Citat:
Ursprungligen postat av
YP4XQ
Varför tror du det? Jag slog en ordningsvakt blå gånger två och kom undan med det. Omständigheterna reds ut mycket grundligt och kan du tala för dig i detalj vid rättegången och redovisa för känslor m.m vid tidpunkten så behöver det inte alls vara så att ordningsvakten har rätt. Han är nykter, han är skärpt, han skall veta vad som gäller och hur han skall göra <- detta kan bli vaktens last vid rättegång när det visar sig han gjort fel antaganden och utövat sin makt fel helt enkelt. Vilket skedde i mitt fall, och att han själv åkte på och blev misshandlad var inte så jävla konstigt när alla bitar kommit på plats.
Du hävdade att du handlat i nödvärn och inte kunde veta att det var en vakt som " gav sig på" dig gissar jag? Det finns fall när så har hänt och man varit tvungen att köpa vederbörandes förklaring till varför han tillämpade våld mot vakten just pga detta. Av den anledningen har det idag skapats bestämmelser om att OV skall ha en mer enhetlig uniformering så det inte råder någon tvekan.
Ang vilken rätt ov har att använda våld så är det som tidigare nämnts envarsrätten till nödvärn enligt 24:1 Brb, vid pågående eller överhängande brottsligt angrepp.
OV har även rätten att använda våld i laga befogenhet för att utföra en tjänsteåtgärd enligt PL 10§.