Har läst GW:s gamla polisroman Profitörerna som han säger sig ha baserat på ett verkligt mordfall. Det är en sorts halvdokumentär roman där GW bryter in med lite utläggningar om kriminalitet och prostition i allmänhet och intervjuer med poliser. Namnen på inblandade busar och poliser är ju av naturliga skäl fingerade men bakom t ex Lewin och Jarnebring anas verkliga personer. Likaså den mördade Kataryna Rosenbaum.
Ytligt liknar mordet det på Solvein Hast men det ägde rum långt innan det här mordet skulle ha ägt rum. Jag får känslan av att just den biten har GW inte ändrat på men jag kan ha fel.
Är det någon som vet vilket mord han baserat boken på? Det var ju ett synnerligt vidrigt mord och ouppklarat fortfarande (även om vissa skulle säga polisiärt uppklarat).
10 år senare kommer ett svar, det rör sig inte om Solveig. Jag kan inte säga vem det gäller men att det begicks 1978. Däremot kan jag se om jag kan fråga den person som bland annat var ibland de misstänka (var inte hans fingeravtryck på stolsbenet) Nära anhörig tyvärr som hade koppling till alla dessa prostituerade i Sthlm. Dömd för grovt koppleri. Finns i samma förundersökning som detta mord.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!