2020-05-17, 17:28
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
SvenskHODLer,

Tack för allt tid du lägger ner på att utbilda de mindre förstående.

Har du koll på vad som händer kring Lightning nätverket?
Det lanserades trots allt för 2 år sedan, men det har inte hänt så mycket sedan dess. Det har växt, visst men det känns mest som folk som vill testa och stötta det hela, men vart är alla de praktiska applikationerna?

Lightning nätverket skulle ju göra alla andra cryptovalutorna onödiga.
Jag följer Lightning och det har hänt mycket mycket på 2 år.

Största innovationen skulle jag säga är Phoenix https://phoenix.acinq.co/ som har följande features:
* Du har 1 balans och behöver inte tänka på vad som är onchain och lightning-balans.
* När du gör en Bitcoin-deposit så omvandlas den automatiskt till en turbo-channel vilket är en öppen lightning-kanal du direkt kan börja använda för spendera och ta emot betalningar över
* Backups är deriverade från din seed, så ingen extra kanal-backup krävs
* Du kan både ta emot och skicka till både on-chain och Lightning, Appen utför isåfall ett atomic swap för 0.1% fee via Acinq
* Trampoline Routing som gör det blixtsnabbt att starta appen och hitta routes till betalningsmottagaren
* TOR inbyggt

Bitcoin Lightning Wallet (BLW), också för Android: Har funktionen "Hosted Channel" som är en virtuell custodial kanal även om walleten är non-custodial så att man direkt kan börja ta emot betalningar. Hosted kanalen kan sedan "drainas" till en riktig kanal när man väl öppnat en.

Mycket som Bitcoin används till är ju spekulation, trading och gambling... Och här är den allra största innovationen LNMarkets ( https://lnmarkets.com/ )
* Du kan logga in genom att scanna en QR-kod (LNURL-Auth)
* Du kan skicka en ln-betalning för att lägga ordrar och tradea med 50x hävstång
* Du kan efter vinst eller förlusten scanna QR-koden (LNURL-Withdraw) för omedelbar deposit direkt tillbaka i din wallet.

Så tänk dig BitMex fast deposit/withdraw går omedelbart utan konto. Din Lightning-nod i din LN-app används som autentisering.

Lightning gör valutor som satsar på snabba billiga betalningar onödiga. Men verkligheten är ju att extremt få använder kryptovalutor som betalningsmedel. Se på BCH och liknande betalnings-valutor ... blocken är tomma. Det händer att jag använder Lightning att betala med på nätet... för att det är kul.. Jag köpte biljett till nån online bitcoin konferens exempelvis, och ibland något på Bitrefill.com .. men jag hör nog till de extremt få som ens har brytt sig om att ladda ner en Lightning-wallet.

Lightning forsätter hur som helst att växa under ytan samtidigt som use caset för Bitcoin fortsätter att vara främst spekulation och store of value. Min förhoppning är iallafall att alla betalnings-lösningar med Bitcoin ska ersättas med Lightning så att små-köp inte cloggar nätverket och skapar onödigt höga fees.
Citera
2020-05-25, 09:22
Medlem
fikasugens avatar
En nybörjare fråga från en som fattar noll om Bitcoins.
Om jag tar betalt med Bitcoins, dvs, man får ju en Bitcoins adress dit köpare ska betala. Kan man inte spåra dessa adresser till något konto? Bra undrar så man inte får sitt konto nerstängt.
Citera
2020-05-27, 00:14
Medlem
Hallå där!
Kan någon kunnig individ förklara för mig vad som sker om man valt absolut lägsta prio på en bctransaktion, skickat från en myceliumwallet till en annan plånbok. Har gått fem dagar nu och noll bekräftelser.
Känns som transaktionen borde vara framme, är den puts väck för gott? Händer ju nada, hur lång tid kan det ta som längst, borde den inte avbrytas pga nån timeout eller dylikt?

Tacksam för svar
Citera
2020-05-27, 05:01
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormorsmopedhjul
Hallå där!
Kan någon kunnig individ förklara för mig vad som sker om man valt absolut lägsta prio på en bctransaktion, skickat från en myceliumwallet till en annan plånbok. Har gått fem dagar nu och noll bekräftelser.
Känns som transaktionen borde vara framme, är den puts väck för gott? Händer ju nada, hur lång tid kan det ta som längst, borde den inte avbrytas pga nån timeout eller dylikt?

Tacksam för svar
Det har varit en stor kö på transaktioner som vill komma med i blockkedjan senaste veckorna... Men kön har mest bestått av transaktioner som har just 1-2 satoshis/byte i avgift .. Det räcker att välja 3 satoshis/byte eller mer för att komma med i nästa block just nu. De flesta wallet har stöd för fee-bump nu för tiden, vet inte hur det är med Mycillium, men om du kan bumpa fee (replace by fee (RBF)) bara lite grann så borde den komma med snart.

Du kan se här visuellt hur backloggen ser ut https://mempool.space/graphs#1w
Det finns ingen timeout utan din transaktion kan ligga väldigt länge, tills kön har rensats upp.
Efter halveringen av inflationen till miners för 2 veckor sedan så har hashing power gått ner vilket har lett till att blocken kommer 15-20% långsammare också vilket är en delförklaring, först om ~1 vecka så kommer svårigheten att minea justeras ner igen och vi får vanlig hastighet igen.
Citera
2020-06-22, 17:50
Medlem
Detta ligger väl ändå under Bitcoin till viss del och det känns onödigt att skapa en ny tråd.
Jag har en del crypto liggandes på flertalet exchanges, tror det är 3 till antalet. Det är inte alls mycket pengar, rör sig väl om ett par tusen. Jag tänker inte göra något med dom nu utan låta dom ligga och jag känner inte för att bli den snubben som inte kommer åt allting om det nu skulle tiodubblas i värde.

Så jag fick en tanke i helgen om att det kanske är dags att skaffa en wallet. Kollade på tuben lite men det uppstod nog fler frågor än innan..
Kan jag få in alla valutor i en wallet?
Försvinner min crypto från exchangen och in i min wallet när jag lägger den där, eller finns det på båda ställen?
Vilket alternativ gäller för mig? Att köpa en nano ledger känns lite overkill, "onlinewalletsen" är väl gratis?
Citera
2020-06-22, 18:30
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westwood
Detta ligger väl ändå under Bitcoin till viss del och det känns onödigt att skapa en ny tråd.
Jag har en del crypto liggandes på flertalet exchanges, tror det är 3 till antalet. Det är inte alls mycket pengar, rör sig väl om ett par tusen. Jag tänker inte göra något med dom nu utan låta dom ligga och jag känner inte för att bli den snubben som inte kommer åt allting om det nu skulle tiodubblas i värde.

Så jag fick en tanke i helgen om att det kanske är dags att skaffa en wallet. Kollade på tuben lite men det uppstod nog fler frågor än innan..
Försvinner min crypto från exchangen och in i min wallet när jag lägger den där, eller finns det på båda ställen?
Vilket alternativ gäller för mig? Att köpa en nano ledger känns lite overkill, "onlinewalletsen" är väl gratis?

Du kanske inte vill outa dina assets här men ZelCore har stöd för en jäkla massa coins.

Exodus har också stöd för många olika valutor.
Citera
2020-06-23, 09:55
Medlem
D.H.s avatar
Citat:

En wallet som är har funnits med ett tag, har stöd för flera valutor, finns till iPhone+Android och är open source är BRD:
https://brd.com/

Citat:

Då försvinner de från exchangen ja och finns endast i din wallet. Men det är så du vill ha det, det är dumt att lita på börser som kan gå i konkurs, försvinna, bli hackade etc. när möjligheten finns att förvara dem själv. När du installerar appen får du ett antal ord att skriva ned, dessa fungerar som en backup och gör att du kan återställa din plånbok även om din mobil skulle försvinna. Skriv ned dem och lägg undan på ett säkert ställe.
Citera
2020-07-06, 16:10
Medlem
Har inte använt bitcoin tidigare och är såklart lite intresserad av testa på det, Bitcoin Code testade jag och nu vill dem ha både körkort och bankomatkort skickat till dem,,, det känns ju inte så naturligt att behöva göra det,, eller måste man göra det för att kunna handla via Bitcoin Code?
Citera
2020-07-06, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamai
Har inte använt bitcoin tidigare och är såklart lite intresserad av testa på det, Bitcoin Code testade jag och nu vill dem ha både körkort och bankomatkort skickat till dem,,, det känns ju inte så naturligt att behöva göra det,, eller måste man göra det för att kunna handla via Bitcoin Code?

Ser ut som spam, jag fick massor med mejl från bitcoin code, som lovar xxx avkastning
Citera
2020-07-06, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MM1555
Hej! Såg många frågor här och tänkte erbjuda min expertis då jag kan det mesta inom detta område. Om ni undrar/behöver hjälp med något är det bara att fråga. Har trist och pratar gärna om kryptovalutor, som varit mitt yrke på heltid ett tag nu och är något som jag fascineras av.

*erfarenhet i flera år
*spekulant
*pedagogisk, simpel

Om det är någon som jag mot all förmodan inte vet, tar det mig nog ett par minuter att hitta all viktig info kring det. Har byggt ett bra filter mot all dålig information, har använt många olika services och exchanges, undvikit mycket dåligt som hänt, har bra koll på lagar omkring, marknaden, bästa ställena osv

Fråga på om ni behöver hjälp med något eller vill diskutera en viss sak!
MM1555

Jag har 0.4 BTC i en Wallet drygt 30k hur konverterar jag dessa till riktiga pengar till mitt konto?
Citera
2020-07-06, 21:02
Medlem
Trollsajtmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pers91
Jag har 0.4 BTC i en Wallet drygt 30k hur konverterar jag dessa till riktiga pengar till mitt konto?
HODL
Citera
2020-08-03, 10:58
SvenskHODLer, eller någon annan.

I framtiden när sista bitcoinen är utvunnen, så försvinner ju en del av incitamentet att minea och verifiera transaktioner.

Om miners lägger av, så kommer ju dom kvarvarande miners få större del av kakan vilket ökar deras incitament att inte lägga av. Men finns det ändå en risk att det blir så få kvarvarande miners? Att BTC ändå inte funkar då det är för få som verifierar transaktioner? Att systemet blir för långsamt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in