Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2020-10-04, 13:37
Medlem
duden83s avatar
Om man vill ha en landfrbindelse r det vl smartare att kra stra Ryssland till Alaska.. det avstndet r ju inte s lngt och man kan bygga det mesta p land.

Visst, blir en lngre strcka fr att komma frn Centraleuropa till centrala USA. men saker som varor etc. (dr det tiden r mindre problematiskt) hade ju kunnat transporterats utan problem.
Man hade kunnat f till hghastighetstg med riktigt raka strckor ocks s d kanske det inte tagit s lng tid.
Citera
2020-10-04, 13:39
Avstngd
NotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Frst och frmst r vl valet Portugal-New York i princip det dummaste frslaget d ett kortare alternativ skulle vara Irland-Newfoundland.

Sen finns det tv andra rutter som r nnu kortare och det r Liberia - Recife, Brasilien samt det kortaste Alaska - Sibirien.

Jag gjorde inte en trd fr att de skulle handla om den kortaste resan jvla idiot. Tnk efter lite fr fan.
Citera
2020-10-04, 13:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotDead
Jag gjorde inte en trd fr att de skulle handla om den kortaste resan jvla idiot. Tnk efter lite fr fan.

Fast det handlar inte bara om att gra en kort resa heller utan att genomfra byggnationen. Du visar verkligen vad smart du r genom att anvnda ad hominem s hr. Jobbar du som mlartekniker eller?
Citera
2020-10-05, 21:33
Medlem
Seiko-2003s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Man fr vl lgga in ngra chicaner lite hr och dr. Eller kanske ngra fartgupp..
Det pminner mig om en bilresa jag gjorde med ngra kompisar i Australien p 80-talet. Vi krde ute i knen en vgstrcka p typ 12 mil och det var rakstrcka hela vgen. Bara ltt buskage utmed vgen men efter 8 mil eller nt dk det upp ett enstaka trd vid vgkanten och dr hade en bil krockat med trdet och stod kvar vergiven. Vi skrattade s vi tjt, den stackars bilisten mste ha somnat vid ratten..
Citera
2023-06-20, 20:53
Medlem
OneTaps avatar
ja tycker de skulle va en bra id med typ en tg bro ver atlanten. dels fr o minska utslpp o dels fr att de skulle va jvligt hftigt o ka :P frmodligen skulle de bli dyrt o bygga o hlla igng men ja tror ett samarbete mellan USA, Sverige, Tyskland, England, Norge, Frankrike, Danmark skulle funka
Citera
2023-06-23, 09:13
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Det har ju funnits tankar om en flytande tunnel fr supersnabba tg, som i s fall delvis skulle kunna erstta passagerarflyg. Jag tror inte det r vettigt alls eftersom flyget kommer att bli allt billigare, miljvnligare och snabbare i framtiden. Dremot r det kanske inte lika dumt fr godstrafik istllet fr fartyg men ven hr kan flyget erstta det mesta av den trafiken billigare.

En bro ver vattnet tror jag inte alls p - det blir alldeles fr dyrt, krngligt, lngsamt och riskabelt. Det blir enorma pfrestningar p en bro ver ppet hav!

Ekranoplan skulle kunna bli en grej fr snabb godstrafik. Under vackert vder.
Citera
2024-10-20, 22:16
Medlem
Att bygga en s lng bro r helt orimligt. ven en tunnel mellan lnderna hade gtt t skogen. Flygplan eller bt r det som gller
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in