Citat:
Ursprungligen postat av
Pallestrom
Är det nån kunnig som i stora drag kan säga vad som skiljer i risk att köpa Bitcoin eller köpa Bitcoin certifikat på Avanza?
Köper jag certifikat så äger jag inga Bitcoin men de följer väl samma utveckling?
Någon större nackdel att köpa certifikat, är ju tex en admin.avgift på 2.5% tex jämfört med riktiga Bitcoin?
Precis som du säger.
Ett pluss med att handla via Avanza är att det är säkrare att handla via en bank som är godkänd av FI än att handla via en näthandelssida från ex. Rumänien, Israel eller Polen som du inte riktigt vet så mkt. om och som inte har ngn. certificering.
Dessutom så kan det gå trögt att sälja via ex. bitfinex när det köps/säljs i mängder.
Du betalar även antingen en avgift eller en lägre kurs när du handlar via ex. bitfinex.
Det som är bra att handla direkt i bitcoins är att kursen alltid är korrekt, medans i fallet med terminskontrakt så kan värdet över tiden bli sämre. Det är en komplicerad algoritm som jag inte orkarta upp om här som alla kontrakt har som gör att värdet urholkas med tiden, och som inte är 100% följer bitcoinvärdet.
där har du det.