2014-12-27, 21:56
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6E303062
Enligt den uppfattningen jag har fått ifrån familj och bekanta nu under julfirandet, så lär det vara många skånska moderatväljare som nu vänder M ryggen.

En intressant tanke hade ju varit möjligheten att någon startar ett nytt borgerligt alternativ till 2018 istället.

Det är vad jag tror kommer hända. Man har två val nu. Antingen skärper man till sig inom Moderaterna, går gräsrötterna till mötes och håller ihop partiet. Eller så kommer folk till slut bli så förbannade att de bryter sig loss om det inte går att revoltera och kasta ut Reinfeldt-falangen.

Ett nystartat konservativt högerparti med rötter i Moderaterna som håller sig oberoende till Alliansen, och för klassisk högerpolitik med skattesänkningar, ordning och reda, starkt försvar och reducerad invandring (ungefär KD:s-variant av invandringspolitik fast hårdare) kommer ta säkert hälften av Moderaternas väljare, om inte fler. Så länge ett par erfarna namn byter sida och det verkligen blir en utbrytning från moderpartiet så skulle man gå jättebra i nästa val, medan Moderaterna skulle riskera att skrumpna ihop till någonting strax ovanför Centerpartiet.

Det skulle jag rösta på med en gång!
Citera
2014-12-27, 21:56
Bannlyst
Detta blev Reinfeldts sista bidrag till Moderaterna:

"Fortsatt med massinvandringen tills den svenska valfardsmodellen kollapsar

Att Moderaterna pa kopet halveras, skiter Reinfeldt hogaktningsfullt i! Bara det svenska valfardssystemet (som han oppet hatar) raseras fullstandigt sa ar han nojd.

Anna Kinberg Batra ar redan "kord". Inte illa nar hon annu inte ens blivit vald till partiledare
Hon verkar retoriskt svag och lika kanslomassigt engagerad i politik som mitt kylskap
Har svart att tro att hon sitter kvar efter ett hejdundrande nederlag for moderaterna i valet 2018.

Tack och hej Anna Kinberg Batra
Citera
2014-12-27, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DagnyLiberte
Alliansen har 3 år på sig att driva oppositionsarbete, reformera politiken och återvinna väljare. Dessutom är Löfven den primära förloraren. HAN skötte inte förhandlingarna, Damberg gjorde det btw. I övrigt blev inte Alliansen lurade, som påpekats åtal gånger hade vi långt mer att förlora än vinna på nyval. Sen är DecÖK inte helt cementerad. Dessutom har en opposition oerhört fler uppdrag än voteringar.

Löfven har däremot lurat svenska folket, misslyckats med att spränga alliansen, haft en urusel start och lågt väljarförtroende. Som grädde på moset är han numera även internationellt åtlöje. Så nej, Alliansen är inte förlorarna.

Sen är detta bara dag ett, väljarna lugnar sig i sinom tid. Mellanstadiefasen bleknar ut snart och vi får hoppas på ett samtalsklimat i framtiden som är respektabelt och konstrasterar mot dagens digitala sandlåda.

Håller med, tycker att det var en rimlig överenskommelse. Den tvingade SAP att i princip erkänna att de bröt mot praxis hösten 2013. Dessutom så lovar SAP att avgå om deras alternativ inte är störst efter nästa val. Även det viktig praxis att befästa (SAP har ju haft en egen praxis kring det förr.. dvs att SAP sitter kvar tills de blir utsparkade/bortröstade i riksdagen).
Citera
2014-12-27, 21:58
Medlem
deltoros avatar
Från DN´s artikel som det länkades till nyss:

"Ulf Adelsohn är lika kritisk: ”Tyvärr är det här riktigt illa. I iver att utestänga SD har ni gjort V till vågmästare och bara sett till regerandets form inte dess innehåll. Det är inte bra för Sverige att få en vänsterpolitik som ni måste släppa igenom fyra vårar och tre höstar. En villkorslös kapitulation där 158 mandat ska regera över Sverige. Ska ni lägga ner rösterna även om inte V röstar med regeringen.”

Vad säger ni i tråden som är positiva till uppgörelsen, om ovanstående?
Citera
2014-12-27, 21:59
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Packningslista för Partimötet:
- Hjälm
- Boxhandskar
- Facklor
- Högaffel
- Rep

Analplugg och ballgag skulle passa bättre till de flesta av syltryggarna inom M.
Citera
2014-12-27, 21:59
Medlem
Raskaoverisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Upproret inom Moderaterna tycks ha börjat nu.

http://hd.se/inrikes/2014/12/27/skan...t-kritisk-mot/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20080998.ab

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ul...la_4216493.svd

http://bofranksdagbok.blogspot.se/
Jäkla vad många moderater är emot detta
https://sv-se.facebook.com/moderater...52605309466156
Tror inte vi sett slutet på detta drama
Citera
2014-12-27, 22:00
Medlem
Jag har alltid röstat m. Är vd och delägare i ett "större" småföretag. Jag betalar sjukt mycket skatt idag efter 8 år av Alliansstyre. Det känns som att jag bär hela jävla samhället på mina axlar. Det känns som att det inte blir bättre av att massimportera analfabeter och galna islamister.

SD känns ju kanske som det enda alternativet, även om det knappast blir lägre skatt med dessa sossekopior vid makten.

Rövknullad är väll ett ord som någorlunda beskriver hur jag känner mig.
Senast redigerad av Andrew.ch 2014-12-27 kl. 22:12.
Citera
2014-12-27, 22:01
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teameffort
Svensken är förvirrad efter decenniers korseld..

Från det ena hållet Sosse-styrt vänsterpatrask som åtminstone är ganska öppna med sitt hat mot allt västerländskt och vurmande för bögar,muslimer och andra missfoster..

Från det andra hållet Sveriges dåliga ursäkt till Höger som gärna velat ge sken av att vara konservativa men egentligen bara är intresserade av sina privata förmögenheter..

Bra att även den måttligt politiskt intresserade svensken nu får svart på vitt att det i grund och botten är samma skit med samma slutresultat för deras tillvaro..

Svensken vill inte ha elitens drömsamhälle med kåkstäder,gruppvåldtäkter,åldringsrån,tiggande utlänningar etc etc till förbannelse..

Vi vill ha tillbaka det gamla fina Sverige som omvärlden såg på med beundran och som betraktades som ett av världens absolut bästa länder..

Intressant slutsats och tämligen korrekt.

Nu finns det ju helt plötsligt oavsett hur man än vrider och vänder på skiten ett parti som för en socialkonservativ linje som jag trodde fram till överenskommelsen med MP var Moderaternas paradgren.
Nåja, SD bugar och bockar och M får vara glada om de ens når 10% 2018.

Det här blir fint för många "hard core" moderater.
Nu får de stå på knä och suga Sosse, MP och kommunistkuk utan att opponera sig en sekund.
De har ju kommit överens om att suga av varandra och svälja hela satsen utan protester.

Sverige är vackert ibland när HBTQ och mångkulturvurmarna gör sina "dealer", då blir det sunt vill jag lova.

Sverige är fantastiskt! Stackars djävla Sverige!!
Citera
2014-12-27, 22:05
Medlem
SvenskOppositions avatar
Jag har under kvällen roat mig med att läsa olika reaktioner på nätet, både kommentarer på M:s Facebook-konton men också lite mer djuplodande kommentarer. En sådan finns på Lars Berns blogg:

Citat:
...

Som om detta inte vore nog har den avgående statsministern valt att fortsätta agera lokomotiv för SD genom att komma med ännu fler obalanserade obegripliga uttalanden som sårar nationella känslor hos väljarna. När man lyssnar till Fredrik Reinfeldts senaste utspel måste man tyvärr fråga sig om karln är riktigt frisk. Att dessa utspel glädjer SD-ledningen torde det under alla omständigheter inte råda någon som helst tveksamhet om.

Mitt stalltips när jag ser hur de övriga partierna nu valt att agera är att SD fortsätter sin frammarsch och nog blir större än både M och S i valet år 2018. Flera av de tynade småpartierna har skrivit under sin dödsdom. Minst två av V, Mp, C, Fp och Kd kommer att tvingas lämna riksdagen. Dvs om inte de etablerade yrkespolitiska partierna träffar en ny ohelig överenskommelse som fjärmar landet ännu mer från parlamentarisk demokrati, när man likt idag inser vartåt det barkar.
...

Länk

Jag funderar på om vi kanske kommer att få bevittna M:s totala kollaps nu i vinter? Det känns som om det har byggts upp ett gräsrotsmissnöje bland partiets medlemmar och sympatisörer som man kanske inte längre kan hantera?
Citera
2014-12-27, 22:06
Medlem
Kanske det finns hopp ändå?
Denna massiva sågning av egna väljare och toppnamn inom Moderaterna borgar för total kursändring.
AKB kanske måste lämna rodret innan hon ens blivit vald?
Läser man på M:s facebook så är det rena slakten.
Alla som kommenterar där kan väl inte vara nick för Björn Söder,
Citera
2014-12-27, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Medburgare
Kanske det finns hopp ändå?
Denna massiva sågning av egna väljare och toppnamn inom Moderaterna borgar för total kursändring.
AKB kanske måste lämna rodret innan hon ens blivit vald?
Läser man på M:s facebook så är det rena slakten.
Alla som kommenterar där kan väl inte vara nick för Björn Söder,

Nej, väldigt många sd:are där men de flesta känns som äkta moderater som drabbats av raseri.
Citera
2014-12-27, 22:09
Bannlyst
Jag har knappart aldrig sett en mer urvattnad politiker än AKB.

Men vad kommer att hända när (inom kort) SD går om M som Sveriges näst största parti?
Senast redigerad av Hultabultan 2014-12-27 kl. 22:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in