2025-01-27, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Har du stora tillgångar hos Avanza kan du få mellan 2,75%-3,00 % i boränta. Kravet är 3-20 miljoner värdepapper/likvida medel och en belåningsgrad på max 50 %. Dock erbjuder Avanza enbart rörlig ränta direkt kopplad till riksbankens styrränta.

Om inte kolla vad du får hos SBAB och Skandia, där behövs ingen förhandling utan du matar bara in dina parametrar. Sedan kan du utgå vad du får från dessa och kontakta några andra storbanker för att se om de kan gå lägre.

Tack för tipset vad gäller Avanza. Kollade med Skandia, 3,00 % för 2-åringen. Har ett par möten inbokade med andra storbanker i veckan (Länsförsäkringar och Swedbank), blir intressant att höra vad dom erbjuder.
Citera
2025-01-28, 12:38
Medlem
Hej!

Jag har haft bunden ränta och kommer under februari behöva gå över till rörlig ränta på 3 månader. Mitt lån ligger just nu på: 2.267.816,00 kr. Skulle gissa att min lägenhet är värd 3.1 miljoner. Har ni sett några bra deals just nu på rörlig ränta eller är det någon bank ni tänker direkt är bra?
Citera
2025-01-28, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Hej!

Jag har haft bunden ränta och kommer under februari behöva gå över till rörlig ränta på 3 månader. Mitt lån ligger just nu på: 2.267.816,00 kr. Skulle gissa att min lägenhet är värd 3.1 miljoner. Har ni sett några bra deals just nu på rörlig ränta eller är det någon bank ni tänker direkt är bra?
Se mitt tidigare inlägg
Citera
2025-01-29, 00:34
Medlem
RudyardKiplings avatar
DI hade tidigare en bra sammanställning på bankernas olika räntenivåer på rörligt, 1, 3, 5 och 10 år. DI har förstört den funktionen helt. Var hittar man numera en bra sammanställning.
Citera
2025-01-29, 10:15
Medlem
Sänkt styrränta med 0.25 punkter i dag.

Vi har räntejusteringsdag den 1 februari. Antar att klåparna på SBAB inte hinner driva igenom sänkningen för oss i tid, utan justeringen sker säkert måndag 3 februari så att man missar tre månaders sänkt ränta.
Citera
2025-01-29, 11:10
Medlem
Parnborrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pourcain
Sänkt styrränta med 0.25 punkter i dag.

Vi har räntejusteringsdag den 1 februari. Antar att klåparna på SBAB inte hinner driva igenom sänkningen för oss i tid, utan justeringen sker säkert måndag 3 februari så att man missar tre månaders sänkt ränta.
Samma problem här, väntar på om Handelsbanken hinner sänka innan 1 februari. SEB och Danske Bank har sänkt från och med imorgon, så lite hopp finns det. Varför har man dessa möten så sent i månaden? Haha
Citera
Igår, 07:44
Medlem
Varför har inte Handelsbanken sänkt sin ränta än? Detta gör mig lite orolig. Visst brukar väl bankerna sänka direkt efter Riksbanken?
Citera
Igår, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaRochee
Varför har inte Handelsbanken sänkt sin ränta än? Detta gör mig lite orolig. Visst brukar väl bankerna sänka direkt efter Riksbanken?
Riksbankens räntesänkning blir effektiv först 5 februari. Kan ju vara så att bankerna drar ut på sina egna sänkningar tills att riksbankens nya ränta faktiskt börjar gälla.
Citera
Igår, 10:20
Medlem
Parnborrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Riksbankens räntesänkning blir effektiv först 5 februari. Kan ju vara så att bankerna drar ut på sina egna sänkningar tills att riksbankens nya ränta faktiskt börjar gälla.
SEB sänkte med start idag. Fittbankerna bara mjölkar pengar.
Citera
Igår, 15:42
Medlem
SHB
Villa värd 7 MSEK
2 vuxna
Inkomst 110.000. / månad
Inget sparande.
3.5 MSEK i lån
Rabatt på 3-månaders 1,42

Fick sätta SHB mot Swedbank för att pressa fram min rabatt (hade tidigare 1,15 i rabatt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in