• 8
  • 9
2015-03-08, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Tja, Japan är väl världens näst rikaste land och ledande på många områden. Utvecklingen hittills talar ju inte för att skuldtyngda väst ska kunna hävda sig gentemot Asien i framtiden.

Ok, du får kolla upp Japan lite det hör jag.
Citera
2015-03-08, 16:25
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ok, du får kolla upp Japan lite det hör jag.

Du har rätt. Japan är "bara" världens tredje rikaste land numer eftersom Kina gått förbi. För jag antar att du inte har ditt eget lilla mått utan använder nominell BNP?
Citera
2015-03-08, 16:49
Medlem
Ja Ryssland säger sig tänka långsiktigt men handlar kortsiktigt verkar det som. Nu är man återigen på efterkälken och drömmer om framtida välstånd. Så har det ju alltid varit och om 10-20 år är det förmodligen likadant, åtminstone om makten i Kreml inte byts ut. Trots formidabla oljeinkomster är Ryssland på efterkälken, och med det i tanke så är framtiden knappast ljus för det ryska imperiet. Dom grymma ekonomierna i Asien är ju redan tätt ihopkopplade med väst genom intensiv handel och teknikutbyte. Framtiden för oss ser därför ganska ljus ut och någon stor emigrantvåg till Ryssland lär inte ske från väst. Däremot så verkar ju Ryssland dräneras på folk som inte ser någon framtid i landet.
Citera
2015-03-08, 17:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Du menar alltså på fullt allvar att ett land vars befolkning är 1.3 miljarder skulle ha en medelinkomst lägre än Ryssland.. med en BNP (nominalt) nära varandra?

Jag måste ge dig rätt där, även fast jag skrev medianinkomsten och inte medelinkomsten. Uppgiften nämndes i dokumentären "Ryssland enligt Putin", men var kanske felaktig, jag har inte hittat sådana siffror, så mitt fel!

Citat:
Hur kommer du att överföra pengarna då?

Tja, det beror väl på om undergången blivit oblodig eller ej. Skulle jag skicka dem till Ryssland så blir väl du stämplad som "utländsk agent", eftersom du mottagit pengar ifrån utlandet!
Citera
2015-03-08, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Skulle jag skicka dem till Ryssland så blir väl du stämplad som "utländsk agent", eftersom du mottagit pengar ifrån utlandet!
Jag är inte politikt aktiv, mer än på internet, men det går alltid att manipulera lagen
Citera
2015-03-11, 18:03
Bannlyst
Citat:
Chinese investment in Russian economy to match those from Europe within 2-3 years
MOSCOW, March 11. /TASS/. The Chinese investment into Russian economy will match those from Europe within 2-3 years, CEO of Russian Direct Investment Fund (RDIF) Kirill Dmitriev said Wednesday.
"We think that this year and next year there will be much more money coming from China, which will replace the European money. Within 2-3 years the investment inflow from China may be equal to that from Europe in recent years," Dmitriev said, adding that he was referring to tens of billions of dollars worth of investment all across Russia.
Källa: http://tass.ru/en/economy/782159

I samma takt som EU sanktionerar Ryssland, ökar handeln med Asien.. och i samma takt minskar inte EUs beroende av Rysslands gas.
Citera
2015-03-11, 20:52
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Källa: http://tass.ru/en/economy/782159

I samma takt som EU sanktionerar Ryssland, ökar handeln med Asien.. och i samma takt minskar inte EUs beroende av Rysslands gas.
Vilken takt beroendet minskar med är en diskussion för sig. Det viktiga är det faktum att om några år är beroendet helt ofarligt och immunt mot ryska avstängningar av politiska skäl.
Dessutom faller gaspriset rätt markant just nu pga minskad efterfrågan.
Så nu 'straffas' Ryssland av både lågt oljepris och sjunkande gaspris.
Dessutom förutspår man att Ryssland kommer att tvingas släppa in mer o mer kinesiskt ägande i energikällorna/energibolagen. Så i st för att ha varit beroende EU marknaden kan man se fram emot att vara beroende den kinesiska marknaden. Ett strategiskt farligt beroende av en enda stor köpare?
Citera
2015-03-15, 06:04
Medlem
stevenstillss avatar
Kina har startat upp en egen infrastruktur- och investeringsbank, AIIB, som ska vara verksam i Asien. Till USA:s förtret vill nu England bli medlem i banken. Notabelt är att Kazakstan och ytterligare en f.d. sovjetrepublik i asien vill bli medlemmar. Däremot inte Ryssland.

Japan, Sydkorea och Australien avvaktar och vill inte störa relationerna med USA som står bakom Världsbanken och en annan asiatisk utvecklingsfond ADF.

Om nu Kina och Ryssland står varandra nära och Ryssland dessutom ser sin framtid i öster, varför är inte Ryssland medlem i banken?
Citera
2015-04-23, 16:23
Bannlyst
Kina och Ryssland är i dagsläget den enda strategiska hoten emot USA inom den världsomfattande termen (ett antal andra länder utgör däremot ett regionalt hot mot USAs hegmoni), Kina är det enda landet som har lyckats få ekonomin att växa större till än USA sedan andra världskriget, och Ryssland är den enda landet tillsammans med USA som skulle kunna förinta världen med en enda knapptryck. Kina däremot, likt Ryssland tänker på det nationella intresset i första hand, när USA förlorar statuset som världens mäktigaste land, till fördel för Kina kommer relationerna mellan Ryssland och Kina försämras direkt.

Det är bland det viktigaste orsakerna till att Ryssland ser Europa som ett långsiktigt alternativ till den kinesiska landet i öst, och att man har fortfarande inte tappat tron helt och hållet, på ett ryskt-Europiskt samarbete.
Citera
2015-04-26, 13:47
Medlem
ForumApaches avatar
Hahahaa!!! Rysstrollen försöker förgäves få oss att tro att vi är ägda av banker och judar och att fasciststaten Ryssland är friheten. Samtidigt tar Kineserna , Asiens judar, över Ryssland och gör landet beroende av Beijing och kinesiska banker.
Citera
2015-04-26, 14:39
Medlem
KarlXllls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlPutino
Det är bland det viktigaste orsakerna till att Ryssland ser Europa som ett långsiktigt alternativ till den kinesiska landet i öst, och att man har fortfarande inte tappat tron helt och hållet, på ett ryskt-Europiskt samarbete.
Det verkar onekligen som man tappat den tron eftersom man gör precis allt för att utvidga "kriget" (propaganda, stöd till EU-motståndare etc), mot västmakterna och EU i synnerhet. OM man ville laga relationerna med Europa, få bort sanktionerna, måste den utmaningen o den målsättningen få större vikt och prioritet på bekostnad av ambitionen att behålla hegemonin över Ukraina, alternativt underminera det landet. Den kursändringen skulle blåsa liv i den ryska ekonomin ganska fort.
Men nu sitter det en president som är irrationell o envis som en åsna.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in