2017-12-15, 18:04
Medlem
Faugelfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urtoken
Jo coinbase verkar som en rätt bra sida i det avseendet, tyvärr har de ganska begränsad mängd med kryptovalutor mer än bitcoin att köpa. Tror att anycoindirect går bort för min del då man måste verifiera sig med skype osv. Antar att det inte finns något som hindrar mig(?)att både köpa via coinbase samt bittfinex då jag vill köpa lite mer än bara bitcoin. Tänkte provköpa först på coinbase sedan utöka på bittfinex. Verkar vara de bästa sidorna ändå men om någon vet än ännu bättre sida som är användarvänlig, säker och med bra utbud på kryptovalutor samt är lätt att verifiera sig på så tipsa gärna om det!

Känd stor exchange är Bittrex, själv använder jag flera olika exchanges då alla erbjuder olika utbud.

Binance
Bittrex
Coinexchange
HitBtc
BitFinex

Har du en lista på exchanges som jag anser pålitliga, Bittrex är däremot hyfsat slö men en väldigt stor exchange.
Citera
2017-12-15, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faugelfan
det är när du säljer Bitcoins eller Ethereum(etc.) för fiat pengar(alltså svenska kr, dollar och liknande) och flyttar över detta till ett svenskt konto. Då måste du skatta för det, du skattar inte när du investerar på exchanges och tjänar mer BTC.

Så om jag t.ex. har sålt av en del BTC->EUR på Coinbase för att sedan köpa LTC är jag inte skattskyldig (än)?
Citera
2017-12-15, 18:12
Medlem
Faugelfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av artro
Så om jag t.ex. har sålt av en del BTC->EUR på Coinbase för att sedan köpa LTC är jag inte skattskyldig (än)?

Så som jag har förstått det är det inte förrän det kommer in på ett svenskt konto, borde väl till och med kunna fixa ett konto på ett skatteparadis och lägga allting där för att slippa att skatta.

När du sedan för över det till ett svenskt konto skall det skattas, då ska du registrera när du köpt BTC(samt värde) och när du sålt BTC(samt värde). Att man använder BTC för att handla alt coins tror jag skattemasen skiter i, och även om dem vill att du ska skatta så har dem inget medel för att registrera detta.
Citera
2017-12-15, 18:25
Medlem
Citat:
Känd stor exchange är Bittrex, själv använder jag flera olika exchanges då alla erbjuder olika utbud.

Binance
Bittrex
Coinexchange
HitBtc
BitFinex

Har du en lista på exchanges som jag anser pålitliga, Bittrex är däremot hyfsat slö men en väldigt stor exchange.
Ok tack för svar! Vad använder du för wallet till allt? Har kollat på exodus men vet inte om det är optimalt? Att ha allt i mobilen känns lite osäkert, har en macbook men är lite orolig att datorn av okänd anledning skulle lägga av.
Citera
2017-12-15, 18:27
Medlem
Citat:
Så som jag har förstått det är det inte förrän det kommer in på ett svenskt konto, borde väl till och med kunna fixa ett konto på ett skatteparadis och lägga allting där för att slippa att skatta.

När du sedan för över det till ett svenskt konto skall det skattas, då ska du registrera när du köpt BTC(samt värde) och när du sålt BTC(samt värde). Att man använder BTC för att handla alt coins tror jag skattemasen skiter i, och även om dem vill att du ska skatta så har dem inget medel för att registrera detta.

Okej, tack! Det är struntsummor det handlar om, vill mest inte missa något. Har en sådär 15 olika altcoins så förhoppningvis är det inte så noga.
Citera
2017-12-15, 18:29
Medlem
Citat:
det är när du säljer Bitcoins eller Ethereum(etc.) för fiat pengar(alltså svenska kr, dollar och liknande) och flyttar över detta till ett svenskt konto. Då måste du skatta för det, du skattar inte när du investerar på exchanges och tjänar mer BTC.
Om man lyckas tjäna stora pengar verkar det som det mest lönsamma är att skaffa ett utländsk konto. Men om man tjänar kanske max 50-100k, kan man ta ut det lite åt gången utan att skatteverket noterar det? Kan myndigheter se vilka tillgångar man har i kryptovalutor?
Citera
2017-12-15, 19:48
Medlem
Pallestroms avatar
Är det nån kunnig som i stora drag kan säga vad som skiljer i risk att köpa Bitcoin eller köpa Bitcoin certifikat på Avanza?

Köper jag certifikat så äger jag inga Bitcoin men de följer väl samma utveckling?

Någon större nackdel att köpa certifikat, är ju tex en admin.avgift på 2.5% tex jämfört med riktiga Bitcoin?
Citera
2017-12-15, 20:32
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Är det nån kunnig som i stora drag kan säga vad som skiljer i risk att köpa Bitcoin eller köpa Bitcoin certifikat på Avanza?

Köper jag certifikat så äger jag inga Bitcoin men de följer väl samma utveckling?

Någon större nackdel att köpa certifikat, är ju tex en admin.avgift på 2.5% tex jämfört med riktiga Bitcoin?

Precis som du säger.

Ett pluss med att handla via Avanza är att det är säkrare att handla via en bank som är godkänd av FI än att handla via en näthandelssida från ex. Rumänien, Israel eller Polen som du inte riktigt vet så mkt. om och som inte har ngn. certificering.

Dessutom så kan det gå trögt att sälja via ex. bitfinex när det köps/säljs i mängder.

Du betalar även antingen en avgift eller en lägre kurs när du handlar via ex. bitfinex.

Det som är bra att handla direkt i bitcoins är att kursen alltid är korrekt, medans i fallet med terminskontrakt så kan värdet över tiden bli sämre. Det är en komplicerad algoritm som jag inte orkarta upp om här som alla kontrakt har som gör att värdet urholkas med tiden, och som inte är 100% följer bitcoinvärdet.

där har du det.
Citera
2017-12-15, 20:44
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Precis som du säger.

Ett pluss med att handla via Avanza är att det är säkrare att handla via en bank som är godkänd av FI än att handla via en näthandelssida från ex. Rumänien, Israel eller Polen som du inte riktigt vet så mkt. om och som inte har ngn. certificering.

Dessutom så kan det gå trögt att sälja via ex. bitfinex när det köps/säljs i mängder.

Du betalar även antingen en avgift eller en lägre kurs när du handlar via ex. bitfinex.

Det som är bra att handla direkt i bitcoins är att kursen alltid är korrekt, medans i fallet med terminskontrakt så kan värdet över tiden bli sämre. Det är en komplicerad algoritm som jag inte orkarta upp om här som alla kontrakt har som gör att värdet urholkas med tiden, och som inte är 100% följer bitcoinvärdet.

där har du det.

Jag tackar för det fina svaret.
Sista 😉 frågan:

Om Bitcoin skulle dubbla eller halvera sitt värde, då skulle terminskontrakten följa detta, men
Inte exakt eller?
Citera
2017-12-15, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Precis som du säger.

där har du det.
Menar du att certifikaten på Avanza är "terminskontrakt"? Vad har du fått det ifrån? De är certifikat som följer kursen på bitcoin.
Citera
2017-12-15, 21:49
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Jag tackar för det fina svaret.
Sista 😉 frågan:

Om Bitcoin skulle dubbla eller halvera sitt värde, då skulle terminskontrakten följa detta, men
Inte exakt eller?

Om produkten är likt en bull&bear certifikat så kommer den möjligtvis att skifta i pris, hur mycket kan jag inte säga det beror helt på hur många % som bitcoin rör sig i men då det endast är 1x hävstång så är det möjligt att den är minimal eller noll.

https://www.dnb.no/bedrift/markets/t...bull-bear.html
Citera
2017-12-15, 21:49
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comamaxa
Menar du att certifikaten på Avanza är "terminskontrakt"? Vad har du fått det ifrån? De är certifikat som följer kursen på bitcoin.

Jag använde fel benämning, certifikat är riktigt.
Se mer om hur värdet kan ändras över tiden om man har en tidsmässigt lång position.

Men som sagt, utan hävstång så kanske denna faktor är eliminierad.
https://www.dnb.no/bedrift/markets/t...bull-bear.html

Skulle jag investerat i Bitcoin utan att fysiskt vilja äga dem så skulle jag mycket hellre föredragit att köpa via avanza eftersom det är en säkrare marknadsplats.
fiat ut, fiat in.
Senast redigerad av kato85 2017-12-15 kl. 21:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in