2017-10-14, 11:17
Citat:
Ursprungligen postat av JarlBorsen
Det är inte olagligt att äga bitcoin. Däremot skall man betala skatt om man gjort en vinst. Men det är ju först när man säljer sina bitcoin som vinsten uppstår.

Var skrev jag det var olagligt? Varför hålla på och strula med 30% skatt på sin vinst när man kan undvika det på Avanza. Spela nu inte dum (eller spela översittare). Ge nu frågeställaren det tips som är bäst och just nu är det Ava/NoN
Citera
2017-10-14, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfbubbla
Smart contracts inget användningsområde? Läs senaste svaren i denna tråd och säg om du fortfarande står bakom det påståendet

Ja det gör jag och det borde vara tydligt vad jag menar med användningsområden från mitt tidigare inlägg.
Citera
2017-10-14, 12:01
Medlem
Jag har inte läst hela tråden, den är massiv! Min fråga lyder. Är det för sent att köpa bitcoin och hur gör man? Vilket belopp bör man gå in med för att det skall ge en hyffsad avkastning(realistiskt belopp)
Citera
2017-10-14, 12:16
Medlem
Hej, är intresserad av att investera i Ethereum. Var gör jag detta enklast, snabbast och säkrast? Gärna på ett isk konto om det är möjligt?? Är det möjligt att köpa under helgen, eller är marknaden öppen som börsen? Och någon idé om bra ingångsvärde??
Citera
2017-10-14, 13:59
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Jag har inte läst hela tråden, den är massiv! Min fråga lyder. Är det för sent att köpa bitcoin och hur gör man? Vilket belopp bör man gå in med för att det skall ge en hyffsad avkastning(realistiskt belopp)

Inget vet om det är för sent eller om vi bara har sett toppen av isberget. Fixa ett Avanza-konto. Helt omöjligt för oss och veta hur mycket du ska gå in med tyvärr. Men ju större summa desto roligare blir det :P och större risk också...

https://www.avanza.se/borshandlade-p...66/bitcoin-xbt
Citera
2017-10-14, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Inget vet om det är för sent eller om vi bara har sett toppen av isberget. Fixa ett Avanza-konto. Helt omöjligt för oss och veta hur mycket du ska gå in med tyvärr. Men ju större summa desto roligare blir det :P och större risk också...

https://www.avanza.se/borshandlade-p...66/bitcoin-xbt

Tack för svaret! Det har ju känts som att bitcoin tåget har gått många gånger om ändå fortsätter bitcoin att stiga. Jo det är ju så ju mer du går in med destu större vinst vid ökning eller tvärt om. Har bitcoin gått ner eller gjort någon dip någon gång?
Citera
2017-10-14, 14:30
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Tack för svaret! Det har ju känts som att bitcoin tåget har gått många gånger om ändå fortsätter bitcoin att stiga. Jo det är ju så ju mer du går in med destu större vinst vid ökning eller tvärt om. Har bitcoin gått ner eller gjort någon dip någon gång?

Ja, men egentligen bara en gång (rätta mig om jag har fel)

När Kina gick ut med trista nyheter - bara en månad sen.
https://www.bitstamp.net/market/tradeview/ eller Google/Yahoo Finance ser du historiken som Avanza i princip speglar. Då skulle man köpt

Just nu ser jag själv inga anledningar till större dippar, nu i veckan passerade 1btc=5000usd så den lär ha fint stöd runt 4000usd redan om den nu folk skulle få för sig att sälja och då minskar kursen, - inte omöjligt då kursen just nu står i all-time-high och folk väljer att hämta hem sin vinst. Men girighet har heller inget stopp.

.. detta är lite som guld-rushen i USA, alla mäklare köper som det inte fanns någon morgondag. Men ok då köper dom ju för "andras pengar". Men... det säger en del ändå. Även som lekman förstår man att man nog ska hänga med ruschen när stora företag som Goldman köper för flera miljoner varje dag..
Citera
2017-10-14, 15:15
Medlem
Citat:
Var skrev jag det var olagligt? Varför hålla på och strula med 30% skatt på sin vinst när man kan undvika det på Avanza. Spela nu inte dum (eller spela översittare). Ge nu frågeställaren det tips som är bäst och just nu är det Ava/NoN

Om du säljer dessa med vinst på Avanza måste du väl för böveln betala 30% skatt precis som om du sålt en aktie!?
Citera
2017-10-14, 15:18
Citat:
Ursprungligen postat av badanka2
Om du säljer dessa med vinst på Avanza måste du väl för böveln betala 30% skatt precis som om du sålt en aktie!?

Inte i en ISK. Köper du aktier på ett vanligt konto? Oj tror du missat något...
Citera
2017-10-14, 15:30
Medlem
Citat:
Inte i en ISK. Köper du aktier på ett vanligt konto? Oj tror du missat något...
Lust att utveckla hur det blir skattefritt?
Citera
2017-10-14, 15:36
Citat:
Ursprungligen postat av badanka2
Lust att utveckla hur det blir skattefritt?

Investeringssparkonto är ett separat konto du kan skapa på nästan alla banker. På det konto flyttar du över pengar och köper värdepapper. Det är ju pengar du har fått från din lön eller andra inkomster som redan har blivit skattade, därav är ISK skattebefriat - köper du SAAB och säljer med 1700kr vinst. Så är det din vinst.

Man betalar en schablon-avgift för ISK kontot/per år, det ser man på deklarationen. Nu talas det om lite skatt på ISK men inget är ristat i sten.

Hope it makes sence :P rätta mig om jag snurrar...
Citera
2017-10-14, 15:41
Medlem
Faugelfans avatar
Citat:

Hur undviker du att skatta på avanza? Du har väl fortfarande krav på vinstskatt?

Aldrig använt avanza därav frågan, kör för tillfället på altcoins och köper BTC/ETH via coinbase.
Får se hur tusan man ska deklarera när man tar ut sin vinst...

edit: såg jag var sen på kulan, ignorera!

edit2:
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...s-ett-isk.html
Senast redigerad av Faugelfan 2017-10-14 kl. 15:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in