Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-04, 21:42
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broheim
Någon som har siffror på hur köp påverkar kursen?

Jag menar, det är ju svårt att få ett hum om hur det ser ut rent praktiskt.
Vad är mekanismerna bakom prisändringen mer specifikt? Någon som har den blekaste?

Vad menar du? Standarden är ju att det står

Köp Sälj Senaste Högsta och Lägsta

Kan väll knappast bli mycket tyderligare än så.
Citera
2015-01-04, 23:59
  #14
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vismbr
Anoto hypas hårt i nuläget, exempel: https://www.avanza.se/placera/forum/...p.html#3726722

Om det har effekt beror helt på hur många nybörjare som går på det.

Citat:
Ursprungligen postat av vismbr
Tror inte det påverkar i fallet Anoto, var mer ett exempel på överdriven hype i forumet tycker jag.

Överdriven? Det är fuckin sinnesjukt, den där Oljemagnaten, Huggormen och Mr Hauser har hållit på hela helgen och hypat dygnet runt.

När man sen presenterar fakta som motbevisar det dom säger så förvränger dom orden och meningarna till sin fördel och får det att låta som att man håller med dom.

De lever bara på en sak, folks ignorans.

De förväntar sig att ingen ska kolla djupare in på fakta/länkar och texter.

De fortsätter att posta gamla artiklar/länkar och kommer med extravaganta påståenden hela tiden.

Hur mycket detta hype påverkar kursen positivt vet jag inte, snarare har det en motsatt effekt då folk inte vågar satsa.
Citera
2015-01-05, 09:04
  #15
Medlem
DJInvalidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Hur mycket detta hype påverkar kursen positivt vet jag inte, snarare har det en motsatt effekt då folk inte vågar satsa.

Instämmer, det forumet har spårat ur totalt.

Håller med att det snarare får en motsatt effekt när man anger mer eller mindre fantasisiffror, men när man ändå kan likna det med FING (vilket enligt min personliga uppfattning är en grovt felaktig liknelse) där det skedde en rejäl kursökning så är min uppfattning ändå att de får med sig en svans av småsparare i deras 1000%+ estimat. Det stör mig verkligen om det är så att de tjänar pengar på att bete sig på detta viset!

För att frångå frågeställningen i tråden lite, tycker ni att man bör låta lycksökare bränna sig eller kan man faktiskt uträtta något med att gå i kinch med haussarmaffian?
Citera
2015-01-05, 11:37
  #16
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJInvalido
Instämmer, det forumet har spårat ur totalt.

Håller med att det snarare får en motsatt effekt när man anger mer eller mindre fantasisiffror, men när man ändå kan likna det med FING (vilket enligt min personliga uppfattning är en grovt felaktig liknelse) där det skedde en rejäl kursökning så är min uppfattning ändå att de får med sig en svans av småsparare i deras 1000%+ estimat. Det stör mig verkligen om det är så att de tjänar pengar på att bete sig på detta viset!

För att frångå frågeställningen i tråden lite, tycker ni att man bör låta lycksökare bränna sig eller kan man faktiskt uträtta något med att gå i kinch med haussarmaffian?
Fingerprints var en helt annan grej, det var en slugt riggad kupp. http://www.di.se/artiklar/2013/10/18...print-bluffen/

Låt lycksökarna bränna sig, det krävs i bland att man lär sig den hårda vägen att aldrig satsa mer än man har råd att förlora. Oftast är det inga större summor, läropengar helt enkelt.
Citera
2015-01-05, 22:39
  #17
Medlem
Skulle vara skönt om tex avanza öppnade ett forum för sina kunder, där man kan tipsa och prata om aktier med varandra men den stora skillnaden skulle vara att man medlem på forumet måste acceptera att alla andra på forumet kan se vad för aktier man äger och vad man köpt och sålt senaste året.

Då kan man ganska lätt lista ut vilka som är pump och dump och därmed är det lättare att hitta folk som kommer med bra tips.
Citera
2015-01-06, 00:29
  #18
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJInvalido
Det är väl knappast ett okänt faktum att en stor del av inläggen på forum såsom DIs Börssnack, Placera samt, än dock till en mycket mindre del, även detta forum innehåller många inlägg som ämnar att haussa upp en aktie. Vilken effekt tror ni att detta kan ha på aktiekursen? Finner mig ofta gå i kinch med vansinniga riktkurser och dylikt på div forum i aktier jag inte ens äger bara för att påvisa orimligheten i somligas påståenden. Känns ibland lite som ett sisyfosarbete dock..

Var går för övrigt gränsen? Finns det några tillfällen eller innehavssummor där man kan närma sig otillbördig marknadspåverkan genom att skriva inlägg som kraftigt insinuerar bud utan substans?

Jag inser att FI inte har speciellt stor makt i detta fallet, men om vi diskuterar i teorin iaf

Varje enskilt inlägg på ett forum påverkar en aktiekurs, det är som reklam, mycket effektivt. Om enbart en person köper en aktie på grund av ett inlägg har det inlägget påverkat kursen, om just den personen aldrig köpt hade aktiekursen rört sig annorlunda. Nu är skillnaden på ett köp något som inte märks i vardagen, men när det blir en "grej" att hypa ett bolag som det blivit kring Anoto så är jag övertygad om att det gör märkbar skillnad.
Citera
2015-01-06, 08:36
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJInvalido
Det är väl knappast ett okänt faktum att en stor del av inläggen på forum såsom DIs Börssnack, Placera samt, än dock till en mycket mindre del, även detta forum innehåller många inlägg som ämnar att haussa upp en aktie. Vilken effekt tror ni att detta kan ha på aktiekursen? Finner mig ofta gå i kinch med vansinniga riktkurser och dylikt på div forum i aktier jag inte ens äger bara för att påvisa orimligheten i somligas påståenden. Känns ibland lite som ett sisyfosarbete dock..

Var går för övrigt gränsen? Finns det några tillfällen eller innehavssummor där man kan närma sig otillbördig marknadspåverkan genom att skriva inlägg som kraftigt insinuerar bud utan substans?

Jag inser att FI inte har speciellt stor makt i detta fallet, men om vi diskuterar i teorin iaf

Detta är väl rekordhållaren i detta tvivelaktiga SM:

https://www.avanza.se/placera/forum/...b.html#3727070

Bloggaren 10DJ har lyckats hissa kursen från 25 öre 2013-06-18 till 22.00 kr 2014-08-21 endast med att klippa och publicera lösryckta delar från ett endaste "kinesmedia". Egentligen är det dubbla beloppet för aktieantalet har fördubblats under tiden med gratisaktier till ledningen.
__________________
Senast redigerad av svartsynsk 2015-01-06 kl. 09:16.
Citera
2015-01-06, 08:40
  #20
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Överdriven? Det är fuckin sinnesjukt, den där Oljemagnaten, Huggormen och Mr Hauser har hållit på hela helgen och hypat dygnet runt.

När man sen presenterar fakta som motbevisar det dom säger så förvränger dom orden och meningarna till sin fördel och får det att låta som att man håller med dom.

De lever bara på en sak, folks ignorans.

De förväntar sig att ingen ska kolla djupare in på fakta/länkar och texter.

De fortsätter att posta gamla artiklar/länkar och kommer med extravaganta påståenden hela tiden.

Hur mycket detta hype påverkar kursen positivt vet jag inte, snarare har det en motsatt effekt då folk inte vågar satsa.


Så Anoto borde ha gått upp ännu mer..
Citera
2015-01-06, 11:11
  #21
Medlem
DJInvalidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbert
Skulle vara skönt om tex avanza öppnade ett forum för sina kunder, där man kan tipsa och prata om aktier med varandra men den stora skillnaden skulle vara att man medlem på forumet måste acceptera att alla andra på forumet kan se vad för aktier man äger och vad man köpt och sålt senaste året.

Då kan man ganska lätt lista ut vilka som är pump och dump och därmed är det lättare att hitta folk som kommer med bra tips.

Du menar som Shareville på Nordnet? Inte något jag själv testat, men det låter intressant!

Citat:
Ursprungligen postat av njeks
Varje enskilt inlägg på ett forum påverkar en aktiekurs, det är som reklam, mycket effektivt. Om enbart en person köper en aktie på grund av ett inlägg har det inlägget påverkat kursen, om just den personen aldrig köpt hade aktiekursen rört sig annorlunda. Nu är skillnaden på ett köp något som inte märks i vardagen, men när det blir en "grej" att hypa ett bolag som det blivit kring Anoto så är jag övertygad om att det gör märkbar skillnad.

Ja, tyvärr är jag beredd att hålla med om det. Ska dock försöka släppa det i framtiden och istället bara glida med om jag ser någon hausse börja närma sig, det är inte speciellt svårt att förutspå ibland, t.ex. i Anotos fall. Får väl acceptera att folk kommer att bränna sig på marknaden oavsett vad man gör
Citera
2015-01-06, 12:59
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJInvalido
Ja, tyvärr är jag beredd att hålla med om det. Ska dock försöka släppa det i framtiden och istället bara glida med om jag ser någon hausse börja närma sig, det är inte speciellt svårt att förutspå ibland, t.ex. i Anotos fall. Får väl acceptera att folk kommer att bränna sig på marknaden oavsett vad man gör

Så in i Anoto i morgon bitti klockan 09.00 och ut i morgon kväll? Kom ju ett redeye-inlägg igår som kanske sätter lite fart på kursen i morgon.
Citera
2015-01-06, 13:15
  #23
Medlem
DJInvalidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsOM
Så in i Anoto i morgon bitti klockan 09.00 och ut i morgon kväll? Kom ju ett redeye-inlägg igår som kanske sätter lite fart på kursen i morgon.

Möjligt, beror lite på vad callen hamnar på imorgon. Men nej, jag kommer inte ta chansen att gå in nu, kommer vänta tills aktien svalnat och till efter NEn då det säkert kommer en ny hausse-våg om jag ska våga gå in i denna. Just nu känns det som en lottsedel, presenterades såvitt jag vet inget nytt på mässan, kan bli att folk drar sig ur pga det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback