Flashback bygger pepparkakshus!
2014-12-14, 14:43
Medlem
swehardrockers avatar
Hej kära flashbackare. En amatör som mig behöver givetvis lite hjälp med en sådan enkelgrej. Har tänkt att bygga en fågelholk och undrar en grej angående plankor. På de mesta tipsen på nätet så säger de att man ska använda ohyvlade plankor. De närmaste jag hittar i vårat garage är ohyvlade på ena sidan och hyvlade på andra. Jag undrar kan man använda dessa till bygget, eller kommer det bli besvärligt för fåglarna?
Citera
2014-12-14, 14:47
Bannlyst
du kan använda min ritning som jag precis gjorde
http://www.bilddump.se/bilder/201412...224.187.93.png
Citera
2014-12-14, 15:09
Medlem
swehardrockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyErection
du kan använda min ritning som jag precis gjorde
http://www.bilddump.se/bilder/201412...224.187.93.png

Jättebra men gav mig dock inget svar om plankorna
Citera
2014-12-14, 15:20
Medlem
Ha den ohyvlade sidan utåt då, meningen med att ha dom hyvlade är för att hjälpa fåglarna klättra. Det ska inte vara något problem att ha det utåt. Sen kör på 1" brädor om du inte konstaterat det själv. Lycka till!

Edit: Menade självklart ohyvlade.
Citera
2014-12-14, 15:28
Medlem
swehardrockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knuffen
Ha den ohyvlade sidan utåt då, meningen med att ha dom hyvlade är för att hjälpa fåglarna klättra. Det ska inte vara något problem att ha det utåt. Sen kör på 1" brädor om du inte konstaterat det själv. Lycka till!

Edit: Menade självklart ohyvlade.

Tack så mycket och ha en trevlig söndag

MVH
Citera
2014-12-14, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
Jättebra men gav mig dock inget svar om plankorna
ahaa aa men tror inte det spelar så stor roll, den gråa är plåt som man kan spika in med nubb för att inte onda hackspettar ska kunna hugga upp hålet och äta upp dom små stackars fåglarna
Citera
2014-12-14, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
Tack så mycket och ha en trevlig söndag

MVH

Detsamma! Posta gärna bilder på holken sen.
Citera
2014-12-14, 17:37
Medlem
zemeks avatar
Ohyvlade sidan inåt så att fåglarna kan klättra på väggarna.

Själv brukar jag hacka med stämjärnet på insidan av brädan med hålet i, för att göra en liten "stege" upp till hålet, vetefan om det har någon inverkan men sämre blir det inte iallafall.
Citera
2014-12-18, 15:57
Medlem
swehardrockers avatar
Oj olika svar Men jag kör på ohyvlade inåt. Har inte hunnit på grund av jobb och studier men nu kör jag och bild kommer så småningom
Citera
2014-12-23, 08:34
Medlem
gniff754s avatar
Är inte holken groteskt djup lär fåglarna kunna flaxa upp till hålet även om den hyvlade sidan är inåt.
Citera
2020-03-28, 07:20
Medlem
Tror inte det spelar så stor roll alls.
Det viktiga är att det är ett hål och ett hus.

Har sett massor av gånger hur allt från mesar till skator byggt bo under och i tak. Mesar som häckar i stora uggleholkar osv.

På tal om uggla så är det inte ovanligt att de häckar i en gammal urgröpt träd. Såhär kan det se ut https://www.natursidan.se/wp-content...e_00000860.jpg

Så speciellt lappuppgla är nog viktigt att inte ha för litet eftersom ungarna i te får plats då och riskerar ramla eller knuffas ut ur boet. Jag har haft 60x60 cm på de plattformar jag satt upp och 20 cm höga kanter, sen lägger jag massa björkris och kvistar där i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in