• 1
  • 2
2014-07-09, 00:02
Medlem
Skylarkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Jag är rätt ny på sånt här. Har ca 150-200 jag har tänkt investera lite grann.
Har ingen större koll på aktier och sånt, men är öppen för att läsa på och lära mig lite.

Är börsveckan / kurt-sune något att börja med som den "fisk" man är i sammanhanget

Köp tre, fyra olika fonder. Det finns massa skrivet här om vilka som anses bra.

Sprid köptillfällena, så du inte riskerar att spendera alla dina pengar strax innan ett börsras.

Sälj inte om börsen vänder neråt. Köp mer.
Citera
2014-07-09, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Hur resonerar du nu? Kör man bil bättre om man tittar i backspegeln också?

Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Så kan du ju inte resonera. Bara för att ett bolag en gång har handlats till ett visst pris betyder det inte nödvändigtvis att så kommer hända i framtiden. Det är ett klassiskt rookie-misstag att köpa förlorarna som tappat på börsen (i hopp om att de ska återhämta sig). Bättre att hålla sig till att köpa bra bolag till rimliga priser.

Nu var det ingen jävla uppsats jag tänkte skriva utan det jag ville påpeka är att det var ingen som hade fokus på mining överhuvudtaget (förutom lite sandvik i Industrivärden) Min anledning bakom det är att den delen av att ekonomin återhämtar sig där mining gynnas har vi inte riktigt sett och om man har en tro att den här ekonomin kommer tuffa på. Vilket jag tror de flesta här har eftersom det rekommenderas jävla aktier så skulle jag sa att ja mining är bra eftersom det inte har gått bra tidigare den delen måste komma snart.

Sedan den jävla kommentaren om att jag köper förlorare om du anser att aktier som Boliden, Sandvik och Lundin mining är "förlorarna som tappat på börsen" du tror jag du ska fan ta o kolla dig själv i spegeln.

Alla dessa bolag kommer gynnas av en ökad tillväxt i världen, vilket du inte tycks förstå. Sedan om du kallar mig en rookie där kunde jag inte bry mig mindre du kan ju kanske säga något om innehavet istället för att hoppa till slutsatser.
Citera
2014-07-12, 12:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rollerblades
Tar rygg på Kurt-Sune!
Dock tycker jag Holmen är liiite för tråkigt.

Det tycker inte Fredrik Lundberg. Han blir förmögen på Holmen....

Aktier ska inte vara roliga för då har man fel aktier. Vad du ska leta efter är stabila utdelningar som kan höjas med tiden.
Citera
2014-07-12, 12:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastini
Ja, det kurt-sune skriver är helt okej för nybörjare och för långsiktiga investerare.
Men läs på själv och bygg en egen uppfattning om olika bolag, det är både nyttigt och lärorikt.

Problemet är att du inte kan få ut så mycket relevant information genom att "läsa på" och fastnar i högriskbolag utan stabila intäkter.

Låt proffsen göra bedömningar istället genom att äga bra investmentbolag.... Kolla på duktiga Öresund exempelvis. Kanske lite dyrt, men de kan sina grejer och har lagt HQ-skandalen bakom sig.
Citera
2014-07-12, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
H&M

Google

Swedbank

Nordea

Industrivärden

Investor

Lundbergföretagen

Ratos

SCA

Holmen

Skanska

TeliaSonera

Atrium Ljungberg

Vissa av bolagen ingår i investmentbolagens portföljer, så en mix av investmentbolag är aldrig fel.

Däremot vill jag gärna komplettera med bolag som investmentbolagen inte har. Då måste H&M vara med och Nordea+Swedbank

Vad är det alla ser i Ratos egentligen? Tilläggas ska väl också att majoriteten av dessa bolag är väldigt dyra just för tillfället. Invänta dipp eller investera över lång tid!
Citera
2014-07-12, 13:10
Medlem
Citat:
Problemet är att du inte kan få ut så mycket relevant information genom att "läsa på" och fastnar i högriskbolag utan stabila intäkter.

Låt proffsen göra bedömningar istället genom att äga bra investmentbolag.... Kolla på duktiga Öresund exempelvis. Kanske lite dyrt, men de kan sina grejer och har lagt HQ-skandalen bakom sig.

Men här har han fel. Självklart ska du läsa om vart du placerar dina pengar.
När jag gjorde min placering i t ex intrum justitia för 1,5 år sen och jag nörda igenom all info
så köpte jag inte helt plötsligt northland resources.

Det hjälper att läsa på och man ska veta vart man lägger pengarna.
Citera
2014-07-13, 09:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastini
Men här har han fel. Självklart ska du läsa om vart du placerar dina pengar.
När jag gjorde min placering i t ex intrum justitia för 1,5 år sen och jag nörda igenom all info
så köpte jag inte helt plötsligt northland resources.

Det hjälper att läsa på och man ska veta vart man lägger pengarna.

Därför att du valde ett kvalitetsbolag med stabila intäkter. Men det är svårt att göra bedömningar om hur aktiekurser skulle röra sig för enskilda bolag, hur mycket du än läser på.

Northland är allt annat än ett seriöst bolag.
Citera
2014-07-13, 11:18
Medlem
Puttons avatar
Personligen slängde jag in 22 lök vid ett par tillfällen, för att komma igång. Är beredd på lite förluster och nybörjarfel men ville verkligen komma igång. Blev 8 aktier och en fond, spiltan.

Aktierna:
*Statoil B (för att jag jobbar indirekt för Statoil och tyckte det var kul att äga lite, tänker nog medellång sikt)
*Betsson (verkar vara en intressant aktie helt enkelt, antagligen kort-medellång sikt)
*Fagerhult (verkar intressant för lång sikt för mig)
*I.A.R. Systems Group (medellång eller lång sikt möjligtvis)
*Lundin Petrol (kul att ha en till i min bransch, ska hålla koll så får jag se om den håller i längden)
*JM (verkar stadigt på lång sikt, tänkt att ha den mycket länge)
*Castellum (en till jag ska hålla koll på bra. Just nu den enda som gett positiv utdelning för mig, ägt aktierna i någon vecka bara)
*Consilium (samma som ovan men negativ utdelning än så länge)

Har gått typ 400 minus än så länge men ska ha is i magen...gjorde nybörjarfelet att låta courtage bli ganska mycket, men nu har jag lärt mig det...tänkte jag hade 9kr courtage men sen förstod jag att då måste jag byta till Avanza mini, har nu bas...kan man byta nu? Har 39kr courtage nu...
Citera
2014-07-13, 11:39
Medlem
Citat:
Men det är svårt att göra bedömningar om hur aktiekurser skulle röra sig för enskilda bolag, hur mycket du än läser på.
Jag håller med dig om att det är "svårt". Men du tvekar inte att rekommendera alla och envar här på forumet att ösa in sina besparingar i diverse "kvalitetsaktier" som du utsett. Hur kommer du fram till att t ex Google är en bättre investering än något annat alternativ? De argument jag sett från dig låter mer som magkänslan än en djupgående investeringsanalys.

Jag är själv en obotlig stockpicker och har en investeringsfilosofi som gör klar skillnad på "investera" och "spekulera". Det sistnämnda ägnar jag mig åt enkom för att det är roligt, men jag intalar inte mig själv att det är något annat än kvalificerade gissningar. Min portfölj på ca 4,5 MSEK består i dagsläget av:

Industrivärden 12%
Berkshire Hathaway 11%
Investor 10%
Johnson & Johnson 7%
Axis 7%
Bonheur 7%
Handelsbanken 7%
H&M 6%
Holmen 6%
Lundbergföretagen 6%
Öresund 5%
Swedbank 4%

Samt resterande 12% likvid samt i Spiltans räntefond.
Citera
2014-07-14, 22:46
Medlem
Jag skulle föreslå en mid-cap portfölj av bolag, av vilka några kan bli kursdubblare på några års sikt och eventuellt kvala in till large-caplistan om 5 eller 10 år och bli storbolag:

1. Sweco

2. ÅF

3. Recipharm

4. Systemair

5. Nederman

6. Vitrolife

7. Itab

8. Unibet

9. Beijer Electronics

jo, jag vet att några finns på small-cap...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in