• 6
  • 7
2014-11-05, 10:22
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Fast problematiken gäller ju båda och är den rakt motsatta. Människor tar för lite kontakt med varandra i Sverige. Inte för mycket. Det är också därför som ovana tjejer får spel när någon säger "hej" till dem.

En intressantare film på temat vore just att visa hur killar som säger hej till tjejer bemöts.

Jag håller iofs med om att svenskar är lite dåliga på att ta kontakt, men om du har en koppling till sättet folk pratar om och till varandra på gatan så håller jag inte med dig. I hur många av dessa situationer ser det ut att skapa en givande kontakt? Jag har då aldrig hört om någon som stannat upp på gatan efter några busvisslingar och lärt känna personen på nåt trevligt vis. När man vandrar på gatan, handlar i affären och annat, så vill man oftast helt enkelt göra sitt - sen när folk är ute och festar så kanske man är lite mer på hugget.
Citera
2014-11-05, 10:27
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
http://www.youtube.com/watch?v=75aX9mlipiY

Som svar på filmen där kvinna går 10 timmar i New York och får utstå "Cat calls" så kommer här en film med en man som gör samma sak.

Frågeställning: Är det ok att ropa och vissla efter attraktiva män på gatan men inte på kvinnor?

Nej, ingendera är okej. Folk har inte påstått att det är okej när samma sker mot män, bara uppmärksammat att det i vissa sammanhang sker mot kvinnor och att kvinnor inte uppskattar det. Ja blir själv rätt illa till mods de få gånger det hänt. I Sverige händer det ju inte ofta men i vissa andra länder så lämnas man knappt ifred, och i såna länder vill jag fantamig va ifred.
Citera
2014-11-05, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Jag håller iofs med om att svenskar är lite dåliga på att ta kontakt, men om du har en koppling till sättet folk pratar om och till varandra på gatan så håller jag inte med dig. I hur många av dessa situationer ser det ut att skapa en givande kontakt? Jag har då aldrig hört om någon som stannat upp på gatan efter några busvisslingar och lärt känna personen på nåt trevligt vis. När man vandrar på gatan, handlar i affären och annat, så vill man oftast helt enkelt göra sitt - sen när folk är ute och festar så kanske man är lite mer på hugget.

Fast det jag menar är att svenskar framförallt är dåliga på att bemöta kontakt. Kan man det, har man heller inga problem med obekväma känslor, varelse man vill att någon skall ta kontakt, eller om man vill vara ifred.
Bara genom att vettigt förhålla sig till den som försöker ta kontakt, kan man ändra dennes beteende. Fast kan man förhålla sig vettigt till sina medmänniskor, så startar man säkert inga gnälltrådar om människor på gatan....
Citera
2014-11-05, 12:03
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Fast det jag menar är att svenskar framförallt är dåliga på att bemöta kontakt. Kan man det, har man heller inga problem med obekväma känslor, varelse man vill att någon skall ta kontakt, eller om man vill vara ifred.
Bara genom att vettigt förhålla sig till den som försöker ta kontakt, kan man ändra dennes beteende. Fast kan man förhålla sig vettigt till sina medmänniskor, så startar man säkert inga gnälltrådar om människor på gatan....

Javisst, jag är dålig på att bemöta plötslig kontakt ute på gatan och dålig på många obekväma sociala situationer. Men om det baseras på erfarenhet så borde ju kvinnor som får en massa kommentarer ute på stan vara bra på att hantera det vid det här laget. Varför ska man dock förväntas att "vettigt förhålla sig till den som försöker ta kontakt", måste det bara en skill man ska ha, eller kan man bara få vara människa och finna det obehagligt utan att ha perfekta lösningar på alla plötsliga situationer?

Jag anser det inte vara ett ovettigt förhållningssätt till sina medmänniskor att starta "gnälltrådar" om människor på gatan, utan tycker att folk måste kunna hantera saker på det sätt de känner att de kan hantera det. Vad jag finner mer ovettigt är att förvänta sig att man ska få en god kontakt genom att ropa något på gatan efter någon eller att gå efter någon, och sen tycka att den personen måste uppskatta det "annars är hon bara en bitch" eller hur nu tankegångarna brukar gå.
Citera
2014-11-05, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Javisst, jag är dålig på att bemöta plötslig kontakt ute på gatan och dålig på många obekväma sociala situationer. Men om det baseras på erfarenhet så borde ju kvinnor som får en massa kommentarer ute på stan vara bra på att hantera det vid det här laget. Varför ska man dock förväntas att "vettigt förhålla sig till den som försöker ta kontakt", måste det bara en skill man ska ha, eller kan man bara få vara människa och finna det obehagligt utan att ha perfekta lösningar på alla plötsliga situationer?

Jag anser det inte vara ett ovettigt förhållningssätt till sina medmänniskor att starta "gnälltrådar" om människor på gatan, utan tycker att folk måste kunna hantera saker på det sätt de känner att de kan hantera det. Vad jag finner mer ovettigt är att förvänta sig att man ska få en god kontakt genom att ropa något på gatan efter någon eller att gå efter någon, och sen tycka att den personen måste uppskatta det "annars är hon bara en bitch" eller hur nu tankegångarna brukar gå.

Ok. Plus till dig för ett ärligt inlägg. Tack för det.

Så här ser jag det av rent praktiska skäl.
Det du gillar och inte gillar måste ses som helt ok. Du är den du är. Som sagt helt ok. Du kan dock inte förutsätta att andra människor skall veta vem du är innan du kommunicerar det. Du kan heller inte förutsätta att alla människor är lika. Slutsatsen enligt mig blir att man inte kan ha regler ristade i sten som gäller alla. Man måste av praktiska själ klara av ett minimum av hövlig kommunikation. Klarar människor av det, kan de vistas tillsammans trots att de har olika behov.

Det finns människor som är mer påfrestande än andra. Det håller jag med om. Man kan dock inte lagstifta bort dem, eller tvinga på dem sina egna tankar. Man måste lära sig att hantera dem, samtidigt som man måste inse att det faktiskt ofta också finns människor som INTE finner dem och deras beteende påfrestande. Synd att förstöra för dem. Bättre att vänligt få dem att inse att du inte tillhör den gruppen.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in