2014-07-30, 16:43
Medlem
fanzaas avatar
Som personlig tränare, vad är det bästa egentligen? Att jobba svart eller enskild firma?

Med enskild firma måste man ju betala skatt men kan köpa saker momsfritt (förutsatt att det är för bolaget vilket inte mycket är som pt).

Och när går egentligen gränsen för olagligt? Skulle jag ha en familjekompis som kund och inte betalar skatt på det han betalar mig måste det var vara någon form utav gråzon? Jag betalar ju inte skatt när jag klippt deras gräs så att säga.

Vad säger ni? Vad är fördelarna och nackdelarna?
Citera
2014-07-30, 23:47
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanzaa
Som personlig tränare, vad är det bästa egentligen? Att jobba svart eller enskild firma?

Med enskild firma måste man ju betala skatt men kan köpa saker momsfritt (förutsatt att det är för bolaget vilket inte mycket är som pt).

Och när går egentligen gränsen för olagligt? Skulle jag ha en familjekompis som kund och inte betalar skatt på det han betalar mig måste det var vara någon form utav gråzon? Jag betalar ju inte skatt när jag klippt deras gräs så att säga.

Att Googla på att jobba svart eller vitt är nog en bra början! Har svårt att se att situationen skiljer sig drastiskt avseende skatt, pension, sjukförsäkring osv.

Det finns inga gråzoner. Även mindre "privata intäkter"/utbyten av tjänster är skattepliktiga. Du kan alltså inte byta med grannen att han målar ditt hus och du byter hans fönster.
Citera
2014-07-31, 11:25
Medlem
fanzaas avatar
Vet inte om jag håller med riktigt. Skulle du betala skatt på en 150krs intäkt från att ha klipp grannens gräs?

Har försökt googla men tycker inte att jag hittade något vettigt!
Citera
2014-07-31, 15:03
Medlem
Citat:
Vet inte om jag håller med riktigt. Skulle du betala skatt på en 150krs intäkt från att ha klipp grannens gräs?

Ja, egentligen finns det inga gårzoner, alla intäkter ska skattas. Med undantag från om du har en inkomt under 18 782 kr på ett år, då slipper du skatta. Självklart tror jag ju inte att skatteverket kommer och knackar på dörren om du tar 150 kr för att klippa grannens gräs.

För att återgå till frågan i sig. Finns väl för och nackdelar med båda, mycket beror på i vilken utsträckning du vill arbeta som PT. Ska det vara din huvudsakliga sysselsättning så skulle jag rekommendera att du startar firma, men ska du bara göra det som en hobby/liten extrainkomst så kan du väl göra det svart.

Som jag resonerar så har du större möjligheter till att expandera din verksamhet om du har F-skatt. Gymmen där du ska agera PT, kan exempelvis kräva att du har F-skatt, du ger dessutom ett bättre och seriösare intryck om du har F-skatt samt att du har bättre markandsföringsmöjligheter.

Kortfattat, Gör du det för att tjäna lite extra, kör svart. Kör du heltid PT eller planerar göra det, starta firma
Citera
2014-08-01, 10:54
Medlem
Citat:

Finns en gräns på 30 000 kronor, detta gäller för gränsen mellan hobby och näringsverksamhet och huruvida du måste vara momsregistrerad eller inte, även hobbyinkomster ska redovisas. Men grundregeln är att allt över fribeloppet ska redovisas i din deklaration om det är ersättning för en utförd tjänst eller såld vara.
Har dock svårt att se att ett gym skulle vilja anställa dig utan att du är momsregistrerad och har f-skatt eller fa-skatt. Finns nämligen en risk för att gymmet skulle kunna bli betalningsskyldig för skatt och arbetsgivaravgifter för dig om du servar deras kunder med olika tjänster.
Finns egentligen inga fördelar med att jobba svart, det du upplever som fördelar när du jobbar biter dig hårt i svansen när du slutat att jobba och vill ha en pension i framtiden, eller om du blir sjuk. För att inte säga vad konsekvenserna kan bli om skatteverket kommer på dig efter ett tag, då kan det bli så att du får stora skulder och hamnar hos fogden, är det värt detta? Parasiter som dig föraktar jag personligen, varför ska du ha tillgång till sjukvård, våra vägar, kollektivtrafiken om du vill parasitera på oss andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in