Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2015-06-28, 15:14
Medlem
Rätt intressant artikel om NINO i dagens SvD.
Citera
2015-06-28, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Jag minns händelsen. Cornelis hade raggat upp dem på en krog. Han var svår på damer Cornelis. Och sprit. Gärna samtidigt. Så han fick med sig dem hem och upptäckte sitt misstag när han skulle till. Jagade ut dem ur lägenheten (tror han bodde vid Mosebacke då?) naken med en förskärare.

Rätt svar ska alltså vara: a) Cornelis älskade kvinnor men inte män. b) Cornelis var så långt ifrån nazist man kan bli. (Kan till och med finnas en koppling till varför hans mor flydde hit?) c) Nina Ramsby är en historielös egotrippad borderlineman fångad i fel kropp. Men det har man ju sett hela tiden. Det är bara hen själv som inte fattat förrän nu.

Lodrätt rad 4 ska alltså vara: Koppleriverksamhet

Synd att Nina Ramsby, som i yngre dagar var en av Sveriges bästa rocksångerskor och en egensinnig, begåvad tjej, har fallit ner i identitetspolitikens grop.

Jag förmodar att hon tog det mesta av sina utfall mot Cornelis rakt av från denna beryktade bloggpost av Isabelle Ståhl; det är i stort sett exakt samma spår och samma vilt babbliga indignation - minus att Ståhl inte uttalat kallar Cornelis fascist eller nazist, däremot våldsam homofob (ytterst tveksamt): http://isabellestahl.wordpress.com/2...elis-wreesvijk

Ståhl, arrogant och okunnig som så ofta, fick se sina synpunkter, sin okunnighet och sin dryga attityd strimlade i bitar i kommentarfältet. Den toklånga kommentartråden är mycket läsvärd.

Och nej, man kan knappast begära att Cornelis, bara för att transpersoner är en utsatt grupp, skulle krama om två transtjejer/drugor (med kuk, utan kvinnliga organ) som faktiskt hade lockat honom med sig ner i säng under falska förespeglingar. Att han betalade de böter han dömdes till för at han gripit til kniv, det är ungefär vad man kan kräva.
Senast redigerad av HepCat-X 2015-06-28 kl. 17:43.
Citera
2015-06-28, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Synd att Nina Ramsby, som i yngre dagar var en av Sveriges bästa rocksångerskor och en egensinnig, begåvad tjej, har fallit ner i identitetspolitikens grop.
På Wikipedia om Nina Ramsby står det "han" nu. Har hon bytt kön eller kan man bli en han ändå?
Citera
2015-06-28, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashew30
På Wikipedia om Nina Ramsby står det "han" nu. Har hon bytt kön eller kan man bli en han ändå?

Hon har tydligen bytt kön ja, hon vill bli kallad för Nino. Finns berört tidigare på trådens senaste sidor. Men hur långt hon faktiskt har gått - ifall hon t ex juridiskt har bytt kön och förnamn, opererat sina organ etc - är osäkert. Svenska wikipedia är inte mycket att hurra för som pålitlig källa, där tankar folk in vad som helst som har varit ute och påståtts eller publicerats i media utan att det görs mycket till självständig granskning av påståendena eller exakt vad de innebär.

Enligt svensk lag måste man ha gjort verkliga förändringar av relevanta delar av sin kropp (medelst hormoner och/eller operationer) och levat kontinuerligt i sitt nya kön under en längre tid för att kunna byta juridiskt kön, ta ut nytt leg med sitt nya kön och nya namn etc. Men naturligtvis använder relativt många transpersoner inofficiellt en identitet inom det andra könet i alla fall, och ett självtaget namn, även om det juridiskt sett är lika med ett smeknamn.
Citera
2015-06-28, 19:08
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:

Verkligen. Både Baxter och Grand Tone Music var bra och hennes plattor med Hederos likaså.
Citera
2015-08-10, 10:45
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Nåt slags könsbyte, som sagt:
Citat:
Därför kommer Nino (tidigare Nina) Ramsby som på beställning. Hans musik är en urban visa som i min tolkning handlar om friheten i att få tillhöra en gemenskap på sina egna premisser snarare än att befästa en olikhet i flock.

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/p...istiska-toner/
Att nya förnamnet är Nino innebär väl att även ett slags ras/kultur-byte har genomförts Nino är ju ett blattenamn..
Citera
2015-08-31, 11:45
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Lång väg till att bli Nino
Citat:
I höstas bytte Nino namn juridiskt, och använder sig numera av pronomenet han om sig själv. Under våren har han inlett en könsidentitetsutredning som kommer att leda till diagnosen transsexualism och, längre fram, hormonbehandling och plastikkirurgi.

– Olika transpersoners behov ser olika ut. Därför är jag väldigt tydlig med mina behov: jag är en transsexuell transperson som behöver könskorrigerande vård. Jag vet att jag är en kille, men min kropp är en kvinnas, och det stämmer inte för mig.

När du börjar med hormoner kan det komma att förändra din sångröst, vad tänker du kring det?

– Hur jag sjunger handlar delvis om att jag har en viss klang, men min rösts uttryck, dess intensitet, hur jag fraserar, vilka melodier jag skapar kommer inte att förändras. Rösten handlar mycket om vilken musikalitet man har, om känslan man uttrycker. Men visst, jag kommer nog behöva ändra tonarten i vissa låtar!
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/l...-att-bli-nino/
Citera
2015-08-31, 11:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ja det känns väldigt synd. Jag gillar mycket av hennes grejor, men nu känns det lite... ofräscht, jag tror inte det blir så mycket mer lyssnat på henne från min sida.
Citera
2015-08-31, 19:20
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Är Ramsby första svenska "kändis" som bytt kön? Jag kommer inte på nån annan iallafall..

I musikens värld känner jag bara till Jayne County som gått från man till kvinna..
Citera
2015-09-01, 17:45
Medlem
styrlunds avatar
Att tillskriva nån form av politisk hemvist för Mäster cees är bara ett bevis att man inte fattat vad han var.
Tycker Nina och ni andra fackindelare ska sätta er ner och lyssna på honom.
Han var en provokatör och folkets man. Han slog åt alla håll och kanter.
Citera
2023-08-12, 08:10
Medlem
Studsbolls avatar
Den hade ett visset prat i Sommar i P1. Det är tragiskt att hon som hade en fin röst och sjöng bra blev ett den och dessutom ganska intetsägande och trist. Förvirrade och sjuka stackare ska få hjälp, inte uppmuntras i sin galenskap genom beredas plats i media.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in