Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-12, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Voxra används mer som en 2:a hands medicin av vissa läkare, vet dock inte varför.
Kan dom skriva ut Rävgiftet Venlafaxin som också är 2:a hands medicin så borde dom även kunna skriva ut Voxra tycker jag.

Har man problem med ångest så är Voxra inte att rekommendera om man nu inte kombinerar med ett SSRI som Fluoxetin då. Voxra funkar bra mot enbart deppression.

Brukar det inte oftast vara så att om en medicin fungerar väldigt bra så ger den oftast väldigt svår utsättningssymptom? Tänkte på venlafaxin
Citera
2014-07-12, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Denna medicin är guld värd...

Jag tar den absoluta maxdosen, 375 mg, varje morgon o jag är nog inte ens lite deprimerad. Men slutar jag med den blir jag mycket sjuk inom 2 dygn. Har hänt att jag glömt ta den, då blir jag genast tjurig o självmordsbenägen.

Men en gång slutade jag tvärt med den (tror jag låg på 225 mg då), för att testa Aurorix istället. Det hjälpte, men inte lika mycket. Var i Thailand precis efter bytet o var så deprimerad när jag kom hem. Troligen för jag mått så bra i Thailand, där jag bara kunde softa o inte bry mig om någonting. Men bytte snabbt tillbaka till Venlafaxin när jag kom hem...

Är du aldrig deppig? Jag äter ju 300 mg om dagen, men visst är man deppig ibland ändå. Det är ju normalt att vara lite nedstämd ibland.
Citera
2014-07-12, 14:22
Medlem
Devilrys avatar
Jag gick ner ganska mycket i vikt av den, man blir ju fan mätt i ett dygn på ett knäckebröd i början. Tricket för mig var att tvinga i mig mer mat än vanligt.

Låg på 225mg när jag började trappa ner. Tog 1-2 veckor efter jag slutat helt innan jag var "återställd". Det är nästan en fördel om man har slutat med opiater/opioider någon gång, vilket jag upplevde som värre än att sluta med venlafaxin. Jag lade alltså inte samma vikt vid utsättningssymptomen.
Kan inte påstå att jag mår tipptopp nu när jag inte står på någon medicin, MEN, jag är hellre medelmåttigt deprimerad och smått folkskygg, än att leva "normalt" i en läkemedelsillusion.
Citera
2014-07-12, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devilry
Jag gick ner ganska mycket i vikt av den, man blir ju fan mätt i ett dygn på ett knäckebröd i början. Tricket för mig var att tvinga i mig mer mat än vanligt.

Låg på 225mg när jag började trappa ner. Tog 1-2 veckor efter jag slutat helt innan jag var "återställd". Det är nästan en fördel om man har slutat med opiater/opioider någon gång, vilket jag upplevde som värre än att sluta med venlafaxin. Jag lade alltså inte samma vikt vid utsättningssymptomen.
Kan inte påstå att jag mår tipptopp nu när jag inte står på någon medicin, MEN, jag är hellre medelmåttigt deprimerad och smått folkskygg, än att leva "normalt" i en läkemedelsillusion.

Sådär resonerade jag med,För ingen vill väl äta antidepp eller hur? men sen tog det stopp till slut för mig ,så du väljer alltså att vara medelmåttigt deprimerad och smått folkskygg istället för att må bra och ha ett normalt socialt liv? Det låter ju inte så kul..

För min del så väntade jag alldeles för länge med att söka hjälp och jag har haft det som du beskriver på ett ungefär. Till slut gick det bara inte, det tog tvärstopp.
Citera
2014-07-12, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devilry

Varför slutade du med venlafaxinet? Fungerade det inte?
Citera
2014-07-12, 18:51
Medlem
Devilrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yod4
Sådär resonerade jag med,För ingen vill väl äta antidepp eller hur? men sen tog det stopp till slut för mig ,så du väljer alltså att vara medelmåttigt deprimerad och smått folkskygg istället för att må bra och ha ett normalt socialt liv? Det låter ju inte så kul..

För min del så väntade jag alldeles för länge med att söka hjälp och jag har haft det som du beskriver på ett ungefär. Till slut gick det bara inte, det tog tvärstopp.
Nja, alltså, medelmättigt deprimerad är jag egentligen ganska sällan. Grejen är att jag hellre vill kämpa lite och må bra för egen maskin.
Skulle det av någon anledning gå åt pipsvängen med att vara omedicinerad så får jag helt enkelt tänka om.
Citat:
Ursprungligen postat av Khaini
Varför slutade du med venlafaxinet? Fungerade det inte?
Det fungerade i allra högsta grad, och jag var i behov av det de åren jag åt medicinen. Till sist blev jag bara less på att alltid befinna mig i den där "medelbradålig"-bubblan. Man mår i vanliga ibland bättre, ibland sämre. Jag vill också ha den möjligheten. Det blir man berövad av på venlafaxin.
Citera
2014-07-13, 13:18
Citat:
Ursprungligen postat av Khaini
Är du aldrig deppig? Jag äter ju 300 mg om dagen, men visst är man deppig ibland ändå. Det är ju normalt att vara lite nedstämd ibland.
Jo, det händer väl att man är lite nedstämd ibland. Men inte så att man typ vill ta livet av sig.
Citera
2015-10-13, 15:59
Medlem
Sweeper80s avatar
Bumpar upp denna och kollar om någon äter eller har ätit denna mot GAD, rädslor, fobi eller annat ångestliknande?
Citera
2015-10-13, 20:42
Medlem
Om man ska äta venlaflaxin så tror jag att man måste komma upp i ganska höga doser över 150 mg för att känna något. Dock så gav den mig för mycket biverkningar så fick sluta på 150 mg och gå ner till 75 mg och det gjorde ingenting med mig. För mig var det en mycket dålig medicin. Min mamma äter den och äter 150 mg, hon tycker den är toppen förutom lite biverkningar med svettningar. Har en vän som åt 100 mg men slutade för svettningarna och kände inte att den hjälpte.

I höga doser så tror jag den är riktigt bra, men biverkningar får nog många räkna med.

Snri tycker jag ger mer biverkningar en ssri
Citera
2015-10-14, 00:00
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Girl1990
Om man ska äta venlaflaxin så tror jag att man måste komma upp i ganska höga doser över 150 mg för att känna något. Dock så gav den mig för mycket biverkningar så fick sluta på 150 mg och gå ner till 75 mg och det gjorde ingenting med mig. För mig var det en mycket dålig medicin. Min mamma äter den och äter 150 mg, hon tycker den är toppen förutom lite biverkningar med svettningar. Har en vän som åt 100 mg men slutade för svettningarna och kände inte att den hjälpte.

I höga doser så tror jag den är riktigt bra, men biverkningar får nog många räkna med.

Snri tycker jag ger mer biverkningar en ssri

Det där låter märkligt:
http://thelastpsychiatrist.com/image...%20binding.JPG
Citera
2015-10-16, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yod4
Hejsan , Jag har precis fått Venlafaxin utskrivet mot ångest och depression. Jag vet inte om jag vågar börja med den pga utsättningssymptomen som jag läst om .. dom verkar inte roliga. Sen jobbar jag på måndag och är rädd att jag ska få insättningssymptom som gör att jag får ett helvete på jobbet..och jag vill inte sjukskriva mig heller helst.

Så det vore guld värt om någon som har ätit denna medicin kan svara på lite frågor..
Jag ska iaf äta 75mg i 2 veckor , märker jag inget så ska jag dubbla har läkaren sagt.

Hur har dessa tabletter fungerat på er ? Om dom fungerade bra , hur lång tid tog det tills det kändes bra?

Har ni haft jobbiga insättningssymptom?

Ni som slutat , Hade ni jobbiga utsättningssymptom?

och en sista fråga , Borde jag börja nu direkt eller vänta till imorgon bitti innan jag tar första tabletten?.

Tacksam för svar.

Jag orkar bara inte läsa igenom alla svar i denna tråden så "bare with me" om jag upprepar någonting.
Jag fick venlafaxin utskrivet (150 mg? Minns inte). Det gick en och en halv vecka sen stack jag iväg uppåt och blev manisk, vilket i retrospekt inte var så konstigt eftersom jag nu fått en diagnos för bipolär sjukdom. Hur som helst, jag fick sluta med den medicinen tvärt.

Svar på din fråga:
1. Inga insättningssymptom (möjligtvis lite extra ångests)
2. Inga utsättningssymptom (jag blev dock behandlad med antipsykotika vid utsättningen)
3. Utifrån mina erfarenheter kommer du inte bli en zombie.

Lycka till
Citera
2015-10-16, 21:54
Medlem
Det är det värsta rävgiftet jag har testat.

Visst jag hade låg ångestnivå. Men jag var varken glad eller ledsen. Jag bara var.

Sen så hade jag konstant massa biverkningar som inte var roliga. Jag sov lätt 14-16 timmar om dygnet. Jag var konstant trött och somnade hela tiden överallt.

Svettningarna... fy faaaan. Jag kunde inte ens gå på stan utan att svetten bokstavligen rann om mig. Jag kunde vrida ur tröjan. Även i ansiktet rann svetten som om jag gymmat intensivt.

Jag gick upp 15 kg under denna tid. Inget jag gjorde för att gå ner hjälpte.

Efter 2.5 år så slutade jag med skiten. Det var det värsta jag någonsin gått igenom. Sådan ångest, blixtrar i huvudet och yrsel som en redig fylla.

Jag förstår inte att de för skriva ut detta skit.

Sen är det även så att man måste upp i doser över 200 (250?) mg för att det ska fungera som ett SNRI. I doser under det så är det som vilket SSRI som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in