Citat:
Ursprungligen postat av
fanzaa
Vet inte om jag håller med riktigt. Skulle du betala skatt på en 150krs intäkt från att ha klipp grannens gräs?
Ja, egentligen finns det inga gårzoner, alla intäkter ska skattas. Med undantag från om du har en inkomt under 18 782 kr på ett år, då slipper du skatta. Självklart tror jag ju inte att skatteverket kommer och knackar på dörren om du tar 150 kr för att klippa grannens gräs.
För att återgå till frågan i sig. Finns väl för och nackdelar med båda, mycket beror på i vilken utsträckning du vill arbeta som PT. Ska det vara din huvudsakliga sysselsättning så skulle jag rekommendera att du startar firma, men ska du bara göra det som en hobby/liten extrainkomst så kan du väl göra det svart.
Som jag resonerar så har du större möjligheter till att expandera din verksamhet om du har F-skatt. Gymmen där du ska agera PT, kan exempelvis kräva att du har F-skatt, du ger dessutom ett bättre och seriösare intryck om du har F-skatt samt att du har bättre markandsföringsmöjligheter.
Kortfattat, Gör du det för att tjäna lite extra, kör svart. Kör du heltid PT eller planerar göra det, starta firma