2014-12-26, 21:04
Medlem
Renspluggs avatar
http://nyheteridag.se/imam-abd-al-ha...r-bara-rykten/
Citat:
I kölvattnet av moskébranden i Eskilstuna florerar rykten om ISIS-rekrytering, men det finns inget stöd för de uppgifterna enligt Imam Abd al Haqq Kielan. – Jag har inte stött på något som bekräftar den bilden, säger Kielan till Nyheter Idag.

Detaljerna runt orsaken till gårdagens brand i en moské i Eskilstuna är fortfarande oklara, men flera spekulationer pågår på forumet Flashback.

Flashbacktråden i fråga
(FB) Moské i lågor - Eskilstuna
Citera
2014-12-26, 21:10
Medlem
Koprofilias avatar
Jag litar nog mer till ett flertal användare på flashback än på någon Imam Abd al Haqq Kielan som givetvis vill skydda sig själv och gråta ut i media för att få sympatier.

Att ens länka till sån propaganda, jävla kulturmarxist.
Citera
2014-12-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koprofilia
Jag litar nog mer till ett flertal användare på flashback än på någon Imam Abd al Haqq Kielan som givetvis vill skydda sig själv och gråta ut i media för att få sympatier.

Jag håller med om att man skall förhålla sig skeptisk till vad en imam säger om detta eftersom han knappast kan betecknas som objektiv på något vis.

Att du däremot upprörs av att det länkas till artikeln tyder på att du har ett behov av att leva med skygglappar vilket förefaller tragiskt.
Citera
2014-12-26, 21:26
Medlem
Renspluggs avatar
Citat:

För det första är jag mer klassiskt liberal än kulturmarxist. Så tillvida du inte anser det vara samma sak förstås, i så fall är jag väl båda sakerna antar jag. För det andra så är jag förstås mer skeptiskt inställd till vissa nyhetskällor än andra, det yttrar sig i en större dos cynism hos mig när jag behandlar dom. Med det sagt så är jag djupt skeptiskt inställd till Imamen i fråga. Det här är dock totalt irrelevant, ty det här är forumet Flashback i media. Flashback var omnämnt i artikeln, så jag skapade den här tråden.
Citera
2014-12-26, 21:54
Medlem
Koprofilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenLomond
Att du däremot upprörs av att det länkas till artikeln tyder på att du har ett behov av att leva med skygglappar vilket förefaller tragiskt.
Fel. Jag läser nyheter i flera former varje dag, men försöker hitta uttalanden från personer som vet vad som hänt, tills dess håller jag tyst.

I detta fall finns inget som pekar på att det skulle vara svenskar och oddsen ligger nog på att detta är muslimer eller judar som har gjort.
Citera
2014-12-26, 22:08
Medlem
Citat:
Fel. Jag läser nyheter i flera former varje dag, men försöker hitta uttalanden från personer som vet vad som hänt, tills dess håller jag tyst.

I detta fall finns inget som pekar på att det skulle vara svenskar och oddsen ligger nog på att detta är muslimer eller judar som har gjort.
Varför judar? Finns det någon särskild judisk extremism i Eskilstuna?
Citera
2014-12-26, 22:29
Medlem
Adikatpws avatar
Jag är kritisk till att förlita sig allt för mycket på den där imamen. Skulle det vara så att det är ett ställe där dom rekryterar soldater till ISIS så är sannolikheten extremt liten att han skulle erkänna det öppet. Det krävs en bättre källa för att motbevisa rykterna.
Citera
2014-12-26, 23:02
Medlem
Koprofilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Underwood
Varför judar? Finns det någon särskild judisk extremism i Eskilstuna?
Det brukar alltid vara dessa de har 2 världskrig, franska revolutionen och sovjet på sina axlar mm. Så det är ingen dålig chansning.
Men som sagt jag säger inte mer fören jag fått lite mer kött på benen.
Citera
2014-12-27, 00:23
Medlem
Citat:

Judar förefaller extremt osannolikt. Har det hänt en enda gång i Sverige?
Annars så tror jag som du gällande oddsen.

Att det däremot skulle betyda att en artikel som berör ämnet inte bör länkas till är fortfarande en gåta. Det länkas väl till allt från stolligheter till klokheter hela tiden?
Citera
2014-12-27, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adikatpw
Jag är kritisk till att förlita sig allt för mycket på den där imamen. Skulle det vara så att det är ett ställe där dom rekryterar soldater till ISIS så är sannolikheten extremt liten att han skulle erkänna det öppet. Det krävs en bättre källa för att motbevisa rykterna.

Helt klart. Någonstans sker rekryteringen och naturliga samlingsplatser för muslimer är definitivt sannolika som rekryteringsplatser. Däremot är det ju inte säkert att moskéernas ledare är inblandade. Det kan ju handla om att de faktsikt inte vet om det, till att de anar men ser genom fingrarna till att de är inblandade och blåljuger.

Rykten är rykten, men att en imam avfärdar dem är inte mycket mer värt än ryktena själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in