Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-13, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag instämmer med din tolkning. Han har ju velat gå på djupet sedan dag ett, och hon uttryckt att hon behöver tid. Nu var tiden ute och hon vill fortsätta "dejta och ha kul", dvs ha kvar kakan och äta den på samma gång. Som August sa i ett tidigare avsnitt, varför är hon ens med i det här programmet om hon bara vill hålla sin partner på avstånd? Vad är poängen?
Om Agust var beredd att fortsätta med Carro om hon hade öppnat upp och velat möta honom på ett annat sätt än vad hon gjorde, måste jag säga att han var MYCKET generös. Allför generös. Carro var tvär från allra första stund, och bara det borde vara avskräckande. Sedan fortsatte tvärheten hela vägen fram, och ändå kan det vara möjligt att han ville fortsätta om hon velat "ta tag" i deras äktenskapsproblem. Ändå rätt otroligt, tycker jag, och kanske kan vara ett av Agusts relationsproblem: att han är FÖR förstående och tålmodig. Tänk om han långt tidigare i deras äktenskap visat att han nått en gräns, hade deras relation kunnat ta en annan väg då?

Men det var "rätt" underligt med Carro. När Agust tackar nej till förslaget om att dejta går hon iväg och kommer tillbaka och ser ut som en tvättbjörn, d v s med mascaran fastkletad under ögonen. Hon uttryckte att hon ångrade att hon inte visat siba bästa sidor. Men hallå, den kvinnan har en hel del att jobba på. Fattar inte att hon fick vara med i programmet överhuvudtaget, de där "experterna" borde väl insett att hon lider av någon slags psykisk ohälsa?
Citera
2023-06-13, 09:02
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Gissa kan vi alla göra, men jag förstår inte varför så många gissningar handlar om hur hemsk och kontrollerande Arvid är när Ida objektivt sett är den kvinnan i programmet som utstrålar mest lycka och minst tvivel angående sin partner. Det finns ingen som tror att hon kommer säga nej, men samtidigt är det flera hobby-psykologer i tråden som verkar övertygade om att det är något fel på Arvid och att hon förtjänar någon bättre.

Här är är min gissning: Han dunkade på henne i gegg-vecket med sin kaptenskuk tills hon kom så hårt att de efteråt var oroliga att grannarna hört. Hon skämtade då om att hon behövde munkavle. Han syftar tillbaka på det nästa dag vid frukostbordet.
Så kan det absolut ha varit. Hon ger sig hän, mår bra och kommer, han behåller kontrollen, oroas över att ”hon hörs” och lyckas inte slappna av och komma. Så hon måste ändra sig nu så att han kan må bra. Finns det ett mönster här, tro?
Citera
2023-06-13, 09:04
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Arvid och Ida. Arvid vill tejpa över Idas mun när dom knullar, han har förmodligen antytt att hon låter för mycket. Ännu lite härskarteknik från vår käcke soldat. Arvid vill sova naken med andra kvinnor. Trots att Ida tydligt sätter ner foten gällande detta får hon ingen respons. Arvid är trygg i sin hudkostym och Arvid vill ligga naken med andra kvinnor, så var den diskussionen slut… Arvid vill (eller kan inte?) komma varje gång de har sex. Är det ytterligare ett sätt att göra Ida osäker? Det tror jag att det är. Hon skall inte riktigt veta varför han sparar på säden, hon skall känna en gnutta oro hela tiden. Är det för att han inte är tillräckligt kåt på henne? Vill han avsluta det själv? Inte normalt för en man i alla fall att inte vilja komma vid sex. Arvid verkar ha en störd inställning till sex. Därav mormoderns infall att skicka honom på sexkurs. Ida är inte så stark som jag först trodde iså fall hade hon varit långt borta vid det här laget. Han går över gränserna i varje sekvens han filmas. Blev väldigt äcklad generellt av deras sexsnack över middagen. De drar det hela alldeles för långt i offentlighetens ljus.

Alex och Lina. Lina tycker det har börjat hända något. Det pirrar lite nu och hon ser Alex ur ett nytt ljus. Anledningen till att hon ser Alex på ett annat vis är ju för att hon har total kontroll över honom nu. Hans böcker är slängda, han får inte ha sin humor. Han ser livrädd och spänd ut precis hela tiden, som om han går på tunn is och väntar på att braka igenom. Ögonen lyser av förtryckt ångest. Han letar febrilt efter rätt ord att säga till Lina så hon inte skall bli arg och tappa känslorna, igen. Hemskt att se någon utplåna sig själv så här. Experten med sliskigt hår är mycket nöjd och ler stort när han pratar om hur de har mötts. Trots att han innerst inne vet att alex inte längre kan vara sig själv på ett enda plan. Jag vill slå Alex i huvudet och tvinga honom att bli sig själv. Lina hade flytt fältet eftersom hon inte gillar den Alex är. Det hade varit enbart en vinst för Alex att se Lina försvinna bort.

August och Carro. Det var skönt att se August stå upp för sig själv och lämna det havererade skeppet. Han har varit sig själv genom hela programmet och fått skit av Carro vad han än har gjort. Hon får nog gå många år i terapi innan hon kan inleda en seriös relation. Nåde den som gör ett feltramp, då blir det sura miner i evig tid. Carro har heller aldrig fel enligt sig själv, en av de värsta egenskaperna man kan ha enligt mig. Noll självinsikt. August sa det så himla bra. Det är någon universal lag att du alltid har rätt och det finns inget utrymme för mina åsikter. Så sant. Dessutom har experterna enbart fokuserat på carros välmående och carros känslor. August är bara en bricka i spelet. Han förtjänar något mycket bättre och det kommer han att få.

Fredrik och Stina. Eftersom inget drama framkommit under hela den här tiden så var tv teamet tvungna att dra fram något negativt i ljuset. Det får ju inte bara vara bra. Tror detta med Stinas känslor förstoras upp rejält för att det inte skall vara uppenbart för tv-tittarna att de väljer varandra. Kändes uppgjort. Sedan har hon nog haft ångest inför detta med att gifta sig vid första ögonkastet, men hon är ju väldigt kär i Fredrik och det blev lyckat. Så någon skilsmässa med dejting lär inte hända. Det var nog hennes flyktväg ut om det inte skulle ha funkat.

Nej Ida är inte stark på ett sätt som är bra för henne ihop med en narcissist. Hon är rädd för att bli övergiven och fäster sig för snabbt vid någon, släpper sitt kritiska tänkande. Hon är en klok, kapabel och presterande person annars utanför kärlekslivet men här med Arvid låter hon ju honom bete sig hur som helst. Och detta uppmuntrar ”feministpsykologen” precis som Raw Man-psykologen uppmuntrar Alex i sin desperation att anpassa sig genom att ge avkall på vem han är och vem han står för. Kalle i sin tur är den som kritiserar någon i paren mest av alla, han har tex sagt i eftersnacket att Agust borde ha kompromissat med Carro om spikandet och han frågar bara vad Carro mår och vad hon vill och uppmanar honom sen att lyssna på det och anpassa sig efter henne.
Agust är den starkaste av deltagarna mentalt, han är snäll utan att låta sig bli överkörd, han vill ge ”experimentet” en ärlig chans men han är inte rädd för att bli lämnad och låter sig trampas på pga det. Och självklart blir han då mest impopulär hos ”experterna” som kör någon slags absurd tvärtom-terapi som går ut på att skapa medberoende, psykisk ohälsa och maktobalans i relationerna..! Det är ju faktiskt så om man slutar låtsas att den nakne kejsaren står i silkesskrud bara för att man ska respektera ”experter” som tituleras psykologer.
Citera
2023-06-13, 09:07
Medlem
sirsia0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ja hon sa ju själv att matchningen kändes fel från dag ett och ja, det visade hon med all önskvärd tydlighet på bröllopsfesten när hon satte sig med en flasköl och glodde under lugg medans han dansade utan henne.
Och efter det hade hon (omedvetet) bestämt sig vilket tog sig uttryck i ständiga dissar. Den andra dissen kom vid ”du luktar svett”, något som hon upprepade på bröllopsresan efter att Arvid fått ge sig ut på en motionsrunda då hon behövde vara ifred.
Den tredje vill jag minnas kom ut som ”meh vi har VÄLDIGT olika energinivåer nu, kan du ta ner din” när de strövade fritt i stadsmiljö och August ställde en skojsam fråga om hennes favoritkung. Där i krokarna kom också ”MAN hoppar inte över ett avspärrningsband.
Sen var det dags för ”MAN öppnar inte bildörren när bilen rullar” (som om vi alla inte har öppnat dörren under färd när man upptäckt att den nog inte varit helt stängd). Arvid gjorde det inte heller helt random. Han illustrerade nån grupp människor i nåt annat land eller liknande och vips var hon sjukligt paranoid.
Fler dissar följde hemma i skinnsoffan (framför klo-vässar-pjäsen) då Carro FORTFARANDE hade puls faktiskt!
Ptja, hon dissade väl hans leverne helt och hållet egentligen, som om hon satt på en snajdig lya själv att stoltsera med.
Vi vet ju alla hur ”MAN gör och inte gör” i stugor man hyr, ja där kom total-diss nummer hundra eller nåt. Och vi glömmer inte heller att även denna helg sades nåt spydigt i synken om hans lukt när han hade presenterat en lära-känna-lek med att dofta på andra. Den spydiga dissen försöktes döljas i ett skämt men se där hängde vi tittare med och reagerade igen.

Hmm…när kom nästa diss? Nä det var nog helt enkelt en enda låååååååång diss från den där scenen med ölflaskan i näven under bröllopskvällen. Den upphörde aldrig och det sorgliga är att hon aldrig uppfattade själv att hon omedvetet hade bestämt sig för ett rungande NEJ där.
August uppfattade det dock med eftertryck och till sist, efter att ha fått hört ”det är inte värt energin att ens försöka när man vet att det aldrig kommer bli nåt”, så tog han rodret i hand och sa tack, men nej tack, vi behöver inte dejta framledes.

Ja det blev en tråkig historia för bägge av flera anledningar.
Citera
2023-06-13, 09:10
Medlem
trillians avatar
Ang. Mäklarens alkoholkonsumtion:
Nu kanske jag är alldeles för sen på bollen här men jag måste dryfta detta lite.
Väldigt intressant att hon reagerar så på att Arvid är lite fundersam kring alkoholen.
Det är väl ganska uppenbart att Arvid haft en mamma eller pappa som skapat trauman hos honom. Att då inte vara lyhörd för detta är anmärkningsvärd. Jag förstår Ida, hon vill inte låta sig "kontrolleras". Men det är inte samma sak som att vara respektlös. Om hon verkligen uppskattade Arvid så hade hon väl förstått att detta var viktigt för honom? Bara detta med att Ida har ett alter-ego, "Kerstin", tyder på att hon har en relation till alkohol som kanske är lite ovanlig. Hon har varit singel för länge helt enkelt. Jag tycker absolut man kan festa och ha kul men det borde tonas ner lite med åldern, eller? Är jag ute och cyklar? Hon kan väl festa med sina kompisar utan Arvid? Hon kan väl ta det lugnt med shots å sånt när han är med när hon *vet* att han inte uppskattar det.

Det är en mycket märklig kulle att dö på.

Alternativt att hon faktiskt har alkoholproblem så att hon är på väg att välja spriten framför Arvid, så kan det ju också vara.

Disclaimer: jag är ingen töntbögnykterist. Jag super på rätt bra. Men jag är nog ganska observant på min sambos signaler kring detta. Om jag vill supa som en EPA-fjortis så gör jag det med mina polare bara. Inget behov av att göra detta inför min partner och andra. Ida tror att det är en mänsklig rättighet för henne att kunna gå igenom ett äktenskap helt oförändrad och att det är starkt att inte förändra sig.

Tyvärr är väl det så klyschigt att Relationship Game 2.0 är att först stand your ground för att sen uppskatta sin partner så mycket att man vill vara respektfull och tillmötesgående.

"Om du hatar thaimat så mycket så behöver vi inte äta det så ofta ihop". Det är inte att förändra sig, det är att vara tillmötesgående och en bra partner.

När jag var ca. 17 år så minns jag att det talades om att tjejer försökte "förändra" sina killar. Detta ansågs väldigt negativt. Jag tycker fortfarande att en allt för stor förändring är märklig. Det kanske är ett tecken på att man är för olika. Det stora knäckfrågan är väl: kan jag, som den jag är, få utrymme i den här relationen att andas och finnas? Kan du få utrymme? Och kan vi tillsammans mötas på mitten och få ett kul och bra liv ihop?

Vilka egenskaper hos dig kommer förändras med tiden för att anpassa dig till OSS?
Vilka egenskaper hos mig kommer förändras med tiden för att anpassa mig till OSS?

Ja, det var lite solotankar här på morgonkvisten.
Citera
2023-06-13, 09:18
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ja hon sa ju själv att matchningen kändes fel från dag ett och ja, det visade hon med all önskvärd tydlighet på bröllopsfesten när hon satte sig med en flasköl och glodde under lugg medans han dansade utan henne.
Och efter det hade hon (omedvetet) bestämt sig vilket tog sig uttryck i ständiga dissar. Den andra dissen kom vid ”du luktar svett”, något som hon upprepade på bröllopsresan efter att Arvid fått ge sig ut på en motionsrunda då hon behövde vara ifred.
Den tredje vill jag minnas kom ut som ”meh vi har VÄLDIGT olika energinivåer nu, kan du ta ner din” när de strövade fritt i stadsmiljö och August ställde en skojsam fråga om hennes favoritkung. Där i krokarna kom också ”MAN hoppar inte över ett avspärrningsband.
Sen var det dags för ”MAN öppnar inte bildörren när bilen rullar” (som om vi alla inte har öppnat dörren under färd när man upptäckt att den nog inte varit helt stängd). Arvid gjorde det inte heller helt random. Han illustrerade nån grupp människor i nåt annat land eller liknande och vips var hon sjukligt paranoid.
Fler dissar följde hemma i skinnsoffan (framför klo-vässar-pjäsen) då Carro FORTFARANDE hade puls faktiskt!
Ptja, hon dissade väl hans leverne helt och hållet egentligen, som om hon satt på en snajdig lya själv att stoltsera med.
Vi vet ju alla hur ”MAN gör och inte gör” i stugor man hyr, ja där kom total-diss nummer hundra eller nåt. Och vi glömmer inte heller att även denna helg sades nåt spydigt i synken om hans lukt när han hade presenterat en lära-känna-lek med att dofta på andra. Den spydiga dissen försöktes döljas i ett skämt men se där hängde vi tittare med och reagerade igen.

Hmm…när kom nästa diss? Nä det var nog helt enkelt en enda låååååååång diss från den där scenen med ölflaskan i näven under bröllopskvällen. Den upphörde aldrig och det sorgliga är att hon aldrig uppfattade själv att hon omedvetet hade bestämt sig för ett rungande NEJ där.
August uppfattade det dock med eftertryck och till sist, efter att ha fått hört ”det är inte värt energin att ens försöka när man vet att det aldrig kommer bli nåt”, så tog han rodret i hand och sa tack, men nej tack, vi behöver inte dejta framledes.

Nej verkligen, hon saknar självinsikt och har nu fått sin skeva självbild och bild av andra människor i relation till sig själv bekräftad av Kalle. Tex hur hon påstår att hon får vidriga meddelanden på Flashback för att Agust skrivit lite här, när den av dom som hängt ut den andre är hon själv. På ett riktigt kränkande sätt. Hon har lagt ut en bild på Alfons Åberg och skrivit att det är Agust och att hon är hans frustrerade pappa. https://www.instagram.com/p/Cs0tpWks...RlODBiNWFlZA== Hon har också talat kränkande om honom i programmet, upprepat att han är ett ”barn”, ”tjurig jävla unge” osv. Detta plockar ju vissa människor upp och börjar upprepa i sociala medier, precis som att incels började se upp till Arvid och upprepa att Ida dricker för mycket när dom såg han göra det.
Citera
2023-06-13, 09:26
Medlem
Min syn när det gäller deltagarna är:
Alexander och Lina: Vilken kille Alexander är. Han är inlyssnade, empatisk och charmig. För en tje som också har en allvarlig sjukdom är det bingo på alt. Dock verkar Lina ha en märklig syn på relationer i varje fall i början. Hon pratar mycket om att hon vill vara äckligt kär. Uppenbarligen har hon varit i relationer där hon har varit äckligt kär och det verkar ju inte fungera så man kanske bör tänka om. Det kan mycket väl vara betydligt svårtillgänglia och mer spännande personer än Alexander för unga tjejer. Men Lina är ingen tonåring eller ung tjugoåring längre. Det där bör inte vara en faktor längre.

Det kan vara så att hon har relationsspärrar som vissa har. De blir taggiga utåt och dömmer den andra enligt en orimlig måttstock. Det har delvis att göra med rädsla för att släppa in någon på livet och då förstoras olikheter. Lina kan dock vara en betydligt bättre person när man passerat den här första fasen… det är fullt möjligt. Hon kan då verkligen inse vilken otroligt bra match Alexander är för henne av det jag har sett.
Citera
2023-06-13, 09:27
Medlem
sirsia0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03

Stina's "bomb" om att hon vill skiljas men ändå fortsätta dejta kommer inte som någon förvåning. Hon har inte varit så värst attraherad av Fredrik, det märktes redan under vigsel-avsnittet. Så då är det inte så konstigt att tanken på att vara bunden vid Fredrik genom ett äktenskap ger henne stark ångest.

Jag uppfattade det som att Stina fick ångest och katastrofkänslor när hon fick veta att hon skulle få en match och gifta sig med en okänd, då äktenskapet för henne är mycket allvarligare än så. Man gifter sig för livet, som hon sa. Nu har hon varit gift med nån i 4 veckor och uttryckte att hon kanske ville skiljas för att ha en återförening med dejtande (pojk- och flickvän) och ville med det säga att i normala fall känner man en person i kanske flera år innan man bestämmer sig för att gifta sig och att det då är för hela livet.

Jag har för mig att de sa att de kände en attraktion för varandra väldigt snabbt.

Måste vara hemskt att vara med om ett bröllop med en person man aldrig sett förut, och ska pussas och ha samma rum efteråt på natten. Om det inte blir en blixtförälskelse.
Senast redigerad av sirsia0 2023-06-13 kl. 09:59.
Citera
2023-06-13, 09:33
Medlem
Stina och Fredrik: De är ju det lyckade paret och här visar det på hur bra det är att ha personer som är relativt lika inom många områden. Det är den enklaste vägen för lyckade par. Det är också utseendemässigt bra matchade. Visst Stina får ångest för bröllopet men det är ju själva programmet som skapar det och inget mellan dem. Visst Fredrik är extremt pedantisk, men han är ju snäll och inte styrande i det utan tar det med en viss humor. Att den ena är mer diplomatisk men den andra är mer rak är två olikheter dock som passar bra ihop så även vid det olikheter de har så är det olkheter som inte stör.
Citera
2023-06-13, 09:37
Medlem
sirsia0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Ja, Agust satte en gräns, han ville inte testa en dejtingrelation med Carro. Dock var det nästan som att man kunde uppfatta det som att han inte kunde tänka sig fortsätta träffa Carro genom att "bara" dejta, utan, för att han skulle vilja fortsätta, så fick det vara på ett sätt där de kunde prata om och reda ut vad som hänt i deras förhållande. Vet inte, kanske jag som tolkade det han sa helt fel, men frågar ändå här: var det han sa en totalsågning av Carro, d v s att det hade inte spelat någon roll vad hon än föreslog, eller hade han en öppenhet till att fortsätta OM hon sagt att hon var beredd på att prata så som August önskade att de hade gjort under den tid de var gifta?

Som jag ser det så hade de ingen chans ända från början, men spiken i kistan för Agust var när frågan kom upp om att ha en relation utan djupare nivå på samtalet och där blev det ett definitivt nej och Agust kunde äntligen släppa taget om sin dröm.
Citera
2023-06-13, 09:48
Medlem
HeavyPops avatar
Intressant serie. Brukar ofta se den med frugan.

Arvid bor hos sin mormor. Inget fel med det dock, det kan man göra av olika anledningar.
Hon bor i en stor villa i exklusiva Djursholm.
Antagligen kommer han få ärva huset.
Men om Arvids mormor istället hade bott i en hyresrätt i Botkyrka, så tvivlar jag på att Lina hade accepterat honom. Golddigger? Jag har ingen aning, men detta är bara min magkänsla.

Vad gäller Alex, och alla andra killar också för den delen, så är dom riktiga toppenpersoner som verkligen förtjänar det bästa.
Citera
2023-06-13, 09:50
Medlem
Arvid och Ida:
Det är något märkligt med dessa två. De känns som om det tycker att det är ett väldigt bra par och passar på alla sätt. Men det är dock inte riktig intrycket man får av dom. Ida har en väldigt accepterande och nästan underdånig sida med Arvid. Arvid är kontrollerande och styr i samtal många ggr. Till exempel när Ida tar upp ett högst reellt problem som att Arvid går och sover naken hos sina ex. Då vänder Arvid på det och säger att han inte skulle bry sig om hon sov hos andra män och får det att låta som att det bara handlar om vad Arvid tycker och inte vad Ida tycker. Ida spelar ofta med i det spelet och det är inte bra tror jag.

Arvid pratar också om sex helt obrydd. Jag undrar lite om det har att göra med att han känner sig så bekväm med det eller något annat. Till exempel att ha sex utan orgasm kan jag tycka är lite märkligt i varje fall om det är så ofta. Det kan ju i och för sig bli så om man har sex väldigt ofta men det kan också ha andra skäl. Jag har svårt att tro att Arvid är en aktiv student i Tantrasex. Det ihop med att han verkar sova med kvinnor utan någon som helst laddning har antingen att göra med en mogen sexualitet på ett sätt (fast med inte alltför stor hänsyn till andra)… eller något hellt annat. För mig låter det som att det kan vara något angående sexuella preferenser som man döljer genom att vara överdrivet öppen på andra sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in