Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-31, 16:45
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Japp, det multimodala konceptet finns även mer generellt. På ECNP i Wien 2012 fanns det seminarium om asenapins multifunktionalitet. Varför finns inte Sycrest i Sverige? Idealet vore en peroral depåtablett. Har för mig att Prof Kasper nämnde några ord om vortioxetin i förbigående.

Sycrest var tillgängligt ett tag, men inte förmånsberättigat.

Tyvärr så är det svårt att få nya läkemedel eftersom allt bara handlar om att TLV ska spara pengar och de verkar helst vilja att patenten skall gå ut innan läkemedlen skall börja användas i stor omfattning, kan tänka mig att det går att få sycrest på licens men då utanför förmånen.
Citera
2015-01-31, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Ingår inte alla licensläkemedel i läkemedelsförmånen? Några undantag?
Citera
2015-02-06, 23:12
Medlem
Keiras avatar
Idag fick jag äntligen träffa min psykiatriker. Nu har jag fått recept på Brintellix 10 mg. Var in på Apoteket och beställde det. Får det på måndag!

Ska bli intressant och se hur jag kommer reagera på den. Om man känner någon skillnad mot ex. Cipralex. Jag kommer att ta Brintellix parallellt men min nuvarande SSRI Cipralex 10 mg.
Citera
2015-02-07, 01:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Keira
Idag fick jag äntligen träffa min psykiatriker. Nu har jag fått recept på Brintellix 10 mg. Var in på Apoteket och beställde det. Får det på måndag!

Ska bli intressant och se hur jag kommer reagera på den. Om man känner någon skillnad mot ex. Cipralex. Jag kommer att ta Brintellix parallellt men min nuvarande SSRI Cipralex 10 mg.

Jag hade inte rekommenderat samtidig användning av Brintellix med ett SSRI-preparat, detta eftersom att Brintellix delvis agerar relativt kraftigt återupptagshämmande på SERT (Serotonin transporter). Båda medicinerna är ganska selektiva gällande just hämningen av SERT, beroende på dosering kan det medföra potentiella risker för serotonergt syndrom. Jag har heller inte kollat upp deras interaktionsrisk beroende på inhibering av enzym o.s.v.

Att samköra två mediciner som båda inhiberar SERT kräver stor expertis och rigorös uppföljning för att se om serotonergt syndrom påvisas.

Ska kolla upp detta vidare med en bekant och får återkomma. Tills dess rekommenderar jag att du väntar med att påbörja medicinering av Brintellix samtidigt som du står på Cipralex.

Better safe than sorry.
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2015-02-07 kl. 01:26.
Citera
2015-02-07, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Ingår inte alla licensläkemedel i läkemedelsförmånen? Några undantag?

Kokain förhoppningsvis!
Citera
2015-02-07, 07:48
Medlem
Keiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Jag hade inte rekommenderat samtidig användning av Brintellix med ett SSRI-preparat, detta eftersom att Brintellix delvis agerar relativt kraftigt återupptagshämmande på SERT (Serotonin transporter). Båda medicinerna är ganska selektiva gällande just hämningen av SERT, beroende på dosering kan det medföra potentiella risker för serotonergt syndrom. Jag har heller inte kollat upp deras interaktionsrisk beroende på inhibering av enzym o.s.v.

Att samköra två mediciner som båda inhiberar SERT kräver stor expertis och rigorös uppföljning för att se om serotonergt syndrom påvisas.

Ska kolla upp detta vidare med en bekant och får återkomma. Tills dess rekommenderar jag att du väntar med att påbörja medicinering av Brintellix samtidigt som du står på Cipralex.

Better safe than sorry.

Du behöver inte oroa dig. Jag vet "riskerna" för serotonergt syndrom. Jag personligen har aldrig råkat ut för det fastän jag har ätit mediciner som enligt sfinx inte ska kombineras ex. tramadol + SSRI, SSRI + SNRI etc. Jag har aldrig hört talas om någon som har råkat ut för det heller. Jag tror det är väldigt ovanlig fenomen om man är frisk för övrigt och inte över 60 år.

Jag tar en låg dos av cipralex, 10 mg. En gång tiden har jag stått på 100 mg citalopram, 300 mg sertralin m.m.
Citera
2015-02-07, 21:03
Bannlyst
Citat:
Du behöver inte oroa dig. Jag vet "riskerna" för serotonergt syndrom. Jag personligen har aldrig råkat ut för det fastän jag har ätit mediciner som enligt sfinx inte ska kombineras ex. tramadol + SSRI, SSRI + SNRI etc. Jag har aldrig hört talas om någon som har råkat ut för det heller. Jag tror det är väldigt ovanlig fenomen om man är frisk för övrigt och inte över 60 år.

Jag tar en låg dos av cipralex, 10 mg. En gång tiden har jag stått på 100 mg citalopram, 300 mg sertralin m.m.

Jag är inte orolig alls, jag bryr mig föga om ditt öde vilket du också verkar göra som agerar labbråtta frivilligt. Du verkar dock sakna kompetens så jag tror inte alls du är särskilt kunnig inom serotonergt syndrom. Vad skulle fysisk hälsa samt ålder ha att göra med om nivåerna av serotonin i hjärnan blir höga? Serotonergt syndrom är relativt vanligt, det behöver inte innebära att man dör.

Minst tre utav dessa symptom ska räknas in för att man ska diagnosticeras med Serotonergt syndrom:

* Agitation
* Diarrhea
* Heavy sweating not due to activity
* Fever
* Mental status changes such as confusion or hypomania
* Muscle spasms (myoclonus)
* Overactive reflexes (hyperreflexia)
* Shivering
* Tremor
* Uncoordinated movements (ataxia)

Enligt: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0004531/

Jag har läst studien där man kombinerar Brintellix med Cipralex, något annat har man inte att luta sig tillbaka mot gällande Brintellix och augumentionsbehandling med SSRI, av det jag funnit: https://www.ruor.uottawa.ca/bitstrea...014_thesis.pdf

Eftersom att Brintellix är så pass nytt finner jag det också riskabelt att kombinera det med andra typer av vissa mediciner eftersom att man inte känner till interaktionsriskerna på samma sätt. Det känns lite märkligt att du inte byter typ av antidepressiv medicin istället för att stå på farliga kombinationer. Har du t.e.x. testat MAO-hämmaren Parnate?

Du ska dock ha en ryggdunk för att du offrar dig för vetenskapen.
Citera
2015-02-07, 21:52
Medlem
Keiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Jag är inte orolig alls, jag bryr mig föga om ditt öde vilket du också verkar göra som agerar labbråtta frivilligt. Du verkar dock sakna kompetens så jag tror inte alls du är särskilt kunnig inom serotonergt syndrom. Vad skulle fysisk hälsa samt ålder ha att göra med om nivåerna av serotonin i hjärnan blir höga? Serotonergt syndrom är relativt vanligt, det behöver inte innebära att man dör.

Minst tre utav dessa symptom ska räknas in för att man ska diagnosticeras med Serotonergt syndrom:

* Agitation
* Diarrhea
* Heavy sweating not due to activity
* Fever
* Mental status changes such as confusion or hypomania
* Muscle spasms (myoclonus)
* Overactive reflexes (hyperreflexia)
* Shivering
* Tremor
* Uncoordinated movements (ataxia)

Enligt: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0004531/

Jag har läst studien där man kombinerar Brintellix med Cipralex, något annat har man inte att luta sig tillbaka mot gällande Brintellix och augumentionsbehandling med SSRI, av det jag funnit: https://www.ruor.uottawa.ca/bitstrea...014_thesis.pdf

Eftersom att Brintellix är så pass nytt finner jag det också riskabelt att kombinera det med andra typer av vissa mediciner eftersom att man inte känner till interaktionsriskerna på samma sätt. Det känns lite märkligt att du inte byter typ av antidepressiv medicin istället för att stå på farliga kombinationer. Har du t.e.x. testat MAO-hämmaren Parnate?

Du ska dock ha en ryggdunk för att du offrar dig för vetenskapen.

Jag har aldrig fått någon av de symtomen du nämner! Inte ens svettningar eller feber. Jag får inte ens feber när jag är förkyld!

För några år sedan nämnde psykiatrikern om medicinen Parnate men jag var inte villig att testa den då. Testade Valdoxan och Seroquel (ej samtidigt) istället. Av Valdoxan fick jag sämre sömn. Sov väldigt dåligt på dem. På Seroquel var jag som en zombie på dagarna, men gott sov man på dem.

Jag tror inte att jag kommer någonsin vilja testa Parnate.

Jag har inget emot att vara en försökskanin. Jag är den andra patienten som psykiatrikern har skrivit ut Brintellix till.
Citera
2015-02-09, 17:29
Bannlyst
Citat:
Jag har aldrig fått någon av de symtomen du nämner! Inte ens svettningar eller feber. Jag får inte ens feber när jag är förkyld!

För några år sedan nämnde psykiatrikern om medicinen Parnate men jag var inte villig att testa den då. Testade Valdoxan och Seroquel (ej samtidigt) istället. Av Valdoxan fick jag sämre sömn. Sov väldigt dåligt på dem. På Seroquel var jag som en zombie på dagarna, men gott sov man på dem.

Jag tror inte att jag kommer någonsin vilja testa Parnate.

Jag har inget emot att vara en försökskanin. Jag är den andra patienten som psykiatrikern har skrivit ut Brintellix till.

Men nu handlar det ju inte om att du fått Brintellix utskrivet utan att du dessutom ska kombinera det med en SSRI.

Angående Parnate, ja, det måste ju vara så hemskt att behöva missa lagrad ost, surströmming och sojasås i sin kost. Biverkningsmässigt så är den mildare än SSRI.
Citera
2015-03-01, 05:47
Medlem
Börjar med brintellix på tisdag. Har fan provat allt så hoppas på den!
Citera
2015-03-01, 15:47
Medlem
JessieArkanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty474
Börjar med brintellix på tisdag. Har fan provat allt så hoppas på den!

Lycka till, och uppdatera oss gärna!
Citera
2015-03-01, 22:12
Medlem
Keiras avatar
Citat:

Imorgon ska jag höja Brintellix till 20 mg/dag. Jag äter fortfarande 10 mg Cipralex.
Jag märkte ingen skillnad när jag la till 10 mg Brintellix till mina 10 mg Cipralex.
Det är därför jag ska höja dosen på Brintellix. Får se om doshöjningen gör någon skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in