Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-14, 20:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swap
Jag fick också detta idag, tänkte precis göra en tråd om det men såg att det tedan fanns,

Hur fan gör man här då? Det är ju en OCR Faktura som har tryckts med tillstånd i sverige så säg inte att man inte ska betala

Den här organisationen som tycks ha skapats nyligen har tydligen sammarbet med balkanländer som serbien. Jag överklagade med mail så får se vad dom säger.

Till trådskaparn : vad låg ditt belopp på? Mitt på 3900kr

'Tryckts med tillstånd'? Vem som helst kan väl skicka en faktura till vem som helst, utan att för den delen kunna förvänta sig betalning, speciellt om det inte finns grund för kravet?

Finns det grund är läget annorlunda antar jag, men man måste inte ha tillstånd för att skicka en faktura. Är det något ytterligare speciellt med OCR-nummer?
Citera
2014-10-14, 20:10
Medlem
Jag har också fått hem en faktura idag på 3900
Jag ska ha kört 92 på en 60 väg och det var vägarbete, också i juni, jag har kört i Serbien detta datumet men jag har inte kört för fort jag kommer
överklaga
Citera
2014-10-14, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldx
Jag har också fått hem en faktura idag på 3900
Jag ska ha kört 92 på en 60 väg och det var vägarbete, också i juni, jag har kört i Serbien detta datumet men jag har inte kört för fort jag kommer
överklaga

Fick exakt samma, Bestrid skiten o spara en kopia, sen Fuck Serbien
Citera
2014-10-14, 20:21
Medlem
Ja va fan jag kommer bestrida den så att man fryser ärendet även det här jävla bolaget euro assistent collection verkar vara nåt skumt företag
utan F-skatt. Det står inte heller vilken myndighet i Serbien som har utfärdat böterna vilket väcker minamisstankar om bluff och inget annat
Senast redigerad av Worldx 2014-10-14 kl. 20:30.
Citera
2014-10-14, 20:37
Medlem
Har alla ni som fått en faktura ens åkt genom Serbien? Sidan ser väldigt oseriös ut, så jag skulle säga scam. Och ingenting står ju om någon serbisk myndighet vad jag kan se.
Senast redigerad av anderssson 2014-10-14 kl. 20:39.
Citera
2014-10-14, 20:37
Medlem
NI BEHÖVER INTE OROA ER, DETTA ÄR 100% EN SCAM!

Info:
En kompis till mig fick en likadan böter idag och jag gjorde lite research.

Det visade sig att företaget (Adicta, registrerat både i sverige och Estland) man skall betala in till har en hemsida vid namn http://adicta.ee/

Ifall man kollar vem som registrerat denna domänen så är det Yoakim Peter Jaegerstierna. Denna mannen ligger bakom bland annat Electronova bluffen som många av er här inne säkert kommer ihåg.

Företaget Adicta finance, som är registrerat i Sverige, ägs av en Marcus Benedict Carlsson uppe i Stockholm, jag antar att det är detta företaget man betalar till ifall man betalar fakturan. Hur Marcus är kopplad till Yoakim vet jag inte, här överlåter jag arbetet till er på FB.

Hemsidan http://www.euasco.com/ registrerades av en person vid namn Michael Anderberg. Vem denne mannen är vet jag inte heller men det kan vara värt att klura ut!
Citera
2014-10-14, 20:51
Moderator
tobess avatar
Ser ju mer och mer ut som att det dessutom är bluffakturor, hoppas ni alla polisanmäler skiten också om ni är säkra på er sak
Citera
2014-10-14, 21:03
Medlem
heiss avatar
Varför är det så många som åker bil i Serbien för?
Citera
2014-10-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13579111317
Fick hem ett betalningskrav från ett företag som kallar sig "Euro Assistance Collection" (www.euasco.com) gällande en fortkörningsbot från Serbien i somras. Beloppet för denna påstådda fortkörning är 3300 kr plus 300 kr i "uppmaningskostnad", vilket jag tycker låter helt absurt. Är det något som vet var man kan läsa om bötesbelopp i Serbien (jag har sökt en del men hittar inte mycket matnyttigt, och min Serbiska är mycket begränsad).

Min andra fråga gäller företaget bakom den här fakturan, Euro Assistance Collection OÜ (säte i Tallin) sägs ha grundats 2014, och har kopplingar till Adicta Finance KB (allabolag) .

Är det här ett "legitimt" krav? Fortkörningen i sig har jag inte så mycket att kommentera om - det hela kan möjligen stämma (hur fan ska man komma ihåg det efter 4 månader?) eller kanske inte, men främt är det beloppet som gör att jag tvivlar på det hela...

Vad händer om man bestrider och ger fan i att betala?

Bestrid inom en vecka.
Citera
2014-10-14, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasisten
NI BEHÖVER INTE OROA ER, DETTA ÄR 100% EN SCAM!

Info:
En kompis till mig fick en likadan böter idag och jag gjorde lite research.

Det visade sig att företaget (Adicta, registrerat både i sverige och Estland) man skall betala in till har en hemsida vid namn http://adicta.ee/

Ifall man kollar vem som registrerat denna domänen så är det Yoakim Peter Jaegerstierna. Denna mannen ligger bakom bland annat Electronova bluffen som många av er här inne säkert kommer ihåg.

Företaget Adicta finance, som är registrerat i Sverige, ägs av en Marcus Benedict Carlsson uppe i Stockholm, jag antar att det är detta företaget man betalar till ifall man betalar fakturan. Hur Marcus är kopplad till Yoakim vet jag inte, här överlåter jag arbetet till er på FB.

Hemsidan http://www.euasco.com/ registrerades av en person vid namn Michael Anderberg. Vem denne mannen är vet jag inte heller men det kan vara värt att klura ut!

Grundregel är att inte betala okänt skit. Oavsett vad det är. Alltid bestrida. Grundregel inom en vecka.
Citera
2014-10-14, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13579111317
Vi tar väl en annan väg helt enkelt, det var ju förbannat trist väg ändå hela vägen genom Serbien.

Okej, jag tänkte mer på att du kanske åkte ner dit på vanlig juggesemester
Citera
2014-10-14, 21:26
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Varför är det så många som åker bil i Serbien för?

på väg till kosovo, grekland, makedonien, bulgarien
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in