2016-04-12, 14:52
Bannlyst
om staten tog tag i detta och ordnade med akuthjälp snarast för de som råkat ut för små trubbel i livet så skulle massa avslut förhindras , och om vi människor dessutom skulle börja bry oss om varandra när någon mår dåligt så skulle nog nästa alla självmord upphöra rätt fort i detta land . går det lite snett i livet för någon i Sverige så är den människan riktigt ensam för vi har inte samma sammanhållning mellan människor i detta land och att få hjälp från myndigheter existerar nästan inte alls i dessa tider , vi har ju sms lån och facebook med tusentals vänner att förlita oss på
Citera
2016-04-12, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Hur skall man kunna förbättra den?

Jag börjar nästan fundera på om inte många tar livet av sig pga att man inte vet vad meningen med livet är man föds och man dör liksom hela ens existens är egentligen meningslöst för om ett x antal år kommer allt vi gjort vara som bortblåst iafall...

När jag själv börjar grubbla i dessa banor är det faktiskt inte så lockande att leva längre.
det beror på att folk har inga intressen och hobbysar att pyssla med i livet längre , inte många som har nått de verkligen brinner för i livet ...... det ända man pysslar med nu för tiden är att festa , knulla och betala sina skulder på grejerna man inte äger igentligen
Citera
2016-04-12, 14:57
Medlem
Citat:
Hur skall man kunna förbättra den?

Jag börjar nästan fundera på om inte många tar livet av sig pga att man inte vet vad meningen med livet är man föds och man dör liksom hela ens existens är egentligen meningslöst för om ett x antal år kommer allt vi gjort vara som bortblåst iafall...

När jag själv börjar grubbla i dessa banor är det faktiskt inte så lockande att leva längre.

Man får väl börja med att inte ta sig själv på så stort allvar, och sedan fokusera på hur det är och inte hur det kunde vara. Så många fastnar med blicken i backspegeln trots att det inte finns nån möjlighet att gå tillbaka och ändra.

Visst hela din existens är meningslös i det stora hela, det är ju inte bara en känsla. Men förhåll dig till det istället för att försöka lura dig själv att du spelar någon roll. Ta den energin du använder på att grubbla på sån skit och ge någon ett positivt omdöme istället. Din existens är fortfarande meningslös i det stora hela, men förmodligen ger det lite mer att muntra upp någon annan än att sitta och klura på existentiell skit.
Citera
2016-04-12, 15:04
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Man får väl börja med att inte ta sig själv på så stort allvar, och sedan fokusera på hur det är och inte hur det kunde vara. Så många fastnar med blicken i backspegeln trots att det inte finns nån möjlighet att gå tillbaka och ändra.

Visst hela din existens är meningslös i det stora hela, det är ju inte bara en känsla. Men förhåll dig till det istället för att försöka lura dig själv att du spelar någon roll. Ta den energin du använder på att grubbla på sån skit och ge någon ett positivt omdöme istället. Din existens är fortfarande meningslös i det stora hela, men förmodligen ger det lite mer att muntra upp någon annan än att sitta och klura på existentiell skit.

Absolut är det så men det är inte "bara" för vore det bara skulle inte folk grubbla på sådana här saker och precis som du säger hela min existens är meningslös liksom alla andra miljarder människors på detta jordklot men vad finns det då för mening med att finns om din existens varken gör till eller från menar jag?
Citera
2016-04-12, 15:06
Medlem
Citat:
Absolut är det så men det är inte "bara" för vore det bara skulle inte folk grubbla på sådana här saker och precis som du säger hela min existens är meningslös liksom alla andra miljarder människors på detta jordklot men vad finns det då för mening med att finns om din existens varken gör till eller från menar jag?

För att alternativet till att existera är så mycket mer begränsande.
Citera
2016-04-12, 15:13
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
För att alternativet till att existera är så mycket mer begränsande.

Tydligen inte för människor som faktiskt tar livet av sig pga av att de inte finner någon mening med livet och deras existens.
Citera
2016-04-12, 15:14
Medlem
Citat:
Tydligen inte för människor som faktiskt tar livet av sig pga av att de inte finner någon mening med livet och deras existens.

Jo det är begränsande för dem också, vad menar du de kan uppleva eller åstadkomma efter ett lyckat självmordsförsök?
Citera
2016-04-12, 15:21
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Jo det är begränsande för dem också, vad menar du de kan uppleva eller åstadkomma efter ett lyckat självmordsförsök?

De upplever ingenting efter ett lyckat självmordsförsök men de åstadkommer att slippa behöva grubbla över sin meningslösa existens.
Citera
2016-04-12, 15:24
Medlem
Citat:
De upplever ingenting efter ett lyckat självmordsförsök men de åstadkommer att slippa behöva grubbla över sin meningslösa existens.

Jag menar ju att det är en bättre lösning att sluta grubbla än att sluta leva. Bättre i meningen att man har kvar fler frihetsgrader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in