2014-07-18, 20:00
Medlem
Hejsan,

Jag driver idag en enskild firma där jag sysslar med lite webdesign och marknadsföring. Jag och min Sambo startade nyss ett handelsbolag tillsammans där vi ska driva en webshop. Webshoppen ska endast sälja småsaker så inte större investering, men räknar ändå att köpa in varor för ca 10-20 000 kr till en början med. Tanken är inte att vi ska köra webshoppen på heltid utan bara vid sidan om...

Nu går min firma ganska bra, och istället för att använda våra privata pengar som eget kapital så tänkte jag att man kanske kan använda kapital från min enskilda firma som investering. Tror ni det går?

Tänker man kan skriva ett avtal mellan Min enskilda firma och Handelsbolaget, att min enskilda firma skapar webshoppen och står för initial investering och sen får en andel av vinsten från Webshoppen/Handelsbolaget. På så sätt investerar vi endast 20 000 kr som vi annars hade betalat en massa skatt på istället för våra egna redan skattade pengar. Så fall i fall det inte skulle gå så bra med webhsoppen så har vi inte förlorat så mycket ändå... Eller tänker jag helt fel?
Citera
2014-07-18, 21:48
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Du gör precis vad du vill med pengarna från din enskilda firma, pengarna är nämligen dina! Du och firman är en och samma person. Din firmas pengar är dina privata.
Det din enskilda firma beskattas för är vinsten - inte efter hur mycket eller hur lite pengar du tar ut.

Om din enskilda firma gör jobb åt handelsbolaget så är det som vilken affärshändelse som helst.

Ni bör ta hjälp av nån kunnig, t ex redovisningskonsult när ni bildar HBt.
Citera
2014-07-22, 11:08
Medlem
Tack för svaret!

Min tanke var ju mest att om det finns ett avtal mellan min enskilda firma och handelsbolag så kan jag använda 20 000 kr från min enskilda firma som en investering/del av avtalet (alltså inget uttag) och om det skulle gå åt pipan med webshoppen så kan jag räkna dessa 20 000 kr som en förlust i min Enskilda firma och dra av det på vinsten jag gör annars, eller?
Citera
2014-07-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knace
Tack för svaret!

Min tanke var ju mest att om det finns ett avtal mellan min enskilda firma och handelsbolag så kan jag använda 20 000 kr från min enskilda firma som en investering/del av avtalet (alltså inget uttag) och om det skulle gå åt pipan med webshoppen så kan jag räkna dessa 20 000 kr som en förlust i min Enskilda firma och dra av det på vinsten jag gör annars, eller?

Nej, en enskild firma kan inte äga aktier och andelar i andra företag. Det är alltid inkomst av kapital, och kan inte kvittas med inkomst av näringsverksamhet.
Citera
2014-07-23, 15:58
Medlem
Nu är inte tanken att enskilda firman ska äga andelar i handelsbolaget. Snarare handlar det om ett samarbete mellan företagen. Alltså att de äger webshoppen tillsammans.
Citera
2014-07-24, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knace
Nu är inte tanken att enskilda firman ska äga andelar i handelsbolaget. Snarare handlar det om ett samarbete mellan företagen. Alltså att de äger webshoppen tillsammans.

Som sagts tidigare, du kan göra egna uttag ur din enskilda firma och vad du använder pengarna till är det ingen som bryr sig om. För att du i din EF ska få avdrag krävs att kostnaden ska behövas för intäkternas förvärvande. Om du är snickare och drar av kostnader för en webshop som säljer sexleksaker har du problem.... Säljer webshopen spik har du inga problem
Citera
2014-07-31, 15:32
Medlem
Precis, men det är ju en webbshop, så det är ju relaterat till min verksamhet i EF... EF kan ju ha ansvar för utveckling och underhåll av webbshoppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in