2014-11-09, 20:41
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Hon vill alltså ha en S-lag för att kunna ställa andra frågor till Mgm.
Hom vill ha en S-lag för att det ska begås färre våldtäkter.

Precis, hon vill att lagen ska ha en normativ funktion där folk -- innan de ska knulla -- verkligen är säkra på att den andre samtycker till det.

Citat:
Tror inte du att hon vill att fler ska kunna fällas?, Det är väl själva ide´n.

Jag vet inte då jag inte kan läsa hennes tankar -- men som jag förstått så ska samtyckeslagen vara normativ. Åklagaren är fortfarande den som ska bevisa att den åtalade är skyldig, vad jag förstår.
Citat:
Här ett exempel iaf. Men här blir hon inte ifrågasatt, det här är ett propagandamöte.
http://vimeo.com/84678745

Tack för länken! Jag hinner dessvärre inte se den just nu då jag måste kila iväg till tåget. Får återkomma senare.
Citera
2014-11-09, 20:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
Det gör jag inte, jag skrev ju att det var relativt. Jag är mest bara nyfiken på var hon explicit säger att syftet är att sätta dit fler med denna lag än tidigare. Mitt intryck är att hon tror att denna lag ska sätta dit folk i vissa specifika fall som är så få att det inte får någon större innebörd men att den främst ska agera normativt.

Det var inte så du svarade tidigare, då skrev du att du inte hade förtroende för någon parts bedömning av effekterna med en sådan lag. Det gör att diskussioner med dig blir närmast ointressant. Det hamnar på ren trollnivå då.

Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vilken part har du förtroende för när det gäller att bedöma effekterna i Sverige? Kan u någon gång svara på detta?

Ingen. Om de inte använder sig av någon form av erfarenhet förstås. Det här är ingen popularitetstävling.
Citera
2014-11-09, 21:06
Medlem
Harrfenas avatar
Alltså, så här ser jag kring saken.
Jag skulle egentligen vilja höja straffen för våldtäkt, åtminståne ville jag det
innan man såg vilka följder det blev av Julian Assange´s vistelse i Sverige.
Förr var våldtäkt en våldtäkt, nu ska man vara jurist för att veta om man
blivit våldtagen.
Gråzonen:

I bakvattnet av Assange-saken, så kom #prataomdet#-kampanjen.
Det finns en stor feministisk rörelse där olika grupperingar har olika
agendor som når ganska högt upp i tyckarsverige, bloggar och journalister.
Om man sätter sig in lite i det så börjar man se att det finns skäl att
dra i handbromsen och tänka till över vad som kan bli följden av nya
lagförslag där man lättare skall kunna döma, kan fler oskyldiga bli dömda?
Eller ska man tvärt om utgå ifrån de som blivit felaktigt dömda och hindra att det
upprepas? Det finns fler än en sida på ett problem.

Lite så tänker jag, god kväll.
Citera
2014-11-10, 16:56
Medlem
PKJuristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Alltså, så här ser jag kring saken.
Jag skulle egentligen vilja höja straffen för våldtäkt, åtminståne ville jag det
innan man såg vilka följder det blev av Julian Assange´s vistelse i Sverige.
Förr var våldtäkt en våldtäkt, nu ska man vara jurist för att veta om man
blivit våldtagen.
Gråzonen:

I bakvattnet av Assange-saken, så kom #prataomdet#-kampanjen.
Det finns en stor feministisk rörelse där olika grupperingar har olika
agendor som når ganska högt upp i tyckarsverige, bloggar och journalister.
Om man sätter sig in lite i det så börjar man se att det finns skäl att
dra i handbromsen och tänka till över vad som kan bli följden av nya
lagförslag där man lättare skall kunna döma, kan fler oskyldiga bli dömda?
Eller ska man tvärt om utgå ifrån de som blivit felaktigt dömda och hindra att det
upprepas? Det finns fler än en sida på ett problem.

Lite så tänker jag, god kväll.

Men vi är ju inte på nåt sätt ensamma i våra tankar med dig.

Det verkar som om jag börjar bli immun mot propagandan som kommer från ett visst håll hela tiden.

Ser vi inte redan nu hur verkningslöst propagandan börjar bli

Flashback har flera fina funktioner.
Du kan snabbt lära känna en människa genom skriv historiken.

Du kan lägga till vänner osv.

Att blocker någon har jag svårt för.
För mig är det som att säga att jag förlorat.

Tack för intressant läsning!
Du är inte ensam!!
Citera
2014-11-11, 12:03
Medlem
NietzschesHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Jag skiter högaktningsfullt i varför hon ljög.

Det är ingen förklaring till varför man springer och gör en brottsanmälan baserad på en direkt lögn och utnyttjar rättssystemet för att rädda sitt egna ömkliga skinn då hon skulle vara otrogen mot sin pojkvän.

Det som är beklämmande är att tjejen inte fick krypa i fängslet för sitt brott. Utan man tog hänsyn till att "hon var så ung".

Det som är löjligt med är att du (och VISSA andra feminister) försöker hitta på spekulativa bortförklaringar med om att hon "kunde" vara hotad, eller "tvingad" att ljuga.

Det är fan på tiden att man kräver att kvinnor tar ansvar för sina handlingar hon gör. Men det kommer väl aldrig att hända med de feminister som finns i dagens Sverige som ser kvinna som ett offer, även när hon begår brott så lyckas ni fan göra henne till offer.

För den kvinnliga befolkningen är det nog tyvärr så att många feminister när våldtäktsfantasier som de inte kan handskas med - men till skillnad från andra kvinnor kan de inte skilja fantasi från verklighet. Man kan själv läsa radikalfeministers suggestiva och närmast surrealistiska alster där mäns högljudda rapningar i princip jämställs med penetrativt våldssex...Nu vet jag att jag ska be min flickvän sluta våldta mig nästa gång hon rapar sådär högljutt

Det handlar alltså dels om att feminister våldtar begreppet våldtäkt så att det urvattnas till nästan vilka sexuella handlingar som helst, och dels att man även applicerar begreppet på saker som öht inte är relaterade till sex.

Jag vill inte ge mig in i en diskussion om vad för slags "skada" som kan ge uppgov till dessa fantasifoster hos radikalfeminismen, annat än att det känns som en slags inverterad freudianism. Feminismen har ju för övrigt kritiserat psykoanalysen, kanske inte för att man är emot själva grundtanken utan snarare för att den fokuserar för mycket på kvinnan som upphov.

Låt mig bara säga att jag tror att det orsakar en slags syntax error; oförmögna att ta itu med det "hemska" som kommer inifrån dem själva så projiceras det hela utåt. Det kan som sagt få ödesdigra konsekvenser både för andra kvinnor och då självfallet för män som anklagas.
Senast redigerad av NietzschesHorse 2014-11-11 kl. 12:09.
Citera
2014-11-11, 12:26
Medlem
NietzschesHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Återigen så blandar du ihop bevisning som visar att inget brott skett - och bevis som kan tolkas eller inte räcker till åtal/dom..

Sex som skett? Talar du om trådstarten nu?

Nej, det är inte samma sak - eftersom polisen i min sons fall kunde visa att det var lögn, förundersökning inleddes, genomfördes och bevisningen som togs fram visade att det var lögn. Inte alls jämförbart med anmälningar som enbart läggs ner alltså.

Böjd att delvis hålla med micro113 om detta i relation till den nedlagda anmälan mot sin son. Vi kan ju jämföra med ett annat mycket lindrigare brott: cykelstöld. Enbart för att det finns mycket anmälningar och därtill väldigt få uppklarade fall innebär det ju inte att inga cyklar stjäls i tillexempel Stockholm. Att en cykel som anmälts som stulen senare visar sig vara bortforslad innebär inte det heller att andra cyklar inte stjäls.

Det finns dock en viktigt skillnad mot dussinbrottet cykelstöld och det är givetvis graden av allvar i sexualbrott och att det då har ett sådant modus operandi att det alltsom oftast står ord mot ord med ringa teknisk bevivsning.
Dessutom, vilket kanske anti-feminister såväl som feminister vägrar erkänna finns det faktiskt en gråzon: frivilligt sex som i någons ögon är på gränsen och åt andra hållet något som närmar sig övergrepp men som ser ut att ha skett i samtycke.

Det handlar om något väldigt intimt och grundläggande för människor med starka primitiva känslor inblandande. Det säger sig självt att det är otroligt svårt att få ett domslut som juridiskt innebär att man är skyldig eller oskyldig - vilket inte är detsamma som att samhället tycker att den personen var svinig, grisig eller hårdhänt eller whatever. Oskyldig är man ju tills motsatsen bevisats i vårt land.

Det betyder att fällande domar eller frånvaron av dem inte säger särskilt mycket till vare sig anti-feminister eller feminister om hur pass vanligt det brottet eller andra sexualbrott är. För att få en uppfattning om detta tror jag snarare man ska titta på alla de djuplodande enkätundersökningar där man frågat kvinnor och män.
Citera
2014-11-11, 21:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Ytterligare ett fall nu men där mannen har fått suttit oskyldigt dömd i tio år, han kräver nu rekordskadestånd. Rättssäkerheten är verkligen inte vad den borde vara när det gäller våldtäktsmål.

Citat:
En 66-årig man från Västerås satt tio år i fängelse oskyldigt dömd för att ha våldtagit sin dotter under tortyrliknande former. Nu kräver han 19 miljoner i skadestånd av staten, rapporterar SVT.
http://www.dagensjuridik.se/2014/11/...till-enligt-la
Citera
2014-11-11, 21:53
Medlem
Inte bara i Sverige där lagen behandlar människor olika beroende på vilket kön de har.

https://www.youtube.com/watch?v=QJ3x788nryY

Vilken jälva idioti...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in