2014-11-07, 07:20
Medlem
Hej feminister!

Jag undrar hur ni tänker kring denna "grabbkväll": http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19818007.ab

Hur ser ni på att det finns massvis med kvinnor som mer än gärna ställer upp på sånthär? Att vilja få uppmärksamhet och bekräftelse för sin kropp är inget nytt. Många kvinnor väljer att göra såhär, att ställa upp på saker, som skulle anses kvinnoförendrande för er.

Varför kan inte dessa kvinnor få välja själva? De vill ju detta själva.
Jag förstår dock hur man kan känna sig förnärmad av reklamen som kvinna. Men är det inte dags för er att försöka upplysa i eget led, istället för att hacka på män i denna typ av fall?

Det finns som sagt kvinnor som mer än gärna ställer upp. Och det finns män som mer än gärna ser på. Låt dessa människor få göra det då, tycker jag.
Citera
2014-11-07, 07:42
Medlem
Völunds avatar
Glöm inte att det är helt fukkin' OK att ha posters på halvnakna män i löjliga outfits när t.ex Chip'n'Dale är i stan. Om du har Facebook har du säkert någon som, då och då, även postar/delar/like'ar bilder med män med magrutor som kråmar i någon töntig pose samt några smileys med efterföljande hjärtan.

Förnedringen är enkelriktad.
Citera
2014-11-07, 07:48
Medlem
vonaragorns avatar
Feministerna stänger sina ögon så de bara ser åt ett håll, man kan likna det lite me tunnelseende. De ändå dom tänker på är hur jävla underlägsna kvinnorna är....
Citera
2014-11-07, 07:50
Medlem
Lizzy77s avatar
Jag är väl feminist i den meningen att jag tycker att män och kvinnor är lika mycket värda, och att man inte bör se ner på någon pga dennes kön.

Men jag ser verkligen inget fel i annonsen. Kvinnor är vackra och jag har själv utmanande pinuppor på väggarna.
Citera
2014-11-07, 08:54
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzy77
Jag är väl feminist i den meningen att jag tycker att män och kvinnor är lika mycket värda, och att man inte bör se ner på någon pga dennes kön.

Men jag ser verkligen inget fel i annonsen. Kvinnor är vackra och jag har själv utmanande pinuppor på väggarna.

Jag håller med dig och har själv pinuppor som jag, inte min sambo, har satt upp här hemma.

Jag blir visserligen inte tilltalad av annonsen men det var ju inte heller tanken. Jag tycker att det är onödigt och "billigt" att anta att bästa reklamen för att locka män till en grabbkväll är en kvinnorumpa men den reklamen får gärna finnas ändå. Jag hade aldrig brytt mig. Samtidigt hade de flesta männen i min bekantskapskrets inte tänkt "Nämen, rumpa! Jag lär ju gå dit!". Reklamen ger intrycket att det handlar om en strippklubb då det egentligen verkar vara en vanlig nattklubb.

Det bästa/värsta är ju ändå att den nu fått nationell spridning och Hugos kommer vara fullt på den aktuella kvällen.
Senast redigerad av SkepticalHippo 2014-11-07 kl. 09:02.
Citera
2014-11-07, 09:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Lite skönt att se hur allt fler har insett att medias makt är bruten. Istället för att pudla & ändra sig så avfärdar VD'n kritiken som det trams det handlar om. Allt fler vänder sig mot bilden av media som en maktspelare & allt fler börjar inse att Kejsaren verkligen är naken.

För att citera docent Jim Olsson: -"Far åt helvete"-
Citera
2014-11-07, 09:03
Medlem
Sverige är ett sinnessjukt land. Tror inte hon som bär på den där tight sjärten är en sexslav i källaren på den krogen utan ställde upp frivilligt.
Citera
2014-11-07, 09:29
Medlem
Celenos avatar
Feministers inställning blev uppenbar av Spiderwoman-bilden, om den inte var fullständigt klar innan.

Det blev ett jävla liv på feministerna. Maddox förklarar deras hyckleri på ett utmärkt sätt:

http://thebestpageintheuniverse.net/...iderwomans_ass
Citera
2014-11-07, 09:33
Medlem
Billig annons. En form av "grabbighet" som hamnar någonstans på skalan epatraktor <-> blattighet.

Det är väl så att sublimitet är snäppet överkurs för populaset. Vad vet jag...
Citera
2014-11-07, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Lite skönt att se hur allt fler har insett att medias makt är bruten. Istället för att pudla & ändra sig så avfärdar VD'n kritiken som det trams det handlar om. Allt fler vänder sig mot bilden av media som en maktspelare & allt fler börjar inse att Kejsaren verkligen är naken.

För att citera docent Jim Olsson: -"Far åt helvete"-

jag kan inte annat än att hålla med dig. tycker dessutom att aftonbladet verkar vara en ganska feministisk tidning. känns som att det flera gånger varit artiklar med feministiskt eller könspolariserande innehåll...

Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo

Jag blir visserligen inte tilltalad av annonsen men det var ju inte heller tanken. Jag tycker att det är onödigt och "billigt" att anta att bästa reklamen för att locka män till en grabbkväll är en kvinnorumpa men den reklamen får gärna finnas ändå. Jag hade aldrig brytt mig. Samtidigt hade de flesta männen i min bekantskapskrets inte tänkt "Nämen, rumpa! Jag lär ju gå dit!". Reklamen ger intrycket att det handlar om en strippklubb då det egentligen verkar vara en vanlig nattklubb.

ja alltså den vänder sig ju till en viss sorts män. långt ifrån alla skulle gå igång på den där affischen. och en viss sorts kvinnor ställer upp på såntdär dårå
Citera
2014-11-07, 12:45
Medlem
frantiks avatar
Det enda som lockade mig var "FIFA-turnering". Men i samma veva såg jag bilden och tänkte "Helvete, då vet man vilken typ av grabbgäng som kommer att vara där". Det är en väldigt doucheig annons, som tilltalar douchebags. Såna tål jag inte.
Att bilden sedan ska vara nedvärderande tycker jag inte. Inte om kvinnan ifråga helt och hållet ställde upp på det, fick sin ersättning för det och allt gick rätt till.

Varför ska den då vara nedvärderande? Folk som tycker det ser ner på kvinnan ifråga. För att hon ställde upp. Ville ha pengar och förmodligen var stolt över sin ända.
"Kvinnor har rätt att bestämma över sin kropp" brukar man säga. Ja, det var precis det den här kvinnan gjorde.

Att det är en doucheig bild och jag inte skulle sätta min fot på denna krog för jag kan bara tänka mig hur klientelet är, är självklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in