2014-07-28, 19:18
Medlem
Hej entreprenörer och företagare,

Jag har lagt ut pengar för några köp åt min firma (enskild firma). Jag vet inte hur jag ska bokföra det bara. Spontant känns kontona "eget kapital", "inköp" och "moms" rätt, men jag är väldigt osäker. Någon som vet?
Citera
2014-07-28, 20:14
Medlem
Helt riktigt,

Du gör som ett vanligt inköp men instället för att kreditera ett tillgångskonto så som kassan så krediterar du skuldkontot Eget kapital - Egen insättning.
Citera
2014-07-28, 21:38
Medlem
Okej, skönt! Tusen tack!
Citera
2014-07-29, 00:47
Medlem
Fopolls avatar
Ett utlägg ska definitivt inte påverka det egna kapitalet. Snarare så att konto för övriga korta skulder ska krediteras.

Kan visserligen kvitta om skulden regleras direkt, men över ett bokslut hade det varit fel.
Citera
2014-07-29, 22:45
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Ett utlägg ska definitivt inte påverka det egna kapitalet. Snarare så att konto för övriga korta skulder ska krediteras.

Kan visserligen kvitta om skulden regleras direkt, men över ett bokslut hade det varit fel.

Vad snackar du om? Kan du vänligen utveckla detta lite?

Givetvis är det lika mycket rätt som att TS bokar eget kapital och bankkonto för att därefter boka bankkonto och inköp som att han direkt bokar eget kapital och inköpet.
Citera
2014-07-30, 00:19
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaos2fu
Vad snackar du om? Kan du vänligen utveckla detta lite?

Givetvis är det lika mycket rätt som att TS bokar eget kapital och bankkonto för att därefter boka bankkonto och inköp som att han direkt bokar eget kapital och inköpet.

Sorry, missade att det rörde sig om EF, då är det ingen som bryr sig om eget kapital.
Citera
2014-07-31, 09:10
Medlem
Okej, bra. Tack! skönt att vi redde ut det. Då kör jag på detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in