2014-08-13, 06:53
Medlem
Kallan.s avatar
Hej!

Snabbt om mig:
Bosatt i Sydamerika sedan 7 år.
Månadslön, ~100-120k SEK.
Kapital för att satsa i detta företag (200k SEK).
Då företaget rör en nära anhörig så vill jag undvika att blanda mig in med mitt egna kapital då jag vet från tidigare erfarenhet vilka problem som kan uppstå om man blandar relationer och affärer.

Företaget:
Har kontakt och kännedom om ett företag som på senaste tiden gått förlorande pga dåliga beslut från ledningen.

Företaget har ca 150 betalande klienter per månad och får in mer än nödvändigt för att täcka utgifterna och sedan ge utdelning till aktieägarna.
Pga. dåliga beslut från ledningen (onödiga inköp, slösaktiga transaktioner m.m) så går företaget back ca 10.000 SEK per månad.

Jag har kollat lätt på siffrorna som går ut och in och estimerar en vinst på ca 15-20k SEK per månad ifall ändringar görs, jag är däremot en amatör, och förstår att ifall en person med korrekt utbildning och erfarenhet gav sig in i samma position så är 20-30k SEK per månad inget problem.

Alternativen är alltså att:
1: Detta företag fortsätter som vanligt och går med 10k SEK i förlust per månad, som det gjort det senaste året (detta kommer i slutändan leda till alternativ 2,3 eller 4 och är egentligen inget alternativ utan bara en utväg för att skjuta upp problemet).
2: Företaget säljs.
3: En person med erfarenhet ger sig in, får X% andelar i företaget, analyserar, får 100% kontroll och styr företaget i korrekt riktning.
4. Stänga företaget (trots potentialen, kunderna och det välkända märket bland folket).

Vad tycker ni?

Utifall alternativ 3.
Vad är titeln för en sådan person?

En person med kännedom om ekonomi och företagande. En person som kan se igenom tillfälliga siffror och känslor, för att kunna leda företaget i korrekt riktning.
Belöningen är en minimilön samt % i företaget.
Eftersom jag inte har någon aning och frågar er, vad är rimligt? 25-50%?

Återigen, jag har inte mycket erfarenhet för dessa situationer, möjligtvis existerar det andra alternativ?

Tackar och bockar för alla svar!
Senast redigerad av Kallan. 2014-08-13 kl. 07:42.
Citera
2014-08-14, 19:58
Medlem
Titeln är väl Affärsutvecklare eller Verksamhetskonsult. Det går fjorton sådana per dussin, de flesta är direkt skadliga. De riktigt duktiga kostar 2500 kr i timmen och kommer inte att ta ett sådant där uppdrag på de villkor du föreslår om det inte är någon som vill vädra sina filantropiska sidor.
Citera
2014-08-15, 08:39
Medlem
Lite lustigt att de berättar mer om din privatekonomiska situation än hur det ligger till i bolaget. Men grattis, det låter som att du kan ha en ganska behaglig tillvaro i sydamerika.

Om det är som du säger och att man kan generera den vinsten genom någon kompetent skruvar och får upp det till säg genomsnittlig vinstmarginal, 7%, då betyder det att omsättningen ligger strax över 5 millar om året. På 150 betalande kunder blir det runt 2800 kr/månad/kund, och i mina ögon låter det som att utmaningen snarare är att växa kundstocken snarare än att försöka vända vad som snarare är att betrakta som ett nollresultat genom interna besparingar.

Om jag förstår det rätt så skulle två kunder till i månaden täppa till behoven, men det bygger ju lite grann på att kostnaderna inte är linjära.

Så mitt svar är att springa ut och sälja.
Citera
2014-08-15, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burtcocaine

Om jag förstår det rätt så skulle två kunder till i månaden täppa till behoven, men det bygger ju lite grann på att kostnaderna inte är linjära.

Så mitt svar är att springa ut och sälja.

Jag menar fyra kunder såklart. Huvudräkning är inte min starka sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in