Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-02, 23:07
  #1
Medlem
cocosones avatar
Hejsan !

Har försökt lära mig aktier de senaste halvåret och tycker de värkar intressent , har köpt ljudböker och följt lite guider och har väll en hyffsat tun grund allfall.
Jag har 10 000:- i startkapital och de som intresserar mig är typ swingtrading men tror ja har för lite startkapital.

Behöver verkligen inte tjäna stora pengar på de eller så utan jag vill bara sakta men säkert försöka öka mitt kapital. Så är swingtrading något att ens tänka på med så litet kapital eller tycker ni jag ska försöka spara hela beloppet i en stabil aktie som man kan få utdelning ifrån.
Citera
2015-01-02, 23:57
  #2
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocosone
Hejsan !

Har försökt lära mig aktier de senaste halvåret och tycker de värkar intressent , har köpt ljudböker och följt lite guider och har väll en hyffsat tun grund allfall.
Jag har 10 000:- i startkapital och de som intresserar mig är typ swingtrading men tror ja har för lite startkapital.

Behöver verkligen inte tjäna stora pengar på de eller så utan jag vill bara sakta men säkert försöka öka mitt kapital. Så är swingtrading något att ens tänka på med så litet kapital eller tycker ni jag ska försöka spara hela beloppet i en stabil aktie som man kan få utdelning ifrån.

Låt oss börja med lite motfrågor:

- Finns det någon tidpunkt i framtiden när du kommer behöva pengarna?
- Hur stor katastrof skulle det vara om du förlorade allt?
- Hur mycket övrigt sparkapital har du och hur mycket lägger du undan till sparande varje månad?
Citera
2015-01-03, 00:01
  #3
Medlem
cocosones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Låt oss börja med lite motfrågor:

- Finns det någon tidpunkt i framtiden när du kommer behöva pengarna?
- Hur stor katastrof skulle det vara om du förlorade allt?
- Hur mycket övrigt sparkapital har du och hur mycket lägger du undan till sparande varje månad?


Finns ingen dirket tidpunk jag ska ha pengarna utan de är väll mer läropängar
Ingen större katastrof
Lägger väll undan runt 2000kr i fonder har jag börjat har ingen direkt sparat för köpte mig en lägenhet för någon månadsen som alla sparpengar gick till.
Citera
2015-01-03, 00:50
  #4
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocosone
Finns ingen dirket tidpunk jag ska ha pengarna utan de är väll mer läropängar
Ingen större katastrof
Lägger väll undan runt 2000kr i fonder har jag börjat har ingen direkt sparat för köpte mig en lägenhet för någon månadsen som alla sparpengar gick till.


Satsa på ETF
Vid rätt tidpunkt kan du dubbla pengarna på en dag
Citera
2015-01-03, 01:32
  #5
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocosone
Jag har 10 000:- i startkapital och de som intresserar mig är typ swingtrading men tror ja har för lite startkapital.

Finns egentligen inget kapital som är för litet idag med minicourtage på 1 kr (eller 0,25 %). Om du kan avvara en hundring så har du ju till ett antal transaktioner.
Citera
2015-01-03, 02:24
  #6
Medlem
cocosones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Finns egentligen inget kapital som är för litet idag med minicourtage på 1 kr (eller 0,25 %). Om du kan avvara en hundring så har du ju till ett antal transaktioner.


Okej men har mini courtage på avanza nu men kan man göra affärer för 10 000 :- ? vad är de för tak innan man måste byta till small ? är de 26 000 :- ?
Citera
2015-01-03, 02:41
  #7
Medlem
ShlahLkhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocosone
Okej men har mini courtage på avanza nu men kan man göra affärer för 10 000 :- ? vad är de för tak innan man måste byta till small ? är de 26 000 :- ?
Det finns inget tak, men om transaktionerna blir större är det lönsamt för dig att byta. (Du väljer alltså själv om/när du vill byta courtageklass.)
Citera
2015-01-03, 12:08
  #8
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocosone
Okej men har mini courtage på avanza nu men kan man göra affärer för 10 000 :- ? vad är de för tak innan man måste byta till small ? är de 26 000 :- ?

Eftersom nästa gräns för courtage är på 39 kr så är det affärer upp till 15 600 kr som är mest lönsamma med mini. Alltså 39kr/0,25% = 15 600 kr.

Som föregående sa måste du inte byta men det lönar sig om du gör större transaktioner än 15 600 kr per gång.
Citera
2015-01-03, 13:02
  #9
Medlem
Reevess avatar
Frågeställningen är lite lustig. 10000 kr är inte ett för lågt belopp för handel, med tanke på exempelvis Avanza Mini. Vilka avgifter du betalar beror på vilket värdepapper du köper, själva swingtradingen ser jag inte falla inom den faktiska frågeställningen, det har ingen betydelse.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback