• 2
  • 3
2014-10-01, 01:37
Medlem
speeeds avatar
Fanns inget sådant test 03 när jag mönstrade, skrev en 9:a på inskrivningstestet.
Citera
2014-10-01, 03:33
Medlem
aven jag minns morsetestet till viss del. kommer inte pa rak arm ihag hur manga bokstaver som man fick "lara sig", men nagon namnde sex tidigare och det later bekant. vet att jag i borjan av provet tyckte att det har var ju inte sa svart, men sa okade hastigheten och efter ett tag lade jag bara ifran mig horlurarna. jag var inte ensam om att gora detta. "25 fel eller fler" blev mitt resultat.
Citera
2014-10-01, 04:53
Medlem
Huvudsyftet var naturligtvis att hitta individer som visade talang för att snabbt lära sig morsesignalering.
Något som inte är alla förunnat.

Ett annat syfte var att hitta individer som visar hög stresstålighet. Detta var i princip det enda test på mönstringen som i någon mån mätte stresstålighet.

Många som blev exempelvis kryptobiträden hade goda resultat på signalistprovet.

Ett intressant fenomen är att musiker ofta hade goda resultat på signalistprovet.
Citera
2014-10-01, 07:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speeed
Fanns inget sådant test 03 när jag mönstrade, skrev en 9:a på inskrivningstestet.

Det är inte så märkligt. Försvaret hade inte behov av morsesignalering längre och morsesignaltestet visade bara om man hade den litet speciella förmågan (att snabbt knäcka melodikoden). Men med tanke på att de aktuella befattningarna var på staber och i signalförband ville man ju inte ha obildbara eller rentav tröga personer till de tjänsterna.

Jag tror helt enkelt att man sorterade bland de som presterat bra på det mer generella psykiska arbetstestet därför att det var ändamålsenligt att göra så. Kombinationen var intressant, inte enbart förmågan att förstå morse.

(För den som undrar: Telegrafi med tonsignalering kan man ha nytta av under vidriga (radio)omständigheter, men samtidigt fanns efterhand enkla automatiska sätt att transformera ett skrivet meddelande till ett Morsepulståg (och tvärtom), om det nu var det man ville. Man ville dock hellre skydda både meddelandet och den som sände, vilket var anledningen både till frekvenshoppande radiostationer, täcktabeller (kodnycklar) och snabbsändare.
Citera
2014-10-01, 07:55
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Huvudsyftet var naturligtvis att hitta individer som visade talang för att snabbt lära sig morsesignalering.
Något som inte är alla förunnat.

Ett annat syfte var att hitta individer som visar hög stresstålighet. Detta var i princip det enda test på mönstringen som i någon mån mätte stresstålighet.

Många som blev exempelvis kryptobiträden hade goda resultat på signalistprovet.

Ett intressant fenomen är att musiker ofta hade goda resultat på signalistprovet.
Stämmer mycket väl, blev själv uttagen till vidare prov för tjänstgöring hos FRA efter antagligen hyggliga resultat i morse-testet, då blev det riktigt djävligt med stresstester, störningar (brus, folk som pratade och sa att man inte skulle lyssna på dem etc). Jag blev inte uttagen till FRA, men så är jag rätt omusikalisk också, och de sa just att de musikaliska hade lättare. Det blev kryptör av mig istället :-)
Citera
2014-10-01, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Stämmer mycket väl, blev själv uttagen till vidare prov för tjänstgöring hos FRA efter antagligen hyggliga resultat i morse-testet, då blev det riktigt djävligt med stresstester, störningar (brus, folk som pratade och sa att man inte skulle lyssna på dem etc). Jag blev inte uttagen till FRA, men så är jag rätt omusikalisk också, och de sa just att de musikaliska hade lättare. Det blev kryptör av mig istället :-)
Haha, jag själv gjorde test för att bli flygvapenmeterolog. Vad jag inte visste var att första dagens tester var gemensamma med de som skulle bli piloter. Jag kan lugnt säga att jag är djupt imponerad av dessa piloters stresstålighet. Jag själv gjorde inte direkt lysande resultat på varken signalistprovet eller delar av flygvapnets test. Jag skyller på mina franska nerver.

Just FRA är ökända för sina tester. En god vän sökte anställning där då de sökte rysktalande personal. Hon sa att hon aldrig känt sig så sönderstressad och förvirrad som efter hennes anställningsprov.
Fem medelålders män i kostym på ena sidan av bordet, en nybakad ung språkstudent på den andra. Och sen drog de igång en övning i slutledningsförmåga som tydligen hette duga i en miljö som enligt henne var närmast kakafonisk.
Senast redigerad av Hippie 2014-10-01 kl. 08:36.
Citera
2014-10-01, 09:57
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är inte så märkligt. Försvaret hade inte behov av morsesignalering längre och morsesignaltestet visade bara om man hade den litet speciella förmågan (att snabbt knäcka melodikoden). Men med tanke på att de aktuella befattningarna var på staber och i signalförband ville man ju inte ha obildbara eller rentav tröga personer till de tjänsterna.

Jag tror helt enkelt att man sorterade bland de som presterat bra på det mer generella psykiska arbetstestet därför att det var ändamålsenligt att göra så. Kombinationen var intressant, inte enbart förmågan att förstå morse.

(För den som undrar: Telegrafi med tonsignalering kan man ha nytta av under vidriga (radio)omständigheter, men samtidigt fanns efterhand enkla automatiska sätt att transformera ett skrivet meddelande till ett Morsepulståg (och tvärtom), om det nu var det man ville. Man ville dock hellre skydda både meddelandet och den som sände, vilket var anledningen både till frekvenshoppande radiostationer, täcktabeller (kodnycklar) och snabbsändare.

Vette sjutton hur mycket det behövdes innan också.
00 när jag gjorde lumpen på ett stabskompani för artilleriet så hade vi 4 telegrafister i kompaniet, som hade hand om telegrafin och långvågsradion. Första 3 månader av lumpentiden hade de specialutbildning inom telegrafi, medan vi hade strids- och fordonsträning. När sedan kompaniet sattes ihop och vi gjorde övningar så kan det inte ha varit roligt att vara dem. För själva artilleribiten behövdes de inte eftersom alla skjutkommandon skedde digitalt via kortvågsradio och KP/AP/StriL-systemet, de hade ingen förareutbildning, så de hamnade i princip som vaktposter större delen av tiden, eftersom de var mest umbärliga.
Lite kul är det såhär i efterhand eftersom jag vet att ett antal av dem gick vidare till läkarelinjen sen, så det var inte direkt dumma personer. Men de hade inte de relevanta kunskaperna och de blev tex inte ens furirer/korpraler(?) vid muck, till skillnad från resten av kompaniet.
Citera
2025-01-18, 00:33
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag mönstrade tidigt 80-tal. Fick nia i i intelligenstestet. Gjorde inte telegrafiprovet. Jag vet inte om det var för att jag inte ville eller om det berodde på någon annan orsak.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in