Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-11-22, 13:59
  #37
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDragonBorn
tror du den blir mer värd genom åren?
Ja. Man vet aldrig hur det utvecklar sig men det man vet är att det aldrig kommer komma några nya tidningar det året så det lär bara öka i värde för varje år.

Jag borde få den där tidningen, tycker jag
Citera
2014-11-22, 20:04
  #38
Medlem
dA_1_nibblahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Ja. Man vet aldrig hur det utvecklar sig men det man vet är att det aldrig kommer komma några nya tidningar det året så det lär bara öka i värde för varje år.

Jag borde få den där tidningen, tycker jag

Samtidigt borde väl det bli mindre efterfrågan i takt med att folk dör av, hur många som växer upp idag ser värde i en serietidning, en Kalle Anka dessutom?
Citera
2014-11-22, 21:37
  #39
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dA_1_nibblah
Samtidigt borde väl det bli mindre efterfrågan i takt med att folk dör av, hur många som växer upp idag ser värde i en serietidning, en Kalle Anka dessutom?
Möjligtvis. Prisutveckling är alltid svårt att förutspå men jag tror ändå att priset kommer gå upp ett bra tag framöver.
Citera
2014-11-22, 21:59
  #40
Medlem
tquixs avatar
Idag på "Bytt är bytt" (tror jag det heter?) på TV så var den första Kalletidningen i nyskick med och där var den värderad till exakt 250.000kr.
Och de korkarna bytte bort den och vann tillslut näst lägsta vinsten 5k...
Citera
2014-11-24, 14:33
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
Hur fick du tag på den från början då och visste du vad det var?

Köpte den på ett antikvariat i Malmö för 6500kr. Jag hade fått för mig att den var värd runt 15 000kr, men jag var hemma hos Seriesam och visade den. Han bedömde skicket som något vattenskadat, men vi pratade aldrig några summor direkt. Så jag tyckte 9000kr var en bra deal att lägga ut den på annons för...
Citera
2014-12-05, 16:09
  #42
Medlem
Seriesam har genom sin sida på tradera sålt några nummer 1, senaste två gick runt 15000 kr/st och de var inte i så fint skick precis.
Citera
2014-12-07, 07:03
  #43
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bdbdbdbd
Såg detta program också av en tillfällighet, har för mig de påstod att det endast fanns 5 ex också? lät lite väl lite det... måste hört fel?

Jag har för mig det endast finns två, som är i bästa skick enligt skalan jag nu inte minns hur den fungerar.

Halvruttna exemplar finns det troligen en hel del av, men de har ringa värde då samlarna oftast endast vill ha de riktigt fina godsakerna
Citera
2014-12-07, 10:08
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Jag har för mig det endast finns två, som är i bästa skick enligt skalan jag nu inte minns hur den fungerar.

Halvruttna exemplar finns det troligen en hel del av, men de har ringa värde då samlarna oftast endast vill ha de riktigt fina godsakerna

Har för mig att det finns några fler är två som är i bra skick, kan läsa lite mer på denna sidan:
http://www.serieforum.se/phpbb3/view...hp?f=27&t=1902

Hade inte varit fel med ett fint exempel men det är inte alla som kan betala den summan, så jag tror att de tidningar som ligger i skicket GD-VG ändå är eftertraktade för i den prisklassen kan de flesta köpa en och vem vill inte ha första numret av Kalle.

Såg i efterhand att du riktade din text till samlare medan jag menade generelllt
__________________
Senast redigerad av jongari 2014-12-07 kl. 10:10.
Citera
2015-01-12, 16:36
  #45
Avstängd
wazzobazzos avatar
Lokala seriehandlaren sålde ett för gissningsvis 15-20 år sedan för 7k. Tyckte det lät väldigt billigt redan då. Vet inte om skicket var skräp (antar det när man läser här) men omslaget såg OK ut.

Tror inte serietidningar sjunker i värde någon gång snart. De är en del av populärkulturen och är till för att läsas (vilket bör göra fint skick svårare att hitta?). Frimärken och dammiga prydnadssaker däremot...
__________________
Senast redigerad av wazzobazzo 2015-01-12 kl. 16:39.
Citera
2023-12-20, 17:38
  #46
Medlem
Ördögs avatar
Bump!

Kalle Anka briljerar på auktion (17 mars 2022)
https://www.barnebys.se/blogg/kalle-...rar-pa-auktion
Tidningen hade ett utropspris mellan 60 000-80 000 kronor men klubbades för imponerande 145 000 kronor. Det är den dyraste Kalle Anka-tidningen som har sålts på auktion i Sverige under de senaste 10-15 åren. År 1999 såldes det första numret av svenska Kalle Anka för rekordsumman 170 000 kronor på auktion i Stockholm.
Första Kalle Anka-tidningen auktioneras ut i Växjö (9 december 2023)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...-vaxjo--nvb3wn
En auktionsfirma i Växjö har för andra gången på några år fått in ett nummer av den första upplagan Kalle Anka som gavs ut i Sverige i september 1948.
/---/
Magnus Christiansson berättar att Kalle Anka-tidningen gavs ut i 50 000 exemplar september 1948. Hur många som finns kvar är oklart, men han tippar på ett par hundra stycken.
Gick för 125 000

Auktionsfirman i Växjö har tidigare fått in en tidning från det första Kalle-numret, då såldes den för 125 000 kronor.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback