2014-12-28, 00:37
Medlem
AuJjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DagnyLiberte
Fantastiskt skrivet. Skönt med kloka människor i detta hav av gnälliga Sverigedemokrater och överdramatiserande barnungar.

Nu gäller det bara för alla att lugna sig så man faktiskt kan driva oppositionsarbete med fokus på 2018.

Du är tapper dock får man säga!
Citera
2014-12-28, 00:38
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebell4ever
Det är bara att läsa Moderaternas facebooksida- ord och inga visor!!

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...82001339,d.ZWU

Folkpartiets facebook är rätt kul med!

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...EJ-Md-7SmvVV8w

DecemberÖverenskommelsen (DÖ ) är inte populär bland alliansväljare!
En på Folkpartiets sida ställde en berättigad fråga:
Citat:
Och vad händer med alla pengar ni samlat in för att bekosta extravalet - genom tiggarbreven till alla medlemmar? Betalas de tillbaka nu?
Hade jag blivit avlurad pengar av ett alliansparti för att sedan se dem i säng med sossarna hade jag blivit rasande och det lär nog bli svårt för partierna att motivera för sina väljare varför de ska behålla de donationer de villigt tagit emot den senaste tiden.
Citera
2014-12-28, 00:39
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Lite Ot men man behöver lite humor en dag som den här.
Tanken på hur Gösta Bohman roterat som en propeller i sin grav är underhållande.

http://tinypic.com/view.php?pic=f4p855&s=8#.VJ82RdAA

Och på Ms FB fortsätter censuren och ilskan att smattra vidare. Det är en historisk dag idag och jag kan lova att SD just nu är Sveriges näst största parti, finns ingen chans att 20% skulle rösta M i morgon.

https://www.facebook.com/moderaterna...52605831501156

Mitt i all uppgivenhet och ilska över korkade moderatväljare när jag faktiskt - högst motvilligt - en viss skadeglädje över alla dessa tok-ilskna fejjankommentarer hos (M). Nu når verkligheten dem! Nu får man ge lite mer än samveteslättande småpengar till närmaste tiggare. Nu blir det REJÄLA skattehöjningar för att fortsätta plocka in 200 000 MENA per år. Det blir inget Seychellerna för Fru Schnorkel i år! Kanske inte ens Thailand... Det kommer vara tillräckligt exotiskt att åka in till Djursholms torg! Och kanske Bert kommer att bygga i närheten av golfbanan? Vad spännande!
Citera
2014-12-28, 00:40
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relesvansen
Jag ser positivt på det hela.

1) Vi garanteras en fortsätt tolerant invandringspolitik

2) Det kommer driva bort främlingsfientliga väljare, som inte har i partiet att göra.
Kan du definiera "tolerant invandringspolitik"? Är de som inte ställer upp på dagens invandringspolitik främlingsfientliga?
Citera
2014-12-28, 00:41
Medlem
AuJjas avatar
Hur ser det ut i moderaterna?
Är Reinfeldska falangen huvudsakligen koncentrerad till Stockholm eller är den spridd över landet?
Citera
2014-12-28, 00:49
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuJja
Är Reinfeldska falangen huvudsakligen koncentrerad till Stockholm eller är den spridd över landet?

På riksnivå existerar inget annat. På komunalnivå finns ännu en del "gamelmoderater" kvar. Vi får väl se efter Partimötet nu i Januari hur många som orkar fortsätta inom moderaterna. Dom som vill jobba med politik bör nog försöka starta något nytt. I många komuner så tappade moderaterna massor till SD och med den här uppgörelsen så blir dom nog helt utraderade i många komuner 2018.
Citera
2014-12-28, 00:51
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuJja

Nu har jag aldrig röstat (M) (gudskelov!) men umgås en del i "moderata kretsar" - de jag känner, allt från 30-nånting till åldringar är "gammelmoderater" ÄVEN i 08. Ute i landet är "nymoderaterna" ännu svagare.

Göran Persson (av alla människor!) hade rätt när han konstaterade att (m) ligger närmast (S).
Samma splittring finns inom (c); stureplansnyliberalerna som styr har försvinnande dålig förankring i landet. Och även svetsaren härbärgerar horder av värdekonservativa jobbare.

Om Sd sköttes av proffs och inte järnrörssvingare och pokermissbrukare skulle de kunna vara största parti inom ett halvår.
Citera
2014-12-28, 00:56
Medlem
Blev först riktigt förbannad att alliansen fegat ur och vikit ner sig.
Allt eftersom nu under dagen undrar jag ändå inte om det kanske är rätt bra ändå.

Troligt scenario nu är väl att Allianspartierna tappar till SD i opinionen och för att inte helt skrumpna ihop kommer det tvingas fram ett mer eller mindre skarp oppositionspolitik, vilket naturligtvis är bra.

Det vore intressant att veta om KDs utspel i integrationsdebatten vecklades ut innan eller efter att man kunde ana vad som skulle ske. Teorin om att det var en provballong känns på nåt sätt relevant.
Blir spännande att se när Moderaterna gör sin framstöt för att locka tillbaka väljarna från SD.
Citera
2014-12-28, 00:56
Medlem
AuJjas avatar
Tack, då vet jag mer!
Citera
2014-12-28, 01:01
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirLarryWildman
Blev först riktigt förbannad att alliansen fegat ur och vikit ner sig.
Allt eftersom nu under dagen undrar jag ändå inte om det kanske är rätt bra ändå.

Troligt scenario nu är väl att Allianspartierna tappar till SD i opinionen och för att inte helt skrumpna ihop kommer det tvingas fram ett mer eller mindre skarp oppositionspolitik, vilket naturligtvis är bra.

Det vore intressant att veta om KDs utspel i integrationsdebatten vecklades ut innan eller efter att man kunde ana vad som skulle ske. Teorin om att det var en provballong känns på nåt sätt relevant.
Blir spännande att se när Moderaterna gör sin framstöt för att locka tillbaka väljarna från SD.

Hur kan man vara i opposition när man har en överenskommelse om att lägga ner rösterna?

Motparten lär ju inte känna någon större rädsla...
Citera
2014-12-28, 01:07
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DagnyLiberte
Utmärkt poäng. Under dessa år i opposition kan partiet staka fram nya reformer och handlingsprogram. Migration kommer definitivt lyftas till utan och de kanske mejslar fram en mer folkkär politik inom detta område. KD har redan öppnat dörren för sådant.

Det skukle bli mycket svårare att fastställa ny politik och starkare väljarstöd på några ynka månader. Sen måste AKB bli mer varm i kläderna. Alla allianspartier måste ha en chans att utveckla sig själva. På så vis fastnar man inte i gamla tankebanor.

Sen måste man även erinra sig över att Sverige har en vänster på 46%, kanske 59% om man räknar in quasi-sossiga SD. Oppositionsarbete måste drivar för att få igång starka högervindar.

Det är försent 2018.

Det är nog troligare att nåt eller några partier ur alliansen åker ur riksdagen samt att vi efter valet 2018 har tre stora block samt att alliansens tid för alltid är ute. I takt med att SD växer lär stödrösterna till KD/C/FP bli allt färre vilket lär få nåt/några partier att komma under 4%. Detta lär leda till att SD går om M om stödröstandet trots allt fortsätter.

När nåt eller några partier åker ur delas deras mandat proportionellt mellan de övriga och SD kan då bli obehagligt stort. Fullt möjligt näst största parti efter sossarna inom en snar framtid.

Nästa opinionsundersökning lär ge oss en vink om den vrede många väljare som röstat på alliansen hyser. Vi har faktiskt en högermajoritet i riksdagen och moderaterna släpper fram en S-MP regering.
Helt sanslöst otaktiskt. De är inte längre ett regeringsalternativ.

Moderaterna lär för alltid vara borta som ett statsbärande alternativ. De har att välja mellan en sossebudget eller en från SD efter valet 2018 och lägger de ned sina röster då kan man ju undra vilken funktion partiet har framöver.

Moderaterna lär ha trott att de med denna uppgörelse får styra landet varannan mandatperiod men jag tvivlar på att de ens blir ett alternativ 2018 utan lär bli ovidkommande tredje största parti redan då.

Moderaterna har efter 2018 att välja mellan att stödja SD eller S som regeringsalternativ och med nån av sina gamla allianspartier utanför riksdagen.

God bye.......... från en gammal moderatväljare
Senast redigerad av Rektangel 2014-12-28 kl. 01:34.
Citera
2014-12-28, 01:14
Medlem
basseakers avatar
Det roliga är ju att om alliansen lägger ett enda gemensamt förslag så är vi tbx på rutta etta för då röstar SD på den. Så nu ska alliansen inte göra ett skit fram till 2018? Kan tänka mig att gå med i valfritt allianspartis förbund bara för att få närvara på nästa stora möte och se kalabaliken på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in