Citat:
Ursprungligen postat av
Man-At-Arms
Leonard Cohen: On a Wire av Philippe Girard: Även om boken känns aningen forcerad vilket kan få läsare att tro att Coen och andra karaktärer var känslolösa, gillar jag boken. Han var inte lätt att leva med och det bör förstås utan massa tårar sida upp och sida ner. Coen hade vidare lång karriär vilket gör tidshoppen många och nödvändiga.
Kul att andra kändisar som Joni Mitchell, Janis Joplin, Jeff Buckley och Phil Spector också är med. Sidorna med Phil Spector är något av de bästa i boken. Vilken sjuk jävel.
Det där albumet har jag haft ögonen på ett bra tag, och tänkt att det borde jag läsa. För den som är intresserad av Leonard Cohen och hans liv och leverne kan jag ju passa på att tipsa om filmen
Marianne & Leonard – Words of Love, som är baserad kring hans och norskan Marianne Ihlens kärleksaffär.
Citat:
Ursprungligen postat av
Man-At-Arms
James Joyce: Portrait of a Dubliner av Alfonso Zapico:
Boken är vältecknad men det är dialogerna som fick mig att fastna för boken. Joyce narcissistiska drag förmedlas klockrent i textform.
Har tidigare läst albumet
Dotter of Her Father's Eyes av Mary M. och Bryan Talbot, som delvis är en biografi över James Joyce dotter Lucia Joyce. Pappans sekreterare, Samuel Becket, dyker också upp, med vilken Lucia hade en kort affär. Albumet handlar även om Mary M. Talbots egen uppväxt, och hennes far, som var en brittisk Joyce-forskare. Kan kanske främst intressera läsare med intresse för dotter-far-relationer, och hur det tidigare var svårt för kvinnor att få göra karriär på egna villkor. Får nog försöka leta upp även Zapicos album
James Joyce: Portrait of a Dubliner. Tack för tipset!