Hej
Här kommer mina investeringstankar.
1) Stock/Bond allocation
Här tänker jag 125-min ålder i aktier eller minst 10% beroende på vilket som är störst. Detta kommer alltså ändra sig mot mer och mer bonds dvs mer defensivt ju äldre jag blir.
2) Vilka aktier.
Då jag inte är intresserad av att lägga ner massa tid och försöka välja aktier så får det bli fonder.
Jag tror inte att aktiva fonder slår index över längre tid, det finns massa statistik som stödjer denna hypotes. Kort sagt kan man säga att jag följer boglehead strategin. Mer info här:
http://www.bogleheads.org/wiki/Bogle...g_start-up_kit
Här tänker jag dela min portfölj i två delar. Den första delen är den svenska delen.
Den kommer bestå av 40% avanza zero och 10% spiltan investment. Anledningen till att det blir båda är att Avanza Zero är billig och bra dock så har spiltan slått den om man ser över tiden den har funnits dock så tror jag inte den kommer göra det i längden, därför har det blivit ett litet fegisbett på 10% på den. Här är jag lite osäker på om det är för mycket att ha 50% av sina pengar i svenska företag (speciellt eftersom det bara är 30 stycken i Avanza Zero) den svenska marknaden är totalt sett bara ca 1% av den globala och kan därför vara känslig.
Det som talar för den svenska marknaden är att den historiskt har haft bättre avkastning än den globala (fast med högre volatilitet) och att Avanza zero är helt gratis. För att minska riskerna lite kommer jag därför att varje år minska 1% i Avanza zero ner tills jag har 25% i den svenska marknaden. Detta eftersom jag om 25 år är betydligt äldre och antagligen mer riskkänslig.
Då kommer vi till den andra halvan av min portfölj som alltså från början kommer bestå av 50% men sen senare gå upp till 75%
Här hade jag från början tänkt gå med en så kallad "Three fund portfolio"
http://www.bogleheads.org/wiki/Three-fund_portfolio på 66% Vanguard Total US Stock market och 33% Vanguard Total International stock market. (mina bonds är de 10% jag tidigare nämde)
MEN sen hittade jag den här tråden:
http://www.bogleheads.org/forum/view...p?f=10&t=38374
Och det visar sig att om man ser över de senaste 40 åren så har en portfölj med lika delar S&P 500, Small Value, International large value och International Small rejält piskat en vanlig "Three fund portfolio" (dock känns detta lite som att man faktiskt slår index, men egentligen har du bara slice:at index som dålig korrelation och på så sätt uppnått högre avkastning men med samma volatilitet
Men eftersom jag är lite feg så hade jag tänkt köra 40% (av de 50% som inte är svenska dvs) S&P och 20% i de andra.
Dessa fonder är dock ETF:er och därför inget bra att månadspara i då courtaget kommer äta upp allt. Därför tänker jag under åren investera i lika delar SPP europa indexfond och SPP USA indexfond och sen varje år sälja av dem och flytta det till de tidigare nämda fyra fonderna.
Mina planer är alltså buy and hold på en lång lång nivå, tänk 40+ år till pensionen (om jag inte kan pensionera mig tidigare)
Jag kommer köra en årlig återbalansering så jag får rätt fond/stock procent och även rätt % inom fonderna (utom Spiltan som får bära sig själv om det går dåligt) när detta sker kommer jag som sagt också sälja av SPP fonderna för att köpa de fyra tidigare nämda ETF:erna
Jag tänker försöka köra ett månadsparande på 20% av min inkomst netto (förhoppningsvis ännu mer, men vi får se hur svårt det är att faktiskt hålla i slantarna när jag börjar att tjäna dem, är student med ca 2 år kvar just nu..)
Vad tror tänker ni om det här?
PS. om detta ska vara på privatekonomi får en snäll mod gärna flytta tråden