• 2
  • 3
2014-09-19, 18:33
Medlem
'dialog med staten' ; att tvingas lyda Staten mer aen Gud. (homosex,feminism,agalag...). Att saelja sin sjael, att gaa miste om Ande och evigt liv..
Citera
2014-09-19, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
'dialog med staten' ; att tvingas lyda Staten mer aen Gud. (homosex,feminism,agalag...). Att saelja sin sjael, att gaa miste om Ande och evigt liv..

Om homosexualitet och feminism (om vi nu enbart definierar det som mn och kvinnors lika vrde) gr emot ngon religion s r det ett praktexempel p varfr religion inte bara skall nekas sponsring utan framfrallt motarbetas frn staten och samhllet s mycket det gr..

Sry fr offtopic..
Citera
2014-09-19, 20:40
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
JV anser att de r diskriminerade av Svenska staten:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5965798

De fljer Bibeln sger de, men var kan man lsa att de frsta kristna kmpade fr ett erknnande av den tidens vrldsliga regeringar?
Ja men JV erknde aldrig demokratins stndpunkter, man ondgjorde sig ver julen, ondgjorde sig ver kristna ondgjorde sig ver fest, ondgjorde sig ver dans, ondgjorde sig ver "tolkningar" som fljde medborgarlagar och vill opponera i varenda sak som hade ceremoniell innebrd och all symbolik som kristenheten upprttat... man ville ju aldrig erknna kristendom, och judendom med det, istllet har man medvetet haft en agenda s vrldsfrnvnd i att pst att judendom och kristendom str avlgset ifrn vartannat, nr jag fick enbart lite nys om vad jv faktiskt drivit.. blev jag nstan shockad. Det rotroligt illvilligt fabulera om konflikter som inte ens funnits som varande aktuella, sdant r inte seris nyhetsrapportering, det r frtal och tangerar ocks hets.

kan ha ndrat sig idag d de flesta sekter och sektmetodik brukar mogna med uppgiften.... men barn sjlv vet ju hur allienerande jv varit i saken att frhlla sig extremt udda gentemot en vldigt stor kristenhet ver vrlden som haft intimt samarbete med judendom, hur menar du annars fred och blomstring skulle kunna ha uppntts, om det nu fanns en illmarig klyfta mellan gt och nt?
Citera
2014-09-19, 20:45
Medlem
BlackJewels avatar
Eller s r det snedseglare som krupit till korset, smugit in till jv.. och brjat lsa bibeln som fan lser bibeln. bibeln funkar mestadels som trst, den lilla andel som "forskar" sitter i sllskap som inte gr annat n fikar ter reser och lser bibeln, medan forskareliten.. ja de avskrmar sig givetvis.. de skriver mest romaner och det r ju forskning det ocks, lite ockultism blandat med lite mysterieastrologi och numerologi/kabbala med mera. vissserligen gr det hem p wall-street, men.. hall .... det r vrdslig tillmpning av bibeln, inte den lgmlda forskning som de seerisa har, i mer vetenskaplig mening, och de finansierar sig sjlv ocks.. att ha rd att enbart lsa bibeln och leka med den, det kan man gra i 500 r till, medan krigen avlser varandra, s gud... hen r mkt lngt borta.. man frsker vl brka fram vilken slkting som r vems, dr ur bibeln. vilket r sniket gjort, d det hoppar ver mnniskors vrde. fr man frsker vrdera sig hgre n dem som fds imorgon efter alla avbrott, r det extremt att brja dissekera avelsinjer... ur bibeln. kulten ska ha uppsttt fre kristus fdelse.... snlla nn
Citera
2014-09-19, 20:51
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Du br lyssna p lnken jag la in i TS.
Visst har JV skt om statsbidrag, och dessutom verklagat nr de har ft avslag.
Och sger sig nu vara beredda att g till Europadomstolen fr att f statsbidrag.

Frgan om skattebefrielse r en helt annan frga, ven om JV i bda fallen kmpar fr pengar.
Ok. Som jag sa s har jag inte hrt om detta, men ska kolla runt lite...

Ps. de kanske kmpar fr samma rttigheter p laglig vg, som andra samfund har? Ds.
Senast redigerad av Megalit 2014-09-19 kl. 20:54.
Citera
2014-09-20, 00:51
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upinsmoke
Du har frvisso en pong d man egentligen inte kan pst att JV r mkt galnare n andra religioner och br vara lika mkt berttigade till bidrag. Men hur skall det fungera rent praktiskt? Om alla skall ha s kommer jag direkt starta upp min egen religion fr att finansiera mitt (och min guds) mktiga hus.

Enligt mig r den sjlvklara lsningen att slopa alla bidrag till alla religioner och om medlemmarna tycker det r s viktigt s fr dem ju komma upp med pengar sjlva.

Skall man g p antal utvare som besker sin guds hem idag s skall ju frmodligen muslimska moskeer ha mer pengar n svenska kyrkan. Men utan svenska kyrkan s hade mnga svenskar haft svrt att hitta stllen fr gifteml och begravningar idag.

verlag s anser jag att bidrag till religisa organisationer r bisarrt idag, ven om i vissa fall jag kan se att man ser ett par kyrkor i landet som kulturminnen som skall bevaras.

Jag tycker att man ska slopa bidraget fr alla. Annars blir det orttvist. Men s lnge som det delas ut pengar s ska alla samfund f det oavsett tro, s lnge som de inte i lagens gon r kriminella eller terroriststmplade frsts.

Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Om ngot r diskriminerande, s r det faktumet att alla livsskdningar (religion r en livsskdning) som inte baseras p gudar och mirakel i nulget inte kan f statligt bidrag. Frbundet humanisterna fr exempelvis inte statligt bidrag eftersom att de inte tror p varken Gud eller andra vernaturliga fenomen.

I Norge s fr Humanisterna statsbidrag fastn de inte tror p Gud. Det tycker jag r rttvist. Borde bli lika dant hr i Sverige s lnge som det delas ut pengar. Lika fr alla. Fr humanism r ju en slags filosofi, och politiska partier har precis som olika filosofier sikter om hur ett samhlle ska styras. Och vi vet ju alla att politiska partier fr pengar frn staten.
Senast redigerad av Mormonlady 2014-09-20 kl. 00:56.
Citera
2014-09-20, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Ok. Som jag sa s har jag inte hrt om detta, men ska kolla runt lite...

Ps. de kanske kmpar fr samma rttigheter p laglig vg, som andra samfund har? Ds.

JV knner sig allts diskriminerade fr att de inte fr statsbidrag.
Det behver de inte gra, de r i gott sllskap; bara drygt 20 trossamfund i Sverige har statsbidrag, och en snabbkoll visade att det finns dubbelt s mnga samfund som har eller har haft vigselrtt, och drtill kommer de som inte har vigselrtt!

Ganska mnga samfund allts som inte fr bidrag, s de har ingen anledning att knna sig diskriminerade. Humanisterna har ocks ftt avslag.
Dessutom har varken trosrrelsen/livets ord, eller tex mormonerna bidrag.
Citera
2014-09-20, 10:20
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
JV knner sig allts diskriminerade fr att de inte fr statsbidrag.
Det behver de inte gra, de r i gott sllskap; bara drygt 20 trossamfund i Sverige har statsbidrag, och en snabbkoll visade att det finns dubbelt s mnga samfund som har eller har haft vigselrtt, och drtill kommer de som inte har vigselrtt!

Ganska mnga samfund allts som inte fr bidrag, s de har ingen anledning att knna sig diskriminerade. Humanisterna har ocks ftt avslag.
Dessutom har varken trosrrelsen/livets ord, eller tex mormonerna bidrag.

Det r bekymmersamt att regeringen bara fr en direkt dialog med de samfund som fr statsbidrag. De ids inte gra det med de andra samfunden.

Fr att ett samfund ska f bidrag s behver det vara organiserat som ett samfund. En enskild kyrkan kan inte f av dessa pengar. Tror att trosrrelsen r fr lite samfundsaktigt fr att komma p tal.

Pingstkytkan var tvunget att f till en slags organisation dr de samverkade tillrckligt mycket i en paraplyorganisation fr att bli accepterade av staten.

Mormonkyrkan verkar inte vilja ska pengar pga ideologiska skl, dvs de anser att stat och religion ska vara helt tskilda och att staten inte ska ge pengar till samfund.

Staten anvnder SST som det enda stlle dr de fr en dialog med samfund i Sverige. Bara detta stlle. Om ett samfund inte fr pengar s fr de inte vara med i kompetensutveckling och fr inte tillflle till att yttra sig om saker som staten undrar ver. De enda religisa som vr svenska samfundsminister fr en dialog med r de samfund som fr pengar av SST. Det r till dem som samfundsministern gr fr att hra sig fr om hur det str till med det religisa Sverige, vad religisa tnker och tycker osv. Inga andra frgar han.

"Vara ett dialogforum
I regeringens skrivelse 2009/10:106, Dialog om samhllets vrdegrund, str det: "Genom samverkan mellan SST och trossamfunden behandlas angelgna frgestllningar kring bland annat vrderingar, respekt och tolerans". Denna kontinuerliga dialog bygger p respekt och msesidighet.

Vara ett expertorgan
I budgetpropositionen 2010/11 skriver regeringen: "Den kade efterfrgan p kunskap om trossamfunden och deras verksamhet och villkor i olika sammanhang har ven inneburit att SST i fortsatt stor omfattning varit remissinstans nr det gller till exempel utredningsfrslag men ven som expert nr det gller allmnna trossamfunds- och religionsfrgor och projekt.""

http://www.sst.a.se/sstsuppdrag.4.15...fbae13000.html
Senast redigerad av Mormonlady 2014-09-20 kl. 10:27.
Citera
2014-09-20, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Det r bekymmersamt att regeringen bara fr en direkt dialog med de samfund som fr statsbidrag. De ids inte gra det med de andra samfunden.

Fr att ett samfund ska f bidrag s behver det vara organiserat som ett samfund. En enskild kyrkan kan inte f av dessa pengar. Tror att trosrrelsen r fr lite samfundsaktigt fr att komma p tal.

Pingstkytkan var tvunget att f till en slags organisation dr de samverkade tillrckligt mycket i en paraplyorganisation fr att bli accepterade av staten.

Mormonkyrkan verkar inte vilja ska pengar pga ideologiska skl, dvs de anser att stat och religion ska vara helt tskilda och att staten inte ska ge pengar till samfund.

Staten anvnder SST som det enda stlle dr de fr en dialog med samfund i Sverige. Bara detta stlle. Om ett samfund inte fr pengar s fr de inte vara med i kompetensutveckling och fr inte tillflle till att yttra sig om saker som staten undrar ver. De enda religisa som vr svenska samfundsminister fr en dialog med r de samfund som fr pengar av SST. Det r till dem som samfundsministern gr fr att hra sig fr om hur det str till med det religisa Sverige, vad religisa tnker och tycker osv. Inga andra frgar han.

"Vara ett dialogforum
I regeringens skrivelse 2009/10:106, Dialog om samhllets vrdegrund, str det: "Genom samverkan mellan SST och trossamfunden behandlas angelgna frgestllningar kring bland annat vrderingar, respekt och tolerans". Denna kontinuerliga dialog bygger p respekt och msesidighet.

Vara ett expertorgan
I budgetpropositionen 2010/11 skriver regeringen: "Den kade efterfrgan p kunskap om trossamfunden och deras verksamhet och villkor i olika sammanhang har ven inneburit att SST i fortsatt stor omfattning varit remissinstans nr det gller till exempel utredningsfrslag men ven som expert nr det gller allmnna trossamfunds- och religionsfrgor och projekt.""

http://www.sst.a.se/sstsuppdrag.4.15...fbae13000.html

Det hr med dialog mellan regering, Jehovas Vittnen och andra samfund kommer JV inte att vara intresserade av!

Jag nmnde i inlgget du svarade p att det finns ett 40-tal samfund som har eller har haft vigselrtt, dessa r givetvis registrerade. Och ytterligare fler registrerade samfund finns.

Att trosrrelsen skulle vara ett fr litet samfund stmmer inte, det finns samfund med betydligt mindre antal medlemmar som fr statsbidrag!

Tidigare hade JV samma sikt som du menar att mormonerna har, men dr ha JV allts ndrat sig.
Citera
2014-09-20, 12:58
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Det hr med dialog mellan regering, Jehovas Vittnen och andra samfund kommer JV inte att vara intresserade av!

Jag nmnde i inlgget du svarade p att det finns ett 40-tal samfund som har eller har haft vigselrtt, dessa r givetvis registrerade. Och ytterligare fler registrerade samfund finns.

Att trosrrelsen skulle vara ett fr litet samfund stmmer inte, det finns samfund med betydligt mindre antal medlemmar som fr statsbidrag!

Tidigare hade JV samma sikt som du menar att mormonerna har, men dr ha JV allts ndrat sig.

Jag skrev inte att trosrrelsen var liten, jag skrev att den var fr lite samfundsaktig, dvs deras sammanslutning r mer av ett ntverk n ett samfund.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in