2014-08-13, 06:53
Medlem
Kallan.s avatar
Hej!

Snabbt om mig:
Bosatt i Sydamerika sedan 7 år.
Månadslön, ~100-120k SEK.
Kapital för att satsa i detta företag (200k SEK).
Då företaget rör en nära anhörig så vill jag undvika att blanda mig in med mitt egna kapital då jag vet från tidigare erfarenhet vilka problem som kan uppstå om man blandar relationer och affärer.

Företaget:
Har kontakt och kännedom om ett företag som på senaste tiden gått förlorande pga dåliga beslut från ledningen.

Företaget har ca 150 betalande klienter per månad och får in mer än nödvändigt för att täcka utgifterna och sedan ge utdelning till aktieägarna.
Pga. dåliga beslut från ledningen (onödiga inköp, slösaktiga transaktioner m.m) så går företaget back ca 10.000 SEK per månad.

Jag har kollat lätt på siffrorna som går ut och in och estimerar en vinst på ca 15-20k SEK per månad ifall ändringar görs, jag är däremot en amatör, och förstår att ifall en person med korrekt utbildning och erfarenhet gav sig in i samma position så är 20-30k SEK per månad inget problem.

Alternativen är alltså att:
1: Detta företag fortsätter som vanligt och går med 10k SEK i förlust per månad, som det gjort det senaste året (detta kommer i slutändan leda till alternativ 2,3 eller 4 och är egentligen inget alternativ utan bara en utväg för att skjuta upp problemet).
2: Företaget säljs.
3: En person med erfarenhet ger sig in, får X% andelar i företaget, analyserar, får 100% kontroll och styr företaget i korrekt riktning.
4. Stänga företaget (trots potentialen, kunderna och det välkända märket bland folket).

Vad tycker ni?

Utifall alternativ 3.
Vad är titeln för en sådan person?

En person med kännedom om ekonomi och företagande. En person som kan se igenom tillfälliga siffror och känslor, för att kunna leda företaget i korrekt riktning.
Belöningen är en minimilön samt % i företaget.
Eftersom jag inte har någon aning och frågar er, vad är rimligt? 25-50%?