Citat:
Ursprungligen postat av
Mormonlady
Ja, risken finns ju alltid. Och hur ska arbetsgivaren kunna neka dem det om han låter andra religiösa ha ett bönerum? Det blir helt orimligt för de stackars arbetsgivarna att kunna tillmötesgå alla kraven på olika rum som ska stå till olika gruppers förfogande.
Jag har sett hur det kan bli. Vi har haft ett antal somaliska praktikanter som gick en utbildning och vi skulle ta hand om dem i några veckor. Tro det eller ej, men de vägrade att infinna sig på skolan på fredagar eftersom de skulle gå till moskén, och de skolkade varje fredag på praktiken också. Ändå så försökte vi förklara för dem att de inte kan göra så här, att det inte är ok. Efter en del samtal med läraren och några andra ansvariga så blev kontentan att de som skolkade på fredagar fick sluta på skolan ögonaböj, och att beteendet inte accepterades. Arbetsförmedlingen skulle ha betonat vikten av närvaro tycker jag, för de betalar ju en hel del för all utbildning. Och de borde varit bättre på att plocka fram elever med rätt attityd från början.
Hade man inte kunnat låta dem jobba på lördag eller söndag istället? Om nu fredagsbönen är det viktigaste i deras liv, varför ska man ta det från dem.
Sverige som kämpar för alla möjliga "rättigheter" som fackföreningar och arbetsförkämpar har bestämt att folk ska ha.
Här måste samhället visa viss flexibilitet. Dessa somalier hade kanske kunnat jobba precis när som helst (kväll, natt, lördag, söndag) utom just fredag eftermiddag. Ändå får de veta att de måste jobba just då, eller få sparken.
Fy bubblan säger jag.
Vad återstår då för dem, de får väl leva på bidrag eller starta eget.
Egentligen förstår jag ibland inte hur folk kan stå ut med att vara anställda. Allt handlar om att tjäna pengar, högre lön, göra det, göra det. Löner är så jävla viktiga att det regleras och man ska ha kollektivavtal. Gå upp så jävla tidigt när man inte ens är vaken. Tvingad att ta 1h lunch.
Men medmänsklighet kan man tydligen inte kräva... Folk vill hellre ha högre lön.