2014-11-19, 12:56
Medlem
buffalos avatar
Aftonbladet har idag avslöjat att många lediga poliser visar sina tjänstekort för att åka gratis tunnelbana. Deras lilla undersökning, som genomfördes vid två spärrar vid klockan 16-17 avslöjade att ett 50-tal civilklädda poliser visade sina tjänstekort för att åka gratis kollektivtrafik.

Vad säger ni om det här avslöjandet? Ska inte poliser ha högre moral än så?

Ur artikeln:
Citat:
Poliser utnyttjar sina tjänste*kort för privata gratisresor* i kollektiv*trafiken
Aftonbladet kan i dag *avslöja att det under en tioårsperiod kan handla om fusk för en kvarts miljard *kronor bara i Stockholmsområdet.
– Det är klart att det förmodligen inte är rätt, det vore dumt att påstå något annat, säger en av poliserna som utnyttjar systemet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article19880360.ab
Senast redigerad av buffalo 2014-11-19 kl. 13:53.
Citera
2014-11-19, 12:59
Medlem
Polisen åker "gratis" med sina tjänstekort

Jag vet inte om det här är rätt tråd att lägga in det här i, men iaf.. Jag läste nyss en artikel på Aftonbladet om att polisen åker gratis i kollektivtrafiken på sina tjänstekort trots att de inte får det.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19880360.ab

Så här inleds artikeln

"Aftonbladet kan i dag *avslöja att det under en tioårsperiod kan handla om fusk för en kvarts miljard *kronor bara i Stockholmsområdet."

Hade de istället frågat mig så kunde jag ha avslöjat det för fem år sen när jag började arbeta inom kollektivtrafiken. Varje polisman som inte köper ett månadskort eller årskort eller någon form av SL-biljett gör ju sig skyldig till skattebrott. Och är det 1000-2000 polismän/kvinnor som utnyttjar sin bricka så är det ju lätt över 10 miljoner som SL går miste om. Jag kan väl erkänna att jag själv åker "gratis" med min SL-uniform till och från arbetet så jag fuskar väl också.
Men iaf, min fråga lyder, tycker ni att de ska få rätten att åka på sina polisbrickor även utanför tjänsten?

Edit: Till moderator. Jag såg att en annan han posta denna nyhet 2-3min innan mig. Förlåt!
Senast redigerad av nordstam 2014-11-19 kl. 13:40.
Citera
2014-11-19, 13:04
Visa sin bricka fungerar bra om man vill gå in på museum också
Citera
2014-11-19, 13:05
Medlem
Nej man borde inte förvänta sig att poliser ska ha högre moral än någon annan.
Dom är bara människor, precis som alla andra.

För övrigt tycker jag det är ganska typiskt att brottsbekämpare själva lurar staten på pengar.

Inte förvånad.
Citera
2014-11-19, 13:07
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 411
Nej man borde inte förvänta sig att poliser ska ha högre moral än någon annan.
Dom är bara människor, precis som alla andra.

För övrigt tycker jag det är ganska typiskt att brottsbekämpare själva lurar staten på pengar.

Inte förvånad.
Det är ju tydligen som du skriver. Poliser fuskar också när de kan. Tycker det är väldigt illa och hoppas att polisledningen gör något åt fusket. Deras kollegor i uniform borde ge sig ner i tunnelbanan och beivra denna brottslighet. Bara att kolla över radion vilka som är i tjänst och sedan skriva ut böter till resten. Några såna insatser vid lämpliga tidpunkter borde räcka för att sända en tydlig signal om vad som gäller.
Senast redigerad av buffalo 2014-11-19 kl. 13:10.
Citera
2014-11-19, 13:17
Medlem
vanilljs avatar
Det räknas som dem åker i tjänst vilket betyder att om något händer på tunnelbanan så är dem skyldiga att rycka in.

Dem blir av med jobbet om dem åker på tjänste kortet och det kommer fram att någonting har hänt och dem inte rykte in.. Spelar ingen roll om dem jobbar eller inte dem sätt automatiskt i tjänst = jobb om det uppstår en situation som krävs ingripande..

Det är en förmån precis som alla jobb har att dagisfröknar o lärare äter gratis och att i de större taxibolagen får du bensinen betald till o från jobbet osv..
Citera
2014-11-19, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanillj
Det är en förmån precis som alla jobb har att dagisfröknar o lärare äter gratis
Förskolelärare och andra lärare äter inte gratis. Finns en avgift varje månad/år.
Citera
2014-11-19, 13:24
Medlem
Adikatpws avatar
Det är väl klart att man utnyttjar det om det är möjligt ändå om det är fel att brottsbekämpare bryter mot lagen själva. Sen tror jag att Aftonbladet överdriver lite med siffrorna som vanligt.

Jag skulle ha gjort likadant om jag kunde, dom höjer priserna och skär ner på kollektivtrafiken där jag bor, så varför inte.
Citera
2014-11-19, 13:26
Medlem
Diamondgrits avatar
Det handlar inte om moral, kollektivtrafiken borde ju vara gratis, så att så många som möjligt åker med den. Det är mer miljövänligt så.
Citera
2014-11-19, 13:27
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adikatpw
Det är väl klart att man utnyttjar det om det är möjligt ändå om det är fel att brottsbekämpare bryter mot lagen själva. Sen tror jag att Aftonbladet överdriver lite med siffrorna som vanligt.

Jag skulle ha gjort likadant om jag kunde, dom höjer priserna och skär ner på kollektivtrafiken där jag bor, så varför inte.
Många verkar ju tycka att de har rätt att åka gratis kollektivtrafik, men när andra än poliser gör det så kan de råka ut för biljettkontrollanter. Ska man börja fundera sådär som polis så finns det väl en massa förmåner att ta sig. Kan polisyrket vara ett av de värre drabbade av sånt här beteende, bara för att poliser har så stora möjligheter att ge sig själva olagliga fördelar med minimal risk att åka fast?

Vad Aftonbladets granskning visar är helt enkelt att polisen stjäl från skattebetalarna. Samma människor de har förpliktat sig att skydda genom att upprätthålla den lag och ordning de själva anser sig ha rätt att bryta mot.
Senast redigerad av buffalo 2014-11-19 kl. 13:32.
Citera
2014-11-19, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanillj
Det räknas som dem åker i tjänst vilket betyder att om något händer på tunnelbanan så är dem skyldiga att rycka in.

Dem blir av med jobbet om dem åker på tjänste kortet och det kommer fram att någonting har hänt och dem inte rykte in.. Spelar ingen roll om dem jobbar eller inte dem sätt automatiskt i tjänst = jobb om det uppstår en situation som krävs ingripande..

Det är en förmån precis som alla jobb har att dagisfröknar o lärare äter gratis och att i de större taxibolagen får du bensinen betald till o från jobbet osv..

Jag har kört många poliser "gratis" i min buss. Visst känner jag mig mer trygg med en polis i bussen men samtidigt tänker jag att jag kör utan säkerhetsbälte när jag kör buss. Då kanske det är bättre att polismannen/kvinnan åker utanför sin tjänst.

I de större taxibolagen äger du väl din egen bil och betalar dina bränslekostnader själv?
Senast redigerad av nordstam 2014-11-19 kl. 13:35.
Citera
2014-11-19, 13:35
Medlem
vanilljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseus
Förskolelärare och andra lärare äter inte gratis. Finns en avgift varje månad/år.

Svar nej inte om du äter samtidigt som barnen och i samma rum.. nu kan jag inte de formella ordet för just det men (det ska vara pedagogiskt och att man visar upp förebild för barnen) därför är det gratis utan någon kostnad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in