2014-08-06, 19:08
Medlem
Vi har precis höjt priser, och försöker få företaget att generera pengar nu..

i över 3 år har vi nu arbetat upp en kundkrets och nu vill vi se till att vi får mer fart i ekonomin.

Men marknadsföringen är kanske inte den bästa, vi når ut till många via Facebook, och vi har lagt upp några erbjudanden, men har inte riktigt fått någon respons.

Frågan om man som kund blir fundersam om det kommer erbjudanden gång på gång och frågar sig om det verkligen är bra kvalité ?

Vad för erbjudanden uppskattar kunder mest?
Vi vill ha in mer kunder, och plocka kunder från konkurrenterna, men inge genom att sälja oss för billigt, som vi gjort nu i 3 år, utan genom att visa att vi kan leverera en bättre kvalité på det vi ´är bäst på, vilket är färgning av hår! Min sambo som jobbar är riktigt duktig på att färga hår, jag skulle säga den bästa i stan, då vi gång på gång får kunder som är missnöjda över de mer Exklusiva salongernas jobb och har ibland betalat tusentals kronor för att få håret bra, och då har det inte fått vad de ville ha i alla fall..

Så min fråga och underlaget för denna tråd är; Det jag skriver nedan men också! Hur man igång en bra marknadsföring som riktar in sig på andras kunder, och ger nya kunder?

Min sambo är väldigt mycket för välgörenhet, och det finns en del människor som är utanför systemet, och jag har tänkt, utan att ens dela med mig av tanken för min sambo, att man kanske skulle inför att de som sitter på bänkarna får en gratis klippning då och då, kanske tar man en fredag i varannan månad och har gratis klippning för alla som inte har råd/möjlighet, och ställer ut en skylt och skriver att det öppet för dessa människor.
Vi anser att alla människor har sitt bagage en historia, och att även dessa människor har ett behov att känna sig fina.

Jag ska dra lite kort en historia då min sambo ställde upp och klippte hemlösa i Stockholm.
En man dök då upp som ej passade in, han såg inte ut som en man som var hemlös.
Han berättade när hon frågade vad som gjort att hon kommit hit, historian han berättade gjorde starkt intryck på henne.
Den här mannen hade förlorat hela sin familj i en bilolycka, 2 döttrar och sin fru, och han förmådde inte att ta livet av sig så, som han beskrev det "Jag håller på att supa ihjäl mig"
han hade tidigare varit chef på ett stort företag och hade nu förlorat allt.

Det känns shitty att tänka marknadsföring när det gäller människor, och jag tänkte höra med er om det finns är något som skulle kunna funka?

Eller om ni har några konkreta tips, utöver de vanliga rabatterade priserna på klippning just nu!
Utan något mer personligt, och välgörenhet är ju modernt..

tack på förhand!
Citera
2014-08-07, 03:37
Medlem
Pangon90s avatar
Nu är jag ingen expert inom just frisörsalongsbranschen (ni har en frisörsalong?), men i den här typen av branscher handlar det väl mer om själva resultatet och salongens yta än om reklam och PR-kampanjer.

Är kunderna nöjda så sprider sig detta som en löpeld bland tjejerna och därmed kommer "alla" missnöjda röra sig mot er salong och från konkurrenterna som gör ett dåligt jobb. Är problemet att ni har svårt att få kunder öht så tror jag inte det är marknadsföringen som det är fel på, utan snarare att det finns andra bakomliggande problem.

Exempelvis:

1. Dåligt rykte
2. Ofräsch salong (omodern?)
3. Otrevlig/konstig personal

Tycker du beskriver situationen lite dåligt. Vad är egentligen ert problem? Finns det ens några egentliga problem, eller är företaget lönsamt med många kunder och ni vill bara utveckla verksamheten?
Citera
2014-08-07, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Nu är jag ingen expert inom just frisörsalongsbranschen (ni har en frisörsalong?), men i den här typen av branscher handlar det väl mer om själva resultatet och salongens yta än om reklam och PR-kampanjer.

Är kunderna nöjda så sprider sig detta som en löpeld bland tjejerna och därmed kommer "alla" missnöjda röra sig mot er salong och från konkurrenterna som gör ett dåligt jobb. Är problemet att ni har svårt att få kunder öht så tror jag inte det är marknadsföringen som det är fel på, utan snarare att det finns andra bakomliggande problem.

Exempelvis:

1. Dåligt rykte
2. Ofräsch salong (omodern?)
3. Otrevlig/konstig personal

Tycker du beskriver situationen lite dåligt. Vad är egentligen ert problem? Finns det ens några egentliga problem, eller är företaget lönsamt med många kunder och ni vill bara utveckla verksamheten?

Jag har en känsla av att kvinnor/tjejer i allmänhet vill gå till den dyraste och mest omtalade salongen i stan, det finns en företagare som mer eller mindre haft patent på alla salonger i stan, hon har under vissa stunder ägt upp mot 4 salonger i innerstaden.. Dessa salonger kan inte mäta sig med våran salong när det kommer till faktisk kunskap, även fast företagaren som äger har en gedigen erfarenhet, och kunskapen finns hos denne, men det är ju inte praktiserad på hennes salonger, av henne själv. Tjejerna som jobbar är vanliga frisörer, med en gymnasial utbildning och de är vad de har..

I dagsläget har vi bara en som jobbar hos oss och det är min sambo, hon har specialutbildning i just färg och med en lång erfarenhet gör detta henne till den absolut bästa på just detta omårde.

Vi har många kunder, mer än vad jag skulle tro att många andra har, vi räknar med att omsätta runt 700 - 1 000 000 årligen med de nya priserna och har väldigt många återkommande kunder..

Det som har varit målsättningen under de senaste 3 åren har varit att få en etablerad kundkrets, vilket vi har, och det har genererat kunder, och ny förhoppningsvis också pengar.

Men man vill ju alltid utveckla företaget och därför vill vi gärna se att de fler kommer till oss.

Det som kan vara är ett det kanske inte är de mest flådiga lokalerna, utan mer en rockigt, oldschool salong, glas-kyl som sitter inbyggd i väggen, klassisk gammal kassadisk, grön militärlåda med text "Explosiv" där våra färgbomber står uppställda på, en designskinnsoffa, schack rutigt golv, samt med den klassiska barber Polen snurrandes utanför, sen finns det ju tusen saker till som gör vårat ställe unikt. Det är en skön känsla samtidigt en tuff inredning, och visst, det kanske inte lockar de allra finaste flickorna, men jag tror att det finns en hel del som går till de fina salongerna och skruvar sig i stolen då man inte känner sig bekväm, det är påklistrat och nästan en illusion av hur vi vill ha det lyxigt.. Jag gick själv aldrig till frisören förut, för att det kändes jobbigt att sitta där, kändes som att man inte passade in.

Det handlar mycket om att få en personlig kontakt med sin frisör, och det minst lika viktigt för kunden som när det kommer till håret, för själva klippningen hos de professionella frisörer håller alla hög klass i stan. Färgning, där ligger vi dock i framkant!

Företaget har fått +-0 sista året, och med en ganska kraftig höjning så ser vi nu att intäkterna bör öka med runt 300 - 350 tsk/år. Vilket gör att det nu kommer vara möjligt att ta ut en lön.

Vi planerar i framtiden att byta lokal, för att vi känner att vi har fel placering, dock krävs det kapital för en sådan satsning och med mer betalande kunder så ökar givetvis kapitalet på sikt.

Vi tjänar mest pengar på färgen, och det är de vi vill satsa på!

Hoppas du fick lite mer hum om ur läget ser ut.
Senast redigerad av walma 2014-08-07 kl. 09:46.
Citera
2014-08-07, 13:27
Moderator
HelgeBuks avatar
Höja priser låter som en farlig "satsning" i mina öron. Även om ni är bra och era kunder gillar er kanske en rejäl höjning (som det låter som) kan vara nåt som gör att de ger konkurrenterna en chans, och i värsta fall tycker att de är minst lika bra.

Å andra sidan är väl hårfärgning ganska dyrt redan från början så vitt jag förstår så de kanske inte är så priskänsliga..

Men att räkna med att omsättningen och vinsten automatiskt ökar med en prishöjning är farligt.
Citera
2014-08-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Höja priser låter som en farlig "satsning" i mina öron. Även om ni är bra och era kunder gillar er kanske en rejäl höjning (som det låter som) kan vara nåt som gör att de ger konkurrenterna en chans, och i värsta fall tycker att de är minst lika bra.

Å andra sidan är väl hårfärgning ganska dyrt redan från början så vitt jag förstår så de kanske inte är så priskänsliga..

Men att räkna med att omsättningen och vinsten automatiskt ökar med en prishöjning är farligt.

Vi räknar att vinstmarginalen kommer öka, då räknat på att kunderna fortsätter komma dvs..
Vi valde att lägga oss under konkurrenternas pris, dock marginellt och ibland bara 20 kronor under eras pris, men det är hela tiden en balansgång.
Citera
2014-08-12, 21:43
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walma
Hoppas du fick lite mer hum om ur läget ser ut.

OK, bra! Absolut.

Ni verkar vara vettiga och eftersom ni har ett gäng återkommande kunder verkar din sambo inte vara en knäppis.

Jag tror ert "problem" är en kombination av mina tidigare punkter 1 ("dåligt" rykte) och 2 ("dålig" salong). Med "dåligt" rykte menar jag inte att folk pratar på stan om att ni är en dålig salong, utan snarare att ni har fått en image som kanske inte överensstämmer med er profil och identitet.

När jag flyttade till den staden jag nu bor i (några år sedan) var jag tvungen att lämna min frisör som jag haft i många många år. Jag är ung och vill ha en snygg, modern och välgjord frisyr. Därför söker jag också efter en frisör som förmedlar dessa tre punkter på ett bra sätt.

Google och rejta var min bästa vän. Salonger som inte har en webbsida går helt bort. Salonger som har en FUL webbsida går också bort (om den inte har väldigt bra rykte och "rejting"). Jag fastnar för salonger som har moderna, snygga webbsidor som förmedlar en professionell och modern profil. På webbsidan söker jag bilder på salongen (det ska vara modern och snyggt, precis som min frisyr). När jag ser att en salong är omodern blir min första tanke såklart att de som jobbar på salongen är omoderna och ej trendiga. Det här är nog något som de flesta känner igen sig i.

Ni verkar ha en lite "speciell" nisch och därmed tilltalar ni ju också ett visst klientel. För att nå den "stora massan" tror jag ni behöver förändra lokalen framförallt, till en mer "vanlig" och modern look. Jag skulle t.ex. aldrig gå till en salong som ser rockig och "hillbillie" ut, eftersom min första tanke skulle vara att den personen som jobbar där är inriktad på just den stilen. Och den stilen är inget för mig. Även om det jobbar en jätteduktig frisör där skulle han/hon aldrig få chansen tyvärr!

Jag tror alltså att problemet är att ni har förmedlat bilden av en rockig och oldschool frisörsalong och det gör att en stor del av de potentiella kunderna håller sig undan och istället går till de andra "vanliga" salongerna som förmedlar en mer "modern" känsla.
Citera
2014-08-13, 19:58
Medlem
chaos2fus avatar
Vad är ert value proposition? Vad är era USPar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in