2019-08-07, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag menar att väldigt få samer definierar sig som äkta same. Mycket beta och plastsame nu för tiden som bor i vanliga hus. Dom bor inte direkt i någon "igloo" som dom gjorde för länge sedan.

Njae, igloo är nog mer eskimåer, medans samer är mer lappkåta, enligt alla historiska böcker.

Men om jag godtar din ståndpunkt så är det självklart så stt även samer vill ha samma bekvämligheter som svenskar. Dock tycker jag att har man sin verksamhet i Sverige och betalar skatt i Sverige så är man svensk. Typ samerna. .
Citera
2019-08-07, 22:14
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Njae, igloo är nog mer eskimåer, medans samer är mer lappkåta, enligt alla historiska böcker.

Men om jag godtar din ståndpunkt så är det självklart så stt även samer vill ha samma bekvämligheter som svenskar. Dock tycker jag att har man sin verksamhet i Sverige och betalar skatt i Sverige så är man svensk. Typ samerna. .

Samerna är Svenskar oavsett om de vill eller inte. Gäller samma sak för Afrikanerna.
Citera
2019-08-07, 22:24
Medlem
Citat:
Samerna är Svenskar oavsett om de vill eller inte. Gäller samma sak för Afrikanerna.

Det märkliga är att samerna kräver enorma geografiska rättigheter. Vissa familjer och klaner är viktigare och starkare än andra. Det handlar om stora områden i Norge, Sverige och Finland.
Andra världskriget blockerade en av de stora klanerna att fortsätta sin gräns i Murmansk.
Jag har dock svårt att förstå att Samer än idag verkar ha rättigheter vad gäller jakt o fiske, som andra svenskar inte har.
Citera
2019-08-07, 22:25
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Det märkliga är att samerna kräver enorma geografiska rättigheter. Vissa familjer och klaner är viktigare och starkare än andra. Det handlar om stora områden i Norge, Sverige och Finland.
Andra världskriget blockerade en av de stora klanerna att fortsätta sin gräns i Murmansk.
Jag har dock svårt att förstå att Samer än idag verkar ha rättigheter vad gäller jakt o fiske, som andra svenskar inte har.

Dom kommer inte få några rättigheter. Framtiden tillhör feminism, liberalism, allah och korrupta politiker. Inte vad Svenska kineser säger uppe i Norrland.
Citera
2019-08-07, 22:44
Medlem
Citat:
Dom kommer inte få några rättigheter. Framtiden tillhör feminism, liberalism, allah och korrupta politiker. Inte vad Svenska kineser säger uppe i Norrland.

Jo, det ligger nog mycket i det. Men just nu surfar Samerna på muslimernas rättigheter i samhället.
Citera
2019-08-07, 22:46
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Jo, det ligger nog mycket i det. Men just nu surfar Samerna på muslimernas rättigheter i samhället.

Den kommer ta slut snart. Muslimer är en växande befolkning och tar samhället med våld. Ca 500 miljoner människor är muslimer i Sverige. Det är ungefär 5 %. 5% Extra röster till Sossa!
Citera
2019-08-07, 22:49
Medlem
Citat:
Den kommer ta slut snart. Muslimer är en växande befolkning och tar samhället med våld. Ca 500 miljoner människor är muslimer i Sverige. Det är ungefär 5 %. 5% Extra röster till Sossa!

Du menar 500,000?
Citera
2019-08-07, 22:53
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Du menar 500,000?

Ja. Skrev fel xD
Citera
2024-12-08, 23:15
Medlem
Comitiums avatar
Niklas Sarri från Kiruna anser inte att samer är svenskar. - Och det beror på att vi är samer, konstaterar han på Sverigedemokraterna kommun- och regiondagar i Norrköping nyligen, där Sarri fanns på plats. Man är inte svensk utan same som primär etnisk identitet anser Niklas Sarri. Vad anser du? Hade Björn Söder rätt?
Citera
2024-12-09, 08:51
Medlem
RudyardKiplings avatar
När SD sa att samer och judar inte var svenskar så fick de en shit storm. Bra då plockar vi bort alla särrättigheter och undantag för dem. Man kan inte båda ha och äta kakan.
Citera
2024-12-10, 15:39
Medlem
DeValeras avatar
Enligt en del samer så är samer inte svenskar.

https://www.friatider.se/samepolitik...-inte-svenskar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in