2025-02-15, 09:39
Medlem
sputnik2011s avatar
50/20/30

Orignalet är 50/30/20

50% av din inkomst eller mindre går till räkningar, mat och hyra.
20% av din inkomst till nöjen och konsumtion.
30% av din inkomst till investeringar och spara

Men i mitt fall använder jag inte ord som spara med mitt vokabulär.
Eftersom jag är smartare än så, utan melodin är att omfördela och frigöra kapital samt sätta dom i arbete.

Förtydligar och det gäller allt i livet och detta är ett exempel med vardagsekonomi.
Om du hittar tjugo till kan du frigöra 5 eller 6 siffirigt belopp varje år utan att spara en enda krona.
Samt bibehålla likvärdig levnadstandard.

Detta exempel gäller både kvinnor och män.
Köp ett skaft - säkerhetshyvel 199 kr apoteket.
50 rakblad 99 kr och en rakning per sida.

Kostnad per rak tillfälle 1 kr och per år cirka 200 kr.
Jämför det med dina nuvarande rakhyvlar, enklare eller finare, spelar ingen roll.
Du sparar 2000 kr eller mer varje år och frigort minst 1800 kr som du nu kan investera i något.

Om du tar dessa tusenlappar för varje grej du hitta som livärdig men till lägre kostand.
Gör du bättre affärer än vad börsen eller alla existerande sparkonton till 0% riskfördelning och risktagande.

Sök och utvärdera dina möjligheter.
Mat och storkok blir under tusenlappen med eget bakande för 1 person.
Ett exmpel 500 gram ärtröra med lite fil för krämighet istället för pålägg och bregott.
Fungera även med humus.
Tillverkning 22 kr jämfört med pålägg 30 kr och bregott med rabatt 50 kr alltså 80-22 = 58 kr.
Ska vi säga per vecka.
2784 kr per år.
Ytterligare en omfördelning och firgort kapital med likvärdig levnadsstandard.

Källor
Jag lämnar ekorrhjulet med Åsa Axelson
Artiklar online med ensamma peroner som klarear sig med tusenlappen med mat per månad.
Artikel fyrbarn mamma 6 pers i hushåll med 4000 kr i matkostnader.

Hemligheten om du inte orkar söka fakta.

Strategi och taktik likt militärisk ådra i all planering.
Veckochema för måltider.
Söka rabatter och erbjdanden.
Storkok och bak och röror med mera.
Ta ut budget i kontanter och se hur pengar försviner i verkligheten.

Kör veg i botten.
Lägg till kött till måliderna när tillfälle och erbjudande inför veckans inköp ges.

Ha en fin lördag.

Vem är jag.
53 och snart ekonomiskt oberoende.
Jobbar deltid och är yrkesspelare.
Inte snål men sparsam.

Vad är poängen med detta inlägg.

Stora inkomster gör ingen rik, utan små utgiter.
Börsen och månadspara är för amatörer som stampar vatten i en pöl utan framgång.

MVH
Citera
2025-02-16, 21:13
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011

Börsen och månadspara är för amatörer som stampar vatten i en pöl utan framgång.

MVH

Klart Stora inkomster gör en rik om man samtidigt har små utgifter. Hur tänker du där? Varför måste man alltid ha en framgång, man kan väl leva bra endå och vara lycklig och kunna unna sig saker.
Felet jag anser folk gör att dom tar lån till nästan allting dom köper. Sen sitter dom och är slavar åt banken varje månad.
Jag har inga lån eller skulder överhuvudtaget.
Som "amatör" kan jag därför "spara" 72% av min inkomst varje månad och lever ett gott liv.
Jag behöver inte jaga pengar eller oroa mig för framtiden även om jag är en amatör i dina ögon. Du anser att alla ska leva som du gör för att det är det bästa för annars är man en amatör som inte vet någonting.
Vi alla är olika hur vi vill leva vårt liv.
Jag säger inte heller att mitt liv är rätt men det passar mig väldigt bra och är nöjd över vart jag har kommit.
Citera
2025-02-16, 21:53
Medlem
Citat:
50/20/30

Orignalet är 50/30/20

50% av din inkomst eller mindre går till räkningar, mat och hyra.
20% av din inkomst till nöjen och konsumtion.
30% av din inkomst till investeringar och spara

Men i mitt fall använder jag inte ord som spara med mitt vokabulär.
Eftersom jag är smartare än så, utan melodin är att omfördela och frigöra kapital samt sätta dom i arbete.

Förtydligar och det gäller allt i livet och detta är ett exempel med vardagsekonomi.
Om du hittar tjugo till kan du frigöra 5 eller 6 siffirigt belopp varje år utan att spara en enda krona.
Samt bibehålla likvärdig levnadstandard.

Detta exempel gäller både kvinnor och män.
Köp ett skaft - säkerhetshyvel 199 kr apoteket.
50 rakblad 99 kr och en rakning per sida.

Kostnad per rak tillfälle 1 kr och per år cirka 200 kr.
Jämför det med dina nuvarande rakhyvlar, enklare eller finare, spelar ingen roll.
Du sparar 2000 kr eller mer varje år och frigort minst 1800 kr som du nu kan investera i något.

Om du tar dessa tusenlappar för varje grej du hitta som livärdig men till lägre kostand.
Gör du bättre affärer än vad börsen eller alla existerande sparkonton till 0% riskfördelning och risktagande.

Sök och utvärdera dina möjligheter.
Mat och storkok blir under tusenlappen med eget bakande för 1 person.
Ett exmpel 500 gram ärtröra med lite fil för krämighet istället för pålägg och bregott.
Fungera även med humus.
Tillverkning 22 kr jämfört med pålägg 30 kr och bregott med rabatt 50 kr alltså 80-22 = 58 kr.
Ska vi säga per vecka.
2784 kr per år.
Ytterligare en omfördelning och firgort kapital med likvärdig levnadsstandard.

Källor
Jag lämnar ekorrhjulet med Åsa Axelson
Artiklar online med ensamma peroner som klarear sig med tusenlappen med mat per månad.
Artikel fyrbarn mamma 6 pers i hushåll med 4000 kr i matkostnader.

Hemligheten om du inte orkar söka fakta.

Strategi och taktik likt militärisk ådra i all planering.
Veckochema för måltider.
Söka rabatter och erbjdanden.
Storkok och bak och röror med mera.
Ta ut budget i kontanter och se hur pengar försviner i verkligheten.

Kör veg i botten.
Lägg till kött till måliderna när tillfälle och erbjudande inför veckans inköp ges.

Ha en fin lördag.

Vem är jag.
53 och snart ekonomiskt oberoende.
Jobbar deltid och är yrkesspelare.
Inte snål men sparsam.

Vad är poängen med detta inlägg.

MVH

De flesta är inte intresserade av att leva så. Handlar inte om okunskap, de flesta vet att det är billigare att baka bröd själv än att köpa osv, men är inte intresserade av att hålla på med sånt, det finns annat göra på sin fritid.

Sen är det givetvis så att höga inkomster lättare gör en rik. Nån som tjänar 25k netto och skulle spara 25k genom att vara uteliggare och leta mat i soptunnor kommer ändå inte i närheten av någon som tjänar 100k när det gäller att bygga kapital.

För övrigt lät ärtröra med fil riktigt vidrigt, vem FAN äter sånt frivilligt?
Citera
2025-02-16, 22:02
Medlem
toalettrullen14s avatar
Citat:
MVH

Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Klart Stora inkomster gör en rik om man samtidigt har små utgifter...

Jag tyckte båda era inlägg hade bra poänger. Är man en person som gillar att hoarda resurser (som barn var det godis som bunkrades), så är definitivt "Günther Mårder"-stilen väldigt tillfredställande. Att "optimera"/krama ur det mesta man kan ur pengarna genom t.ex. storköp, användande av butikers appar/rabatter osv. och "stacka" det med kort som ger poäng etc. Det är lite som ränta-på-ränta fast i sparande-format. Men å andra sidan så ska man verkligen inte underskatta värdet av att fokusera sitt effort åt ett håll i taget, och se vilka resultat det kan få på t.ex. pengafronten.

Kan man trycka ner sina kostnader rejält så har man betydligt lägre nivå på vattnet innan man drunkar, så man kan dra ner sitt fokus på att jobba heltid på X jobb, till att istället fokusera den överflödiga tiden på något som kan ge multiplar return på lång sikt, men kort sikt kanske inte ger mycket alls. Sedan gillar jag "Rikatillsammans" och givetvis då Günthers snack om att snåla in på allt som inte är viktigt för en, och sedan lägga fokus på det som är viktigt. För min del spenderar jag nästan halva lönen på mat, men 0 på det mesta andra. Har man inte hälsan så har man ingenting och jag tycker inte att man ska dra ner på kvalitén på mat. Det kommer skada en hårt i längden.

Det rinner ut pengar åt alla möjliga håll helt passivt, och som inte tillför någonting i livet. Många bäckar små som man säger, och ännu mer så när det finns en alternativkostnad på allt. En kaffe för 25 spänn varje dag känns inte mycket, men 750kr i månaden blir ändå nästan 10k på ett år, som om det investerats bra kunnat vara 30k, eller ännu mer, på sikt.

Jag bara rabblar, men båda ni två ovan har era poänger. Lägre livskostnader drar bort stressen att hålla sig ovan ytan, och den lilla friheten man får av det kan sedan öppna upp för risktagande för att maximera inkomster.
Senast redigerad av toalettrullen14 2025-02-16 kl. 22:06.
Citera
2025-03-09, 14:32
Medlem
1. Ålder: närmare 40.
2. Inkomst efter skatt: ca 51 ksek, då löneväxlar jag 5 ksek/månad.
3. Hur mycket som åker in på sparkontot per/månad: ca 20 ksek.
4. Totala bufferten: runt 100 ksek på bankkonto, utöver det tillgångar i form av bostad och värdepapper.
Citera
2025-03-29, 04:31
Medlem
Naram-sins avatar
Ålder: 39 år
Inkomst efter skatt: skiftar mellan 44-50 tusen kr
Hur mycket som sparas varje månad: rubt 10 tusen kronor
Buffert: pinsamt låga på 3000kr. Men har det mesta sparat i fonder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto