• 1
  • 2
2017-09-21, 17:34
Medlem
lighten-ups avatar
Bumpar denna tråd

Jag har Länsförsäkringar och som det verkar ska årspremien höjas en aning nu för dem med studenthemförsäkring. Jag går från att betala 720 kr/år till 870 kr/år, d.v.s från till 60 kr/månad till 72,50 kr/månad (12,50 kr i ökning per månad).

Skillnaden (förutom en högre kostnad) verkar vara att det numera ingår ett större reseskydd än tidigare: http://www.lansforsakringar.se/uppsa...kring/student/

För min del reser jag sällan, så vet inte om jag har nytta av den här delen av försäkringen

Vad betalar ni i hemförsäkring? Frågan gäller främst studenter.
Citera
2017-09-21, 22:19
Moderator
fredrik686s avatar
Utbildning och studier --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2017-09-23, 01:11
Medlem
Länsförsäkringar verkar variera per ort (lite skumt) - i Stockholm får man vara max 29 bast och ha en lägenhet på max 50 kvm för att ens vara berättigad. Jag har dem på mindre ort och betalar 78 kr per månad för en lägenhet på 51 kvm, och det var länge sedan jag var 29.

Hade tidigare ICA för 74 kr per månad, det är nog samma lika i slutändan om man inte använder sig av alla komponenter (jag har aldrig behövt nyttja en försäkring). Enligt dem själva så ingår i respektive:

Läns:

Egendomsskydd – skyddar om någonting skulle hända dina saker och ägodelar
Ansvarsskydd – ett skydd om någon skulle kräva dig på skadestånd
Rättsskydd – om du skulle hamna i en tvist och behöver anlita advokat
Överfallsskydd – om du råkar ut för misshandel
Reseskydd – skyddar om någonting skulle hända dig eller dina saker under res[an]

ICA:

Reseförsäkring med 60 dagars reseskydd i hela världen
Ersättning vid inbrott, stöld,överfall, brand och vattenskada
Allrisk (drulle) upp till 30 000 kr
Olycksfallstillägg

Man får väl forska vidare och välja det man tycker ger en mest relevant skydd. Jag vill bara inte bli ersättningsskyldig för vattenskador och brand, resten ger jag blanka fan i.
Senast redigerad av Akademian 2017-09-23 kl. 01:20.
Citera
2020-01-03, 20:52
Medlem
Har en liten studentlägenhet på 31 kvadrat, hedvig vill ge mig försäkring för 79 kr och då ingår

Är det för dyrt? Borde jag sikta på något annat istället? Tips?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in