• 1
  • 2
2014-07-09, 12:50
Medlem
Farmstars avatar
Ni som påstår att detta tillvägagångsätt är olagligt, vad grundar ni det på? Svindleri är visserligen brottsligt

BrB 9:9
”Den som offentliggör eller eljest bland allmänheten sprider vilseledande uppgift för att påverka priset på vara, värdepapper eller annan egendom, döms för svindleri till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.”

Att enbart haussa en aktie utan att sprida vilseledande uppgifter torde således vara "okej". Detta bör även vara ännu mer accepterat på något nätforum som oftast anses som "oseriösa".
Citera
2014-07-09, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Ni som påstår att detta tillvägagångsätt är olagligt, vad grundar ni det på?

Vild fantasi.

Det var i och för sig en som blev dömd nyligen men det håller knappast i högre instans än tingsrätten. I det fallet hade han gjort bra research på publik information och låg före den svenska marknaden.
Citera
2014-07-09, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Vild fantasi.

Det var i och för sig en som blev dömd nyligen men det håller knappast i högre instans än tingsrätten. I det fallet hade han gjort bra research på publik information och låg före den svenska marknaden.

Det var ju inte direkt "publik information".. det krävdes att man hade aktier i just de bolaget och hade skapat ett konto för att kunna se det där PMet om oljefyndet... Dock hör det inte hemma i den här tråden eftersom han faktiskt hade en nyhet och inte bara lösa påståenden som det brukar handla om..

Dock tycker jag det är oerhört konstigt att han kan bli dömd för insiderbrott.. Vem som helst skulle kunna ha gjort den där antagningen om man är med i matchen!
Citera
2014-07-09, 16:34
Medlem
05.30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Även om det är olagligt så håller jag inte med dig. Det finns bolag i Sverige med market cap på under 50 miljoner, dessa kan man trycka långt och fort med väldigt lite kapital...

Ett exempel på det?
Citera
2014-07-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 05.30
Ett exempel på det?

Exempel på bolag? Allt på aktietorget? T.x. FX International, market cap på knappt 2 miljoner.

Kolla här och sortera på storlek.
http://aktietorget.se/Quotes.aspx?SortBy=15&Direction=1
Citera
2014-07-09, 18:23
Medlem
05.30s avatar
Citat:
Exempel på bolag? Allt på aktietorget? T.x. FX International, market cap på knappt 2 miljoner.

Kolla här och sortera på storlek.
http://aktietorget.se/Quotes.aspx?SortBy=15&Direction=1

Jag antog väl att du bara gissade.

FXI har inte haft en daglig omsättning på över 5000 kr ALLS det här året! Det är ju bra om det finns förutsättningar att kliva ur när position tagits...
Citera
2014-07-09, 19:49
Medlem
Citat:
Även om det är olagligt så håller jag inte med dig. Det finns bolag i Sverige med market cap på under 50 miljoner, dessa kan man trycka långt och fort med väldigt lite kapital...
Ja, allt som behövs är en medioker ekonomiblogg sponsrad av Avanza...
Citera
2014-07-09, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Ja, allt som behövs är en medioker ekonomiblogg sponsrad av Avanza...

Haha, bitter pojke .

För övrigt finns det såklart andra aktier än FX International, det var bara ett extremt exempel på bolag med lågt market cap.
Citera
2014-07-09, 20:17
Medlem
Citat:
Haha, bitter pojke .

För övrigt finns det såklart andra aktier än FX International, det var bara ett extremt exempel på bolag med lågt market cap.
Nej, jag är inte bitter. Bara mätt på dessa tjatiga ekonomibloggar skrivna av postpubertala ynglingar som "börjat med börsen" ca 2012 och vars avsaknad av kritiskt tänkande kommer bädda för en spännande läsning vid nästa nedgång.

Fast då brukar de flesta "tappa intresset" för bloggosfären. Lustigt.
Citera
2014-07-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Nej, jag är inte bitter. Bara mätt på dessa tjatiga ekonomibloggar skrivna av postpubertala ynglingar som "börjat med börsen" ca 2012 och vars avsaknad av kritiskt tänkande kommer bädda för en spännande läsning vid nästa nedgång.

Fast då brukar de flesta "tappa intresset" för bloggosfären. Lustigt.

Vilka bloggar är det du pratar om? Om de skrevs av prepubertala ynglingar vet jag inte om de skulle få så många läsare.

Gustavs aktieblogg: Strax under 40 år
Tryggframtid: Strax över 30 år
Lundaluppen: Strax under 40 år
Aktiefokus: Ca 30 år

Av de bloggar jag läser så är det väl bara min egen som skrivs av en snorunge. Dock har jag inte "börjat med börsen" 2012 utan började 2004 med aktiefonder för att växla över till aktier mitt under finanskrisen 2008-2009. Skulle nog själv påstå att jag har mer erfarenhet än de flesta haft vid 24 års ålder, men vad vet jag. Däremot började jag skriva 2013 eftersom jag ville få mer feedback på mina tankar och reflektioner, vilket tydligen uppskattats eftersom det blivit en av de största aktiebloggarna i Sverige, även innan samarbetet med Avanza.

Om det är någonting jag är mätt på så är det surputtar som inte bidrar med ett uns intelligens till en diskussion utan enbart är ute efter att klaga.
Citera
2014-07-10, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Det var ju inte direkt "publik information".. det krävdes att man hade aktier i just de bolaget och hade skapat ett konto för att kunna se det där PMet om oljefyndet... Dock hör det inte hemma i den här tråden eftersom han faktiskt hade en nyhet och inte bara lösa påståenden som det brukar handla om..

Dock tycker jag det är oerhört konstigt att han kan bli dömd för insiderbrott.. Vem som helst skulle kunna ha gjort den där antagningen om man är med i matchen!

Ok. Jag tror inte det håller i högre instans ändå då han inte var insider. Det är bolagens ansvar att sköta ir korrekt.
Senast redigerad av swingtrader 2014-07-10 kl. 15:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in