Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2024-02-25, 14:03
Medlem
Man-At-Armss avatar
Paul at Home och Paul Has a Summer Job av Michel Rabagliati:
I den förstnämnda boken är Paul i medelåldern, skild och ensam. "Paul at Home" är fylld av galghumor medan "Paul Has a Summer Job" är mer åt det mysiga hållet; Paul tar jobb på sommarkollo som tonårig och träffar många intressanta karaktärer där bland sin första kärlek.

James Joyce: Portrait of a Dubliner av Alfonso Zapico:
Boken är vältecknad men det är dialogerna som fick mig att fastna för boken. Joyce narcissistiska drag förmedlas klockrent i textform.
Citera
2024-03-02, 16:50
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Leonard Cohen: On a Wire av Philippe Girard: Även om boken känns aningen forcerad vilket kan få läsare att tro att Coen och andra karaktärer var känslolösa, gillar jag boken. Han var inte lätt att leva med och det bör förstås utan massa tårar sida upp och sida ner. Coen hade vidare lång karriär vilket gör tidshoppen många och nödvändiga.
Kul att andra kändisar som Joni Mitchell, Janis Joplin, Jeff Buckley och Phil Spector också är med. Sidorna med Phil Spector är något av de bästa i boken. Vilken sjuk jävel.
Det där albumet har jag haft ögonen på ett bra tag, och tänkt att det borde jag läsa. För den som är intresserad av Leonard Cohen och hans liv och leverne kan jag ju passa på att tipsa om filmen Marianne & Leonard – Words of Love, som är baserad kring hans och norskan Marianne Ihlens kärleksaffär.
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
James Joyce: Portrait of a Dubliner av Alfonso Zapico:
Boken är vältecknad men det är dialogerna som fick mig att fastna för boken. Joyce narcissistiska drag förmedlas klockrent i textform.
Har tidigare läst albumet Dotter of Her Father's Eyes av Mary M. och Bryan Talbot, som delvis är en biografi över James Joyce dotter Lucia Joyce. Pappans sekreterare, Samuel Becket, dyker också upp, med vilken Lucia hade en kort affär. Albumet handlar även om Mary M. Talbots egen uppväxt, och hennes far, som var en brittisk Joyce-forskare. Kan kanske främst intressera läsare med intresse för dotter-far-relationer, och hur det tidigare var svårt för kvinnor att få göra karriär på egna villkor. Får nog försöka leta upp även Zapicos album James Joyce: Portrait of a Dubliner. Tack för tipset!
Citera
2024-04-29, 14:56
Medlem
Man-At-Armss avatar
Langosh and Peppi: Fugitive Days av Veronica Post:
Efter Langosh åkt fast för graffiti och blivit utsatt för polisiärt övervåld, lämnar han Kanada.
Han åker till Ungern och diverse balkanländer och är borta under några år.
I förordet skriver Veronica Post bland annat att alla händelser i boken är självupplevda, men att karaktärer i - och själva byn fāk är ren fiktion. Boken som helhet är läsvärd och det bästa är det längre kapitlet som utspelar sig just i fāk.

Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
(..)
Har tidigare läst albumet Dotter of Her Father's Eyes av Mary M. och Bryan Talbot, som delvis är en biografi över James Joyce dotter Lucia Joyce. Pappans sekreterare, Samuel Becket, dyker också upp, med vilken Lucia hade en kort affär. Albumet handlar även om Mary M. Talbots egen uppväxt, och hennes far, som var en brittisk Joyce-forskare. Kan kanske främst intressera läsare med intresse för dotter-far-relationer, och hur det tidigare var svårt för kvinnor att få göra karriär på egna villkor. Får nog försöka leta upp även Zapicos album James Joyce: Portrait of a Dubliner. Tack för tipset!
Dotter of Her Father's Eyes ska jag försöka hitta, verkar intressant. Tackar
Citera
2024-08-30, 19:20
Medlem
Man-At-Armss avatar
Krympande utsikter av Daniel Ahlgren:
Handlar om en kvinna, vid namn Naima, som krymper som fan efter hon och hennes man nästan blev beskjutna. Då boken utspelar sig i samma SH3 - värld som Ahlgren tidigare skrivit böcker om (där superhjältar existerar) tycker omgivningen att det är mer märkligt att Naima inte kan växa tillbaka till sin ursprungliga storlek än att hon har krympt.
Boken är rolig, ibland brutal och ofta fylld av känslomässiga dialoger som känns realistiska.

Blå piller av Frederik Peeters:
Frederik blir kär i Cati. Cati och hennes treåriga son är hivpositiva.
Boken är inte så deppig som man kan tro, utan mer en vacker kärleksskildring. Jag antar att boken är självbiografisk, men har inte kollat om det stämmer.
Citera
2024-09-30, 21:25
Medlem
Man-At-Armss avatar
Rebecca & Lucie in the Case of the Missing Neighbor av Pascal Girard:
Under Rebeccas föräldraledighet blir hon besatt av att försöka lösa ett fall rörande en försvunnen granne.
Grannen beskrivs i boken som sympatisk av folk som kände honom och även om själva grundhistorien är något halvmörk är historien som helhet mest mysig. Rebeccas man heter Pascal, samma namn som författaren och kanske boken är en hyllning till hans fru.
Juliette: Or, the Ghosts Return in the Spring av Camille Jourdy:
Juliette besöker byn hon växt upp i. Hon är nervöst lagd - lite hypokondrisk, pappan med; han tror att han börjar bli senil, kulturkoft-mamman byter partners ofta och Juliette syster är otrogen samt stör sig på sin sons tics. I kvarterskrogen hänger andra roliga original och den mest framträdande alkisen i boken blir kompis med Juliette och tillsammans adopterar de en föräldralös ankunge.
Mysig, välskriven och rolig bok.
Citera
2024-10-04, 07:57
Medlem
Man-At-Armss avatar
Dash Shaws böcker: The bottomless belly button och Doctors:
Seniorpar ska skiljas i "The bottomless belly button" och övriga familjemedlemmar reagerar på olika sätt över beskedet. Dash Shaw är en jäkel på att skriva bra dialoger. Och däri ligger styrkan i hans böcker. Han tecknar bra också, men dialogerna är på annan nivå.
Så även i den existentialistiska boken "Doctors" som handlar om forskare som kan återuppliva människor som håller på att dö.
En styrka i de verk jag läst om av Dash Shaw är att han inte verkar vara rädd för att experimentera. Jag har även läst "Blurry" och även där är boken stundtals briljant, men jag fastnade inte helt i Shaws berättarmetod som i ovannämnda två böcker.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in