2024-12-28, 22:45
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Kan inte riktigt slppa nr 2, r det Nden av Emmi Valve?

Nej, den skall inte slppas, den br inte vara helt oknckbar. Dock inte heller Nden, varken den eller Nr David tappade rsten innehller ngon julscen trots de halvt bibliska titlarna.

Citat:
40. Seriebibeln fr jag d dra till med fr att frhoppningsvis dra igng fler gissningar. 45:an knns fr svr fr mig att ens gissa p..

Inte Seriebibeln, men inte heller en alldeles obskyr kristen serieutgva den br vara mjlig att identifiera.

Citat:
35. From Middle Class Animals av Hugh Laidman?

Verkligen imponerande, var nstan sker p att denna skulle bli kvar!
http://strippersguide.blogspot.com/2...s-animals.html

Yulenuts 2024
Citera
2024-12-29, 10:24
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jag knner mig kluven p fljande ambivalenta ntknckarfrsk, d jag inte fr ihop tecknarstilen, men textremsorna i bild nr 2 passar bra in p Tara Booths Rattfylleri.
40. ventyr ur Bibeln
Citera
2024-12-29, 11:47
Medlem
Man-At-Armss avatar
h, provar Hundmannen av Dav Pilkey p 45:an, s har vi tminstone provat att kncka den nten.
Citera
2024-12-29, 19:41
Moderator
Citat:
Jag knner mig kluven p fljande ambivalenta ntknckarfrsk, d jag inte fr ihop tecknarstilen, men textremsorna i bild nr 2 passar bra in p Tara Booths Rattfylleri.
40. ventyr ur Bibeln

Citat:
h, provar Hundmannen av Dav Pilkey p 45:an, s har vi tminstone provat att kncka den nten.

Trevligt med frsk, dessvrre ingen trff denna gng.
Citera
2024-12-30, 20:41
Medlem
Man-At-Armss avatar
Tvan knns s bekant!
Jaja, r det Alfred under skgget i 47; Batman och Robin?
Nu sger jag nog tack fr mig fr i r. Gott Nytt r alla! Och tack Pojken med guldbyxorna fr att du tar dig tiden att hlla den hr mysiga traditionen vid liv
Citera
2024-12-30, 23:53
Moderator
Citat:
Jaja, r det Alfred under skgget i 47; Batman och Robin?
Nu sger jag nog tack fr mig fr i r. Gott Nytt r alla! Och tack Pojken med guldbyxorna fr att du tar dig tiden att hlla den hr mysiga traditionen vid liv

Jingle bells, Batman smells osv. Sknt att dubbletten rk! Alfred Claus, en sndagsepisod av dagspressversionen av Batman & Robin frn december 1945.

Blott fem smutsiga sm rutor terstr: 2, 40, 43, 45 och 50. Alla lika ltta. Vi stnger rets lek vid tolvslaget i morgon kvll s det finns fortfarande ett dygns betnketid fr kampen om de terstende 110 pongen och den Prestigefulla Slutsegern.

Brukar alltid hoppas att ngon skall dyka upp under det sista dygnet och svepa rent men det hnder sllan. Men kanske i r. <-- Hoppet, den enda plga som inte hann smita ut ur Pandoras ask.

Yulenuts 2024
Citera
2024-12-31, 06:14
Medlem
Testar "Veckans bibelbilder" p nr 40.
Citera
2024-12-31, 11:38
Medlem
Man-At-Armss avatar
Har lst "Var ska jag lgga mitt huvud", men tror inte det r rtt svar, men har inte lst "Luta sig mot vinden" (bda av Rakhsha Razani) och frsker med sistnmnda p nt nr 2.
Citera
2024-12-31, 11:56
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Testar "Veckans bibelbilder" p nr 40.

Dessvrre inte denna.

Citat:
Har lst "Var ska jag lgga mitt huvud", men tror inte det r rtt svar, men har inte lst "Luta sig mot vinden" (bda av Rakhsha Razani) och frsker med sistnmnda p nt nr 2.

Och det r rtt! Hr en melankolisk scen om julfirandets svrigheter sedan hennes man skadats i en bilolycka.

Fyra ntter och tolv timmar kvar! Minns den dr Lisa & Sluggo-strippen dr Lisa frsker kncka en stenhrd nt, med granitblock, slgga och allt vad det r, men frgves. Till slut blir hon tvungen att skicka den som paket med mrkningen "AKTAS BRCKLIGT" fr att den ntligen skall krossas. Men det r vl lite sent fr det tricket s hr en helgdagsafton. Yulenuts 2024
Citera
2025-01-01, 14:10
Moderator
P nyrsdagen 2025 lgar stjrnvalvet ver en vit och fin karta, endast p fyra frargliga stllen lyser den kulrta barmarken igenom:

40) En julscen ur albumet Mstaren Mannen ingen besegrar av John Pickering, Carol-Joy Patrick och David Patrick (som ven var med i leken r 2010, dock med en annan ruta). Skandinaviska Bokfrlaget gav r 1985 ut tre album av denna serie som allts inte r alldeles obskyr: https://www.seriesam.com/cgi-bin/gui...4staren+(1985)

43) Bedmde detta som kanske rets svraste (jmte #35, som dock kncktes): en ruta ur Ilan Manouachs kurisa konstprojekt Peanuts minus Schulz, dr Fred och Wilma Flinta fr terskapa ett av de terkommande scenerierna i Snobben, infrsljningen vid drren.
https://ilanmanouach.com/work/pms/
https://www.tcj.com/reviews/peanuts-minus-schulz/

45) En ruta ur Kalle Hakkolas och Mari Ahokoivus trevliga barnserie Sanni & Jonas, albumet Vinternatt i svensk versttning av Emil Johansson.
https://www.rabensjogren.se/bok/9789...64/sanni-jonas

50) Ur en sndagssida frn Sidney Smiths The Gumps den 26 december 1926. Familjeserien The Gumps var ju vldigt stor p 1920-talet och husfadern Andy Gump torde kanske visuellt ha inspirerat Elov Persson nr han skapade sin likaledes lngnste och haklse hjlte Kronblom.

Minst sagt verlgsen julruter kung r 2024 blev Man-At-Arms som allts hemfrde segern fr tredje ret i rad! Slutstllning:
Guld: Man-At-Arms, 207 p
Rkelse: EUmigrant och Gissa vem, bda 31 p
Myrra: mohnomishe, 13 p
Frijd p jordene och menniskonem en godh wilie: timheidecker och schizophrenia, bda 10 p; UltimateShipII, 9 p; Herr.Dittling, 6 p; Herringbone, 3 p; silver-janne, 1 p

En ngot glesare skara i r men desto strre tack till alla medverkande! God forts. fljer!
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2025-01-01 kl. 14:13.
Citera
2025-01-03, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Rkelse: EUmigrant och Gissa vem, bda 31 p
Jaha, ser man p. Trodde faktiskt jag lg lgre n delad tva i serien (pun i viss mn intended...)! Det fr man vara njd med, med tanke p hur trgt det gick p de hgre niverna i r.
rets stora grmelse (frutom nr vi lg och tog pong omlott med varann vid 15.30 den 17:de...), var att tvingas konstatera att nr 66 var Gustafsson! Att man inte tnkte p den portrttlikheten efter att ha lst "Kackel i hnsgrden" och "Pettson tltar" ungefr 50 ggr vardera fr ttelggen... Frsvarar mig med att Gustafsson inte har hund i de bckerna. r hunden ett fenomen som uppstr bara i serierna?

Citat:
40) En julscen ur albumet Mstaren Mannen ingen besegrar av John Pickering, Carol-Joy Patrick och David Patrick (som ven var med i leken r 2010, dock med en annan ruta). Skandinaviska Bokfrlaget gav r 1985 ut tre album av denna serie som allts inte r alldeles obskyr: https://www.seriesam.com/cgi-bin/gui...4staren+(1985)
En liten frga av 51% ironisk och 49% fullt allvarlig art... Vad anser vr vrdade lekledare vara "obskyr" bland serieutgvor i s f? Det kan inte vara srskilt mnga utanfr kristna kretsar som har lst den triologin... Hur stor var upplagan t ex? 1985-ish var vl den tid i mitt liv jag hngde som mest framfr serie-hyllorna och jag har aldrig hrt talas om denna dr.

Citat:
En ngot glesare skara i r men desto strre tack till alla medverkande! God forts. fljer!
Ja, sannerligen. Mnga saknade, med Popesize som mrkligaste frnvaron! W O pga av verdos av julbord eller?
Men hur som helst. Stort tack fr underhllningen ven i r!
Citera
2025-01-03, 06:27
Medlem
Tack fr att du gjort dig besvret denna jul ocks. Om du orkar nsta jul ska jag frska vara med frn brjan (tnkte jag frra gngen ocks) och f tminstone 1 pong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in