Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-18, 18:53
  #1
Medlem
Hej Flashback jag har en lite fundering kring en ny hemsida som jag vill få upp. Om man köper en domän på wordpress (.net/org) för 18 dollar kör man på deras servrar då eller behövs ett externt webbhotell?

Finns det samma redigeringsmöjligheter om man köper domän hos wordpress vs exportera wordpress in på externt webbhotell?

Samt vad tror ni betydelsen är om man har .net / .org vs att ha .se då det kommer att vara en hemsida som enbart är inriktat emot sverige?
Citera
2014-07-18, 19:04
  #2
Medlem
Falafelns avatar
Kan endast svara på första frågan och det är att du inte behöver ett externt webbhotell om du använder Wordpress.com. Det du betalar för är din egen domän.
Citera
2014-07-19, 22:28
  #3
Medlem
kklasens avatar
Man har fler möjligheter till att göra sin sida personlig med egen installation av Wordpress än när man låter den ligga hos Wordpress själva. Det är dock mer komplicerat att göra på detta viset och kräver viss webhotell-kunskaper.

Vilken TLD (top-level domain) du väljer spelar ingen roll (.se, .org, .net, .com osv).
Från början är de ämnade åt specifika grupper av folk/företag, men sedan länge tillbaka kan alla köpa dessa.
Det finns vissa lands TLD som inte går att köpa, om man inte bor i landet.

När det gäller domäner, så kan man ha den köpt på ett ställe och ha webhotellet på ett annat ställe. Men det är en aning svårt att förklara utan förkunskaper i hur domännamn fungerar.

Ska du blogga eller liknande internationellt kan det vara oklokt att ha en .se-adress. Men det spelar ingen roll för funktionaliteten. En amerikan kan fortfarande gå in på adressen lika bra som med en .com-adress.
__________________
Senast redigerad av kklasen 2014-07-19 kl. 22:30.
Citera
2014-07-20, 17:51
  #4
Medlem
Tack för grymma svar. Ja det är ju så att jag har inte några speciella förkunskaper om webdesign och hemsidor, så känner att det behöver vara något som är rätt enkelt och lätthanterligt. Ja det ska vara en svensk blogg och tänkte just med det symboliska värdet om det inte var en .se domän.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback