s avatar
Man hamnar sist i kön med dolda ordrar så vad spelar det för roll?

Skulle kräva mycket mer jobb med att sitta och bevaka manuellt och lägga dit en ny så fort posten sålts, samt att det skulle kunna skapa mycket mer onödiga kursrörelser i illikvida aktier.

Vad menar du flashbacklight med onödiga courtagekostnader? Hur uppstår dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in