Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2015-01-06, 02:10
  #109
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Det finns förstås ett argument för att man inte kan vara för en fri marknad om man inte samtidigt är emot samtliga slags trösklar mellan marknadssegment, men det finns även ett argument för att segmentet matvarubutiker kan vara en fri marknad utan att de tillåts sälja sådant som inte ingår i kategorin matvaror.

Men på tal om det, finns det några hinder för en matvarubutik att ansöka om tillstånd för att även få sälja vapen? Kött-, fisk-, pistol- och ostdiskar i alla större ICA-butiker?

Teoretiskt tror jag inte det, men det skulle nog inte godkännas i praktiken.
Citera
2015-01-21, 21:11
  #110
Medlem
VickanBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horizons
Vanligtvis är jag emot alla nya ord och namn som har sitt ursprung i politisk korrekthet, men "röd apelsin" låter fan så mycket aptitligare...

Tycker du inte att chokladboll låter smakligare än negerboll?

Varför är ni inte lika kränkta över detta namnbyte som med chokladbollen?

EDIT: oj ni verkade visst rätt kränkta. Jag tar tillbaka min frågeställning! Ni gillar helt enkelt inte att språket blir modernare. Vi kanske ska börja åka häst och vagn också när vi ändå är igång så att allt blir som det var förut!
__________________
Senast redigerad av VickanB 2015-01-21 kl. 21:16.
Citera
2024-02-27, 20:40
  #111
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Som flera här redan skrivit så skulle det vara intressant om TS kunde utveckla på vilket sätt ordet "blodapelsin" skulle vara "politiskt inkorrekt"! Vem skulle kunna bli kränkt av det ordet??

F.ö heter väl blodapelsin "red orange" på engelska.

https://en.wikipedia.org/wiki/Blood_orange

För övrigt finns en variant som ursprungligen heter "sanguinello/sanguinelli" som kan härledas till blod på spanska/italienska. Så att kalla det blodapelsin på svenska är helt naturligt. Jag bojkottar att köpa frukt och grönt i butiker som kallar blodapelsin röd apelsin.
Citera
2024-03-30, 16:29
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViktorStek
Tydligen är mulatt ett fult ord använda numera. Det är alltså i klass med ordet neger. För mig känns det grönt, men av vissa uppfattas det tydligen som förolämpande.

Varför upplevs mulatt kränkande egentligen? Det innebär ju bara att man har en svart pappa och en vit mamma eller vice versa. Inget konstigt med det, eller?

Om mulatt upplevs kränkande, hur upplevs då mestis?

Får en känsla av att det alltid finns någon som ska skapa problem där de inte finns.

Eller som någon* uttryckte saken: skriver man om synålar så är det alltid någon enögd jävel som tar åt sig!

*: var visst Fritiof Nilsson Piraten.

Citat:
Ursprungligen postat av Komposterbart
Många muselmaner bryr sig säkert föga, men man ska inte underskatta ordets makt. Hade det varit egalt för dig om man kallat brownies för bajskakor i stället? Hur hade ett sådant namnbyte påverkat försäljningen och butikens varumärke tror du?

Något snille hos en snasktillverkare fick för sig att skapa godisnamn på riktigt sunkiga teman. Oförglömliga klassiker som Måsskit, Kisseblöjor, Hundpruttar, Öronvax, Kloakslam, m fl. Och nog blev de poppis alltid. Lite anti-stuk, lixom.

Finns tydligen än idag att köpa: https://www.partykungen.se/bonbon-ma...la%20produkter
Se även: https://www.tv2east.dk/naestved/hund...rne-er-tilbage
__________________
Senast redigerad av GaussBonnet 2024-03-30 kl. 16:58.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback