2014-10-08, 13:27
Medlem
Fris avatar
Forum och kommentatorsfält blir allt bättre. Flashback är mycket ålderdomligt och genomför inga tekniska förbättringar som jag märker av. Varför inte gå över till t.ex. stackexchange som jag tycker är riktigt bra och förbättras stadigt?
Citera
2014-10-08, 14:43
Medlem
Abbadohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Forum och kommentatorsfält blir allt bättre. Flashback är mycket ålderdomligt och genomför inga tekniska förbättringar som jag märker av. Varför inte gå över till t.ex. stackexchange som jag tycker är riktigt bra och förbättras stadigt?
För att Flashback inte har utvecklas för att uppfylla dina behov?
Citera
2014-10-08, 16:43
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Stackexchange funkar helt okej på stackoverflow, men vad skulle det tillföra flashback egentligen?
Citera
2014-10-08, 18:35
Moderator
vhes avatar
Bortsett från att stackexchange är ett rätt uselt mål så är nog det generella svaret på frågan om varför man inte "uppgraderar" (intressant ordval, f.ö.) till godtycklig annan mjukvara att det finns många (många) manårs arbete investerat i flashbackspecifik funktionalitet som inte lätt kan portas till den nya plattformen, och att datamigreringen är icke-trivial.

[edit]: själv vill jag ha ett nntp-interface :-)
Citera
2014-10-08, 22:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vad är stackexchange och hur skulle det förbättra funktionaliteten?
Citera
2014-10-08, 23:13
Medlem
tj.s avatar
StackExchange är skitbra för sitt ändamål, men ett självmodererande forum för annat än Q&A tror jag inte ett dugg på. Det skulle missbrukas av meningsmotståndare och det är något man också märker av på vissa subredits på Reddit, som i grunden bygger på samma koncept som StackExchange.
Citera
2014-10-08, 23:16
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vad är stackexchange och hur skulle det förbättra funktionaliteten?
StackExchange är en självmodererande Q&A-sida med flera olika sektioner varav StackOverflow - en programmeringsinriktad sida - är den vanligaste. Den bygger på att någon ställer en fråga, om exempelvis programmering, och därefter får vem som helst besvara. Och upplever man att någons fråga eller var är bra så kan man ge den en upvote och det motsatta för kassa svar och kommentarer.

Själva idén är jättebra men jag är tveksam till om det går att applicera på ett diskussionsforum. Reddit, som jag nämnde ovan och som bygger på samma koncept, fungerar för de flesta sektioner. Men när det kommer till litet mer seriösa delar som politik tenderar det att spåra ur, där folk röstar upp respektive ner kommentarer baserat på sin egen uppfattning, inte kommentarens kvalitet.
Citera
2014-10-09, 06:18
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Gemensamt för den typen av plattformar, oavsett om det är slashdot, digg eller stackoverflow är att de tenderar att fungera skitbra så länge det rör tekniska frågor.
Men så fort det börjar handla om politik eller "åsikter" så skiter det sig jävligt snabbt och blir ett "pöbelvälde".

Sen ser jag uppriktigt inget med just stackexchange som skulle kunna tillföra nånting till flashback.
Citera
2014-10-09, 11:18
Medlem
Inaniss avatar
Funktioner med upvote och downvote hade ju varit totalt värdelösa på Flashback. Det hade ju inte blivit några diskussioner i många av forumen, det är ju en klar majoritet med specifika åsikter som hänger i olika delar som utan tvekan hade röstat bort andras åsikter.
Gå in i valfri tråd i exempelvis I&I. Gör en bedömning av vilka inlägg du tror skulle få mest upvotes respektive downvotes och se hur många olika åsikter du hade fått om du bara hade läst dom 10 inläggen med flest upvotes.
Nej det är inte någon funktion som Flashback har någon som helst nytta av. Jag tycker det fungerar hyfsat bra som det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in