Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-12-16, 14:35
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
För att byta är det enda jag hållt på med tills jag insåg att det kommer leda till mycket sämre avkastning om jag byter fonder hela tiden, och märkte att jag behöver ett simpelt och billigt val av fonder och sen bara hålla mig till det, vilket blev just Avanza Global, Avanza EM och Avanza Zero vilket jag kommer hålla mig till. Som mest kan jag tänka mig att komplettera med en småbolagsfond tex PLUS småbolag eller nåt liknande, men de tre fonder jag har nu kommer jag ej ändra på. Tycker AZ är en helt ok fond till skillnad från många andra.
Zero haft en avkastning på 168,4% på tio år medan SEB haft en avkastning på 202,3%.

En differens på nästan 34%. Jag säger byt!
Citera
2019-12-16, 15:44
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Zero haft en avkastning på 168,4% på tio år medan SEB haft en avkastning på 202,3%.

En differens på nästan 34%. Jag säger byt!

Jag vet och en av anledningarna till det är att småbolagen gått mycket bättre än storbolagen senaste tiden, vilket kan ändras och bli tvärtom framöver, det har hänt förr.

Kommer ej byta AZ däremot eventuellt komplettera med en småbolagsfond, bästa vore dock om AZ kunde ändra sitt index till samma som Nordnets superfond istället, vilket jag tror väldigt många vill att de ska göra.
Citera
2019-12-16, 15:51
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag vet och en av anledningarna till det är att småbolagen gått mycket bättre än storbolagen senaste tiden, vilket kan ändras och bli tvärtom framöver, det har hänt förr.

Kommer ej byta AZ däremot eventuellt komplettera med en småbolagsfond, bästa vore dock om AZ kunde ändra sitt index till samma som Nordnets superfond istället, vilket jag tror väldigt många vill att de ska göra.
Om du redan nu känner att du helst skulle vilja se AZ byta jämförelseindex så kanske det är bättre att byta fond så att du känner dig bekväm med din investering? AZ är ju extremt smal. För smal för min smak.
Citera
2019-12-16, 18:30
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Om du redan nu känner att du helst skulle vilja se AZ byta jämförelseindex så kanske det är bättre att byta fond så att du känner dig bekväm med din investering? AZ är ju extremt smal. För smal för min smak.

Känner mig bekväm med AZ bla eftersom jag enbart har ca 15-25% i den, men jag hade gärna sett att de bytte till ett bredare index ja, vilket jag inte tror är helt omöjligt att de gör i framtiden också, SEB:s hade inte varit ett dumt val men jag har bestämt mig för att hålla dessa tre avanzafonder för att inte pilla med portföljen och byta mer vilket hittills funkat väldigt bra, och jag låter inte AZ gå över 25% utan snarare ser portföljen ut så här:

Avanza Global: ca 50-70%
Avanza Zero: ca 15-25%
Avanza EM: ca 15-25%

Finns ett intressant inlägg från lundaluppen där han konstaterar att Avanza Zero krossat genomsnittliga avanzakunden regelbundet under längre tid, vilket till stor del beror på just att folk håller på och byter för mycket, försöker tajma osv, så även om jag hade hållt 100% AZ så hade det gått bättre än de flesta eftersom de flesta inte kan motstå frestelsen att försöka tajma och byta till fonder som gått bäst senaste tiden. Här är inlägget:

http://lundaluppen.blogspot.com/2018...enare.html?m=1
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback