• 1
  • 2
2014-09-21, 05:33
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Det är ju tillvägagångssättet som är så motbjudande. Att de med flit väljer att tortera djuret till döds. De önskar ju verkligen djuret illa.

När jag fiskar knäcker jag nacken av fisken så fort som möjligt, inte fan börjar jag tortera den till döds för skojs skull. Fisken hade garanterat ätit upp mig med om den hade kunnat och fått chansen. det är naturligt. Det är tortyrbiten som är ondskefullt.

Att jag inte lever på existensminimum och skänker bort mina pengar till fattiga familjer i Afrika betyder absolut inte att jag önskar dem illa. Det är skillnaden.

Jag tycker ditt tankesätt är lite konstigt. Respekterar du också mördare, våldtäktsmän osv med samma motivering? Det vill säga att i deras perspektiv (och kanske kultur eller religion) så är det okej? Personligen tycker jag inte att medvetet* onda handlingar ska försvaras, alls. Varken religiösa eller kulturella handlingar.

*Fast du kanske menar att de tror att djuret njuter av att avlivas på detta sätt?

Men ditt tillvägagångssätt att fånga fisk är lika jävla motbjudande. Det är tortyr av fisken. Den ska bli lurad att äta en krok som penetrerar deras käke enbart för din nöjes skull. Sen är du "snäll" och vrider nacken av den. Eh? Du torterar den, punkt slut. Du behöver inte fiska, det finns gott om grönt och sött i affärerna.

Och fisken hade absolut ätit upp dig om den fick chansen. Det är skillnaden mellan människor och djur. Vad fan, jag vet inte ens vad vi diskuterar längre.

Men ja, om det hade funnits ett land där mord hade varit ok.. VÄNTA, DET GÖR DET JU! USA mördar folk på löpande band! (ok, det är lite överdrift). Men där finns fortfarande dödsstraff. Och ja, jag respekterar absolut deras rätt att tillämpa det.

När var senaste gången du demonstrerade mot USA?

Börjar du förstå vad jag menar? Det är trångsynt att bara leva i sin lilla egna bubbla och tro att man själv har rätt.
Citera
2014-09-21, 10:55
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Men ditt tillvägagångssätt att fånga fisk är lika jävla motbjudande. Det är tortyr av fisken. Den ska bli lurad att äta en krok som penetrerar deras käke enbart för din nöjes skull. Sen är du "snäll" och vrider nacken av den. Eh? Du torterar den, punkt slut. Du behöver inte fiska, det finns gott om grönt och sött i affärerna.

Och fisken hade absolut ätit upp dig om den fick chansen. Det är skillnaden mellan människor och djur. Vad fan, jag vet inte ens vad vi diskuterar längre.

Men ja, om det hade funnits ett land där mord hade varit ok.. VÄNTA, DET GÖR DET JU! USA mördar folk på löpande band! (ok, det är lite överdrift). Men där finns fortfarande dödsstraff. Och ja, jag respekterar absolut deras rätt att tillämpa det.

När var senaste gången du demonstrerade mot USA?

Börjar du förstå vad jag menar? Det är trångsynt att bara leva i sin lilla egna bubbla och tro att man själv har rätt.

Du missförstår hela poängen. Det är inte faktumet att djuret lider, eller dör som är problemet. Det är att de med avsikt gör det mer plågsamt än nödvändigt. Men ta fisken då, vad var den på väg att göra? Sätta en annan fisk i lidande och äta upp den. Nästan lite instant karma på det hela. Googla för övrigt tortyr, för jag torterar verkligen inte fisken. Lidande är inte ekvivalent med tortyr. Om jag kunde välja att fisken inte kände någon smärta skulle jag göra det. Det är skillnaden. Videon visar tydligt att det är själva smärtan djuret upplever som de njuter av. Det är rena rama definitionen av ondska om du frågar mig. Det är deras lust att se lidande du försvarar. Du stödjer tortyr. Du tjoar till och med "respekt!". Det gör inte jag.

Googla också mord. Det är stor skillnad mellan dråp, mord, avlivning osv. Vissa är faktiskt i gott syfte med goda motiveringar. Jag stödjer inte dödsstraff, men dödsstraff motiveras inte med "för nöjes skull". Den som avlivas har förmodligen mördat (rätt användning av mord här) folk, och är benägen att göra det igen. Alltså är det en handling som man tror är god. Sen om det är en god handling eller inte går såklart att diskutera. Vad som är rätt och fel är såklart bara en fråga om perspektiv. Fast de i videon fattar ju själva att djuret inte vill bli torterad. De gör det ju inte i god tro om vi säger som så. Det är skillnaden.

Sen är jag ett rovdjur. Jag äter andra djur för min egen skull, men det betyder inte att jag vill att de ska lida. Absolut inte. Jag är även ett byte för andra rovdjur. Det accepterar jag utan att tveka. Kommer det en björn och vill äta upp mig får den absolut försöka göra det. Det respekterar jag. Jag kommer givetvis försvara mig med alla medel, men jag accepterar det. Det är naturligt och realistiskt enligt mig.

Du säger att jag lever i min egen bubbla. Vilket är sant. Min hjärna kan ha fel, men min hjärna säger (mycket motiverat) att tortyr är ondskefullt, då utgår jag ifrån det. Tills något tyder på annat. Om du intervjuar djuret och den säger "nämen fan, det här är ju asskönt - fortsätt" då ändrar jag mig. Men tills dess, utgår jag ifrån att djuret lider utav helvete. Det skulle iallafall jag göra i den situationen.

Men eftersom du försvar handlingar som är medvetet ondskefulla (det är det som är poängen), blir du också en ondskefull person i mina ögon. I det avseendet respekterar inte jag heller dig. Tyvärr.

Det är förövrigt ganska motsägelsefullt att påstå att du har den realistiska synvinkeln, och sen säga att det är trångsynt att leva i sin egna lilla bubbla, och lita på sin egen hjärna.
Citera
2014-09-22, 01:04
Medlem
challies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Ja, slaveri var en kultur i Amerika precis som tjurfäktning är i Spanien.

Huruvida man har acceptans för det eller inte är så klart upp till en själv, men om vi ponerar att man inte har det, vad är alternativen?

Är det att "hata" befolkningen som utövar kulturen, eller är det att överta kulturen med våld? Det finns inga enkla svar här.

Jag respekterar andras kulturer, men jag vill inte ha den här. Och varför jag inte vill ha den här är ju så klart för att jag är indoktrinerad av vår egen kultur. Jag lovar dig att det sitter någon där ute och tycker att den svenska kulturen är helt idiotiskt.

Det ifrågasätter jag inte, men det är inte relevant. Jag skiter fullständigt i deras kultur, men den ska även hållas för de själva. Ett bra exempel som inte berör mig för den delen är ashura där man på egen vilja (i de flesta fall) deltar, bortsett från barn som tvingas på. Väljer man det själv utövas kulturen utan förtryck vilket inte sker i detta fall, inte fan hade jag reagerat över huvudtaget om det var en gammal gubbe som knöt fast sig själv och dödades, men att sitta i sin mjuka soffa med sin hund snarkandes vid fötterna är det lätt att blunda för andras verklighet och endast kräva att en sådan kultur inte ska existera i din närvaro. Tänker inte ge en föreläsning om empati som jag förövrigt inte tror du är i brist av, men det skrämmer mig att man kan vara nöja sig där vilket du framstår dig mena.
Citera
2014-09-22, 01:10
Medlem
goran744s avatar
Människan är en av de grymmaste varelser som finns. De kan slakta både djur och människor.
Slänga levande kräftor i kokande vatten till exempel, för att färgen skall bli röd och fin när blodet fullkomligt exploderar i kroppen . Usch!
Citera
2014-09-22, 13:53
Bannlyst
Jag tror inte att det där är filmat i Spanien. Ljudkvaliteten är dålig och det är ingen som faktiskt säger något på den delen av klippet som jag såg. Men tonfallet låter inte som spanska. Massor av spanjorer gör arga och kritiska inlägg under och önskar att de inblandade ska brinna i helvetet osv.

Även om tjurfäktning är okej så finns det stor opinion mot onödig brutalitet mot tjurar i Spanien. Jag undrar om det där skulle vara tillåtet. Har aldrig hört om något sånt i Spanien.

Killen som gjort inlägget skriver på något indiskt språk. Jag känner igen bokstäverna men vet inte exakt vilket indiskt språk det är. Möjligen singalesiska - ett sydindiskt språk i alla fall. Skulle gissa att killen är hindu till religionen och är upprörd över att se en ko/tjur behandlas på det här sättet.

Tonfallet på dem som grymtar och mumlar i videon lät orientaliskt - människorna skulle kunna vara tex kineser elller något närliggande land baserat på hur de ser ut. När man lämnar Europa så kan man ibland se fruktansvärd och onödig grymhet mot djur. Jag tror det finns EU lagar som skulle förbjuda det som pågår i videon. Var det trots allt i Spanien, vilket jag inte tror, så får man hoppas att polisen kan göra något åt dessa äckliga människor som förtjänar fängelsestraff om ni frågar mig!

Det är vidrigt.

Men vad har det med religion att göra?
Citera
2014-09-22, 14:05
Medlem
killen30s avatar
klart djur slaktas och äts upp, gjort det alla tider och så är det bara. Men finns gränser hur man slaktar ett djur. Att låta djuret springa runt en stolpe medans svaga idioter slår med slöa svärd är ingen slakt som kan försvaras, är bara fruktansvärt och för djävligt. Vare sig det är till mat eller religion eller tradition. Allt tortyr och onödigt lidande är bara så fel och ska stoppas..
Citera
2014-09-28, 19:25
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av challie
Det ifrågasätter jag inte, men det är inte relevant. Jag skiter fullständigt i deras kultur, men den ska även hållas för de själva. Ett bra exempel som inte berör mig för den delen är ashura där man på egen vilja (i de flesta fall) deltar, bortsett från barn som tvingas på. Väljer man det själv utövas kulturen utan förtryck vilket inte sker i detta fall, inte fan hade jag reagerat över huvudtaget om det var en gammal gubbe som knöt fast sig själv och dödades, men att sitta i sin mjuka soffa med sin hund snarkandes vid fötterna är det lätt att blunda för andras verklighet och endast kräva att en sådan kultur inte ska existera i din närvaro. Tänker inte ge en föreläsning om empati som jag förövrigt inte tror du är i brist av, men det skrämmer mig att man kan vara nöja sig där vilket du framstår dig mena.

Du verkar vara en ganska sund person. Du måste ju någonstans förstå att när man säger att det är "ens eget val" så är det inte helt sant. Det är som att rösta på SD idag. "Gör det gärna, det får man absolut göra" "Förresten, glömde nämna att du inte är välkommen här, du blir utkastad från samhällsinstanser (facket) och folk kommer inte att vilja vara din vän längre".

Men om vi glömmer att det är SD det gäller, så måste du ju förstå att det här kanske är verkligheten som drabbat många människor i andra länder. Så det är aldrig riktigt "ett val".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in