Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-27, 23:38
  #13
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Vill inte krossa din förhoppningar om att tjäna stora pengar på din silverhandel. Men skulle starkt avråda dig. Känns inte dom vet vad du håller på med, så köp aktier eller något för pengarna.

Håller helt med. Silver och guld kan du köpa om du tycker är snyggt att hänga runt halsen, som blingbling då. Jag köpte för 2-3 år sedan 2 silvermynt och ligger på den investeringen back 45% ungefär, min sämsta investering någonsin.

Men jag är glad jag bara har 300kr i denna bubbla. En polare har gått all in på detta och då menar jag all in. Han kom in på ett par bloggar i USA för 4-5 år sedan där han blev frälst angående silvret/guldet som hedge. Efter det sålde han alla sina vanliga aktier (i riktiga bolag som faktiskt har en fin verksamhet) och köpte på sig gruvor som jobbar med silver och guldutvinning.

Sedan köper han mynt, som vanliga människor köper glass på sommaren. Vet inte hur många mynt han köpt från 2008 men han torde väl sitta på en väldigt stor samling nu. Han lägger undan ca 13 K per månad och allt går till detta. Vet inte hur mycket han ligger back men måste vara något fruktansvärt.

Förstår inte de som påstår att de skall göra pengar på silver (eller guld). Det verkar som alla skriver om guld och silver hoppas att det skall gå åt skogen för alla människor och alla skall sitta i en skogsdunge och äta konservburkar på löpande band och akta sig för 3:e världskriget.

Det min komps tror på är att guldet skall knytas till USD som det en gång var. Jag tror inte det kommer ända av väldigt många olika anledningar. Även om det händer så kommer nästa fråga som jag ställt till min vän många gånger utan att få svar.

Frågan är: - Ok, låt oss säga att guldet knyts till USD och dina mynt blir värda väldigt mycket, vilka skall du då sälja till?

Det vet han inte givetvis. Han prövade åka runt med lappar till hushåll och han postade säkert 500 lappar i olika brevlådor med en länk till en sida där man kan köpa guld och silvermynt. Inte en nappade.

De enda som håller på med dessa mynt är de som tror hela jorden håller på gå under. Nä, största bubblan sedan IT-aktier detta.

Ta dina surt intjänade pengar och satsa dem i företag som har till mål att växa och utvecklas istället.
Citera
2014-12-28, 01:03
  #14
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic

De enda som håller på med dessa mynt är de som tror hela jorden håller på gå under. Nä, största bubblan sedan IT-aktier detta.

Ta dina surt intjänade pengar och satsa dem i företag som har till mål att växa och utvecklas istället.
Håller med övanstående!

Jag vet inte hur det är med silver, men guld har av tradition köps av privatpersoner i Asien. Där skänker man guld till sina nära och kära och vänner vid speciella tillfällen, så där kan man förstå det. Likaså i länder med bristfälliga trygghetssystem och en historia av opålitliga makthavare som över en natt kan expropiera allt privat ägande eller liknande. Där köper man guld (i den mån man har råd) som ett slags försäkring att ha i bistra tider när allt annat kraschat, nånting att starta sitt liv med igen. Forna Sovjetstater och andra Öststater t.ex.
Men i västländerna och stabilare demokratier finns inte alls samma tradition eller behov. Vill man spekulera i silver eller guld för att tjäna på det så finns det så mycket smidigare sätt idag.
Jag handlar ibland med guld. Men jag köper och säljer inga guldpengar eller tackor. Jag handlar med instrument där den underliggande varan är guld. Där kan man göra sig en hacka om man vet vad man gör och har en bra strategi. Men det är nåt helt annat än att köpa slantar från Liberty Silver och få det lönsamt.
Citera
2015-01-13, 18:17
  #15
Medlem
cabbages avatar
Citat:
Jag undrar hur ni som köper hem silver för att sedan sälja det så småningom gör.
Var köper ni det? På t.ex. Libertysilver och andra sidor som säljer silver så kostar silvret ca 5kr/g, det är ju 25% dyrare än det "verkliga" värdet.

Hur mycket kan ni sälja det för sen?
Får ni bara 4kr/g då eller mindre?
Isåfall måste ju silvret ha ökat väldigt mycket för att ni ska gå med vinst.

Eller? Hur går det till?

Du säljer ju inte tillbaka till återförsäljarna utan privatpersonerna. De får ju betala
samma pris för silvret som du, vilket innebär att spreaden försvinner.
För mig är det en blandning av hobby och investerande.

Sedan att vissa köper under topparna har ju inget med silvret som investering i sig att
göra. Ligger själv på plus nu, inte mycket men slår bankräntan. Tror jag kommer sitta
på det tills jag gör 50-70% avkastning. Och det får gärna ta 5 år.
__________________
Senast redigerad av cabbage 2015-01-13 kl. 18:22.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback